brueland Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) Hei. Har gått og tenk på en ting lenge uten å ha funnet et godt svar på det jeg lurer på, derfor prøver jeg her. Først av alt...jeg leier hos noen der jeg får fiber tilkobling (internett og tv) , og der alle i huset (både de som jeg leier hos og meg bruker samme trådløse nettverket) . Jeg har en Chromecast som jeg bruker til forskjellige ting, men mest til å streame Netflix fra mobil appen ...MEN, det er flere unger i overetasjen som ikke har kontroll på hva de holder på med og som tydeligvis har koblet seg opp mot Chromecast'en for lenge siden og hver gang de skal se noe på f.eks Netflix eller høre musikk på Spotify så blir jeg avbrytt i underetasjen og det slår inn på min Chromecast. Jeg har prøvd og forklart de jeg leier hos om problemet, men det virker som jeg møter 2 spørsmåltegn hver eneste gang. Har prøvd å skifte navn og re-installere Chromecast'en flere ganger, men det hjelper ikke. Så da er spørsmålet mitt. Er det mulig å ha en ekstra router nede hos meg som tar imot det trådløse signalet og lager et eget nettverk her hos meg som kun jeg har kontroll over? Jeg har prøvd før med både Access Point, Extender og noe annet som jeg ikke husker navnet på...men jeg har ikke klart å få til dette som jeg ønsker. Om det nye nettverket er skjult eller ikke, er ikke så farlig...bare det at jeg har et annet trådløst nettverk som jeg kan koble meg opp til å bruke 'mine ting' , uten at de ungene ødelegger alt med å koble seg opp hos meg. Jeg vil altså bruke den samme trådløse internett tilkoblingen jeg har, men på et seperat nettverk. Hvordan gjør jeg dette? Hvilket utsyr trenger jeg? Er dette noe som kan fåes til? Jeg er ganske kyndig i nettverks verden, med CCNA osv..men dette ble noe jeg ikke fikk til å finne ut av. Noen som kan hjelpe? Og mer detaljert forklaringen er, jo bedre er det På forhånd tusen takk Tommy Endret 6. februar 2018 av brueland Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Utleier sette opp en svitsj på sin side med to VLAN, en for dems og en for ditt nett. Disse to adskilles med regler. På hvert av VLAN-ene kobles en ruter med WiFi for å adskille nettverkene. Dobbel ruter som du beskriver vil medføre dobbel NAT og trøbbel for deg. Så dette kreves en endring på utleier sin side for få adskilte nettverk. Lenke til kommentar
brueland Skrevet 6. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2018 Tusen takk for svaret ditt ColdIce . Jeg vet at dette aldri kommer til å skje fra utleierens sin side, så jeg får heller bare bite tennene i sammen og avslutte streamen deres når den skjer. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 For å gjøre dette selv tror jeg det enkleste er å ha to rutere.. En trådløs ruter som mottar signaler og kjører ut på LAN portene.. Så setter du opp en egen trådløsruter inn der igjen, som du har ditt eget nett på... Lenke til kommentar
brueland Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 For å gjøre dette selv tror jeg det enkleste er å ha to rutere.. En trådløs ruter som mottar signaler og kjører ut på LAN portene.. Så setter du opp en egen trådløsruter inn der igjen, som du har ditt eget nett på... Tusen takk så det vil si totalt 3 stk routere i huset? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) har du en pc med to nettverks porter/kort så tror jeg det skal være mulig å sette opp shared internett connection hvor du kobler på ett aksesspunkt(som du da kan sette eget passord på) og switch mot chromecast og internt nettverk på ene porten og andre på nett mot utleier (den porten du deler) Er en stund siden jeg satt opp detrte men tror det eksisterer enda under nettverks egenskapene. ligger under control panel/network and internet/network connection og høyreklikk på den porten som er fast nettverk på og velg properties og kommer da inn på adapteren og velg sharing og den porten du ønsker å dele til, har engelsk windows og heter noe annet på norsk andre valget er å sette opp ett aksess punkt som bridge mellom deres nett og ditt som du kobler en managed switch og setter opp en port som inn og kan sette dhcp mot ett VLAN mot deg (for å separere nettverkene) uten NAT som du da kobler eget trådløst aksess punkt på (bruker du trådløse routere så får du dobbletl NATing). Har ikke satt dette opp før i praksis og er nok flere her på forumet som kan forklare bedre hvordan sette dette opp. eller at switchen står på deres side med VLAN og med ett aksesspunkt som du kobler deeg opp på er kanskje ett enklere oppsett men da står det utsatt til til at de over kan gå inn på switchen og åpne helt og da er du like langt. Endret 7. februar 2018 av Lugmeister Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 En skikkelig router, er det du trenger. https://www.komplett.no/product/890129/datautstyr/nettverk/firewall-brannmur/zyxel-usg-20-vpn-firewall?offerId=KOMPLETT-310-890129# Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 En skikkelig router, er det du trenger. https://www.komplett.no/product/890129/datautstyr/nettverk/firewall-brannmur/zyxel-usg-20-vpn-firewall?offerId=KOMPLETT-310-890129# Hvordan mener du at du skal kunne motta Wifi signal med den og opprette ett nytt privat nett? Den har jo ingenting som TS spør etter... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Man kan sette egne AP på den forrige routeren jeg foreslå. Men kan man ikke det, så kjøper man en med innebygget AP. Denne har flere separerte LAN og WiFi. https://www.komplett.no/product/890140/datautstyr/nettverk/firewall-brannmur/zyxel-usg-20w-vpn-firewall?offerId=KOMPLETT-310-890140# Lenke til kommentar
brueland Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 Takk for alle svarerene. Jeg skal gå igjennom og se hva det blir til Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Man kan sette egne AP på den forrige routeren jeg foreslå. Men kan man ikke det, så kjøper man en med innebygget AP. Denne har flere separerte LAN og WiFi. https://www.komplett.no/product/890140/datautstyr/nettverk/firewall-brannmur/zyxel-usg-20w-vpn-firewall?offerId=KOMPLETT-310-890140# Poenget er at TS må motta Wifisignaler for å så sende ut Wifi igjen på eget nett.. Skal ikke bytte ut huseiers ruter... Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Ellers kan vel en Wifi extender også være alternativet, om den har en LAN port.. Så får du en kablet kobling du kan sette opp egen Wifi ruter på.. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Alt snakket om to og tre rutere er i beste fall bare misforstått. All den tid han ikke har egen linje, men får dette via huseiers abonnement, så må han vel nødvendigvis bruke huseiers ruter for å få internett. Flere rutere i kjede er en sikker oppskrift på problemer, så det bør være helt utelukket. Det er for øvrig et stadig tilbakevendende hjertesukk at ruter ikke handler om wifi. Ja, mange rutere har også innebygget aksesspunkt, men da er det i så fall en boks som gjør to ting, akkurat som tv med innebygget dvd-spiller. Kort oppsummert så trenger TS å få sitt eget vlan. Desidert enkleste løsning er hvis huseiers aksesspunkt kan settes opp med to ssid-er med hver sin vlan. Start altså med å sjekke hvilket utstyr som brukes av huseier, for løsningen kan ligge bak tre knappetrykk der.Alternativt blir løsningen å motta signalet, og så få sendt dette videre trådløst med en annen ssid separert som et eget vlan.En variant man i så fall bør undersøke, er om det kan løses med ett UniFi-aksesspunkt. Disse kan settes opp til å motta signal via wifi, og kan så sende dette videre både kablet og trådløst (blir altså som mesh). UniFi-aksesspunktene skal også støtte tre simultane ssid, og disse kan settes opp som egne vlan, men jeg er litt usikker på om denne varianten virker i praksis.Noe som garantert virker er om han kan få sette opp et eget aksesspunkt rett i ruteren hos huseieren. Da trenger man ikke å kåle med huseiers wifi i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå