Gå til innhold

Canal digital, datterselskap av Telenor, hvordan er det med CD's internett i forhold til Telenor?


Anbefalte innlegg

Har flyttet inn i ny leilighet og leter etter internett tilbyder. Telenor og Nextgentel kunne bare tilby 5mb linje, og det er litt for dårlig tror eg. Tok kontakt med canal digital, og der kunne eg velge mellom 50, 100, osv, i hastighet på internett. Men så ser eg at canal digital er datterselskap (?) av Telenor, og begynner dermed å lure på om de faktisk kan gi meg ei såpass bra linje som 50, når Telenor bare kunne tilby meg 5. Har ikkje lyst til å binde meg til tilbudet deres, for å så finne ut at eg får ei elendig linje til overpris liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor bruker Canal Digital brandet ved internett over kabel-TV (coax) og Telenor brandet ved aksess over telefonkabelen.

 

Så jo, det kan godt stemme at Canal Digital kan tilby mer enn det Telenor kan.

 

Telenor og CDK tilbyr også internett via fiber og har gjort det i mange år. I dette tilfellet er det nok at Telenor tilbyr DSL, mens CDK kan tilby via fiber eller HFC.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Coax er bedre en telefonkabel ja, men hadde blitt bedre hvis både coax og telefonkabelen hadde vært docsis 3.1 eller G.fast.

Problemet blir først når telefonkabelen er lang og gammel og coax kablene er det samme.

Problemet også er det er delt resurs på coax flere folk og har både TV\og internet i samme kabel.

 

Samme med DSL telefoni og internett.

 

Nå har jeg ikke prøvd ADSL siden 56\128 k modemene fantes men vet da kunne man ikke ringe fra fasttelefoni samtidig som å bruke internett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet også er det er delt resurs på coax flere folk og har både TV\og internet i samme kabel.

 

Det vil fiber også kunne være, og for så vidt helt normalt at det er det. Og i utgangspunktet ikke noe problem bare det er kapasitet nok / ikke for mange på et segment/pon. Så ser ikke helt at det er et "problem". Slik koaksnettene er bygd opp, er det heller ikke slik at ytelsen blir noe dårligere jo lengre ut på nettet man er.

 

Selv med P2P-fiberarkitektur, der det går en dedikert fiber ut til hver, vil det samtidig være delt båndbredde i sentralen, og denne båndbredden vil normalt sett være godt under det alle kundene tilsammen har på sine abonnement. 

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller overbelasting hvis alle bestiller 500 mbit hastighet eller 250 mbit og bruker dette maksimalt vil ikke det være kapasitet nok. Telenor\altibox og canaldigital med get driter mildt sagt i kundene sine de kan avslutte avtalen etter 3 månedes periode hvis de er misfornøyd med bruddgebyr eller leve med trege bredbånd hastighet.

 

Fiber eller ikke det er faktisk opplevelsen av bredbånd som spiller rolle.

Docsis 3.0 og dsl er dårligst men fiber er vel best.

Selv P2P er vel litt raskere på høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller overbelasting hvis alle bestiller 500 mbit hastighet eller 250 mbit og bruker dette maksimalt vil ikke det være kapasitet nok. Telenor\altibox og canaldigital med get driter mildt sagt i kundene sine de kan avslutte avtalen etter 3 månedes periode hvis de er misfornøyd med bruddgebyr eller leve med trege bredbånd hastighet.

 

Fiber eller ikke det er faktisk opplevelsen av bredbånd som spiller rolle.

Docsis 3.0 og dsl er dårligst men fiber er vel best.

Selv P2P er vel litt raskere på høyere hastigheter.

 

Canal Digital Kabel = Telenor. Altibox er en aktør som primært leverer tjenester til en rekke forskjellige aktører (i tillegg til moderselskapets egne kunder).

 

Med Docsis 3.0 kan man levere langt høyere hastigheter enn det som gjøres i dag egentlig. Men det handler da også om hvor mange som evt. har høy hastighet i forhold til totalkapasiteten. Docsis 3.1 vil her være mer effektivt ja. 

Lenke til kommentar

 

Med Docsis 3.0 kan man levere langt høyere hastigheter enn det som gjøres i dag egentlig. Men det handler da også om hvor mange som evt. har høy hastighet i forhold til totalkapasiteten. Docsis 3.1 vil her være mer effektivt ja.

Spiller liten rolle hvis de kan tilby 800\80 mbit i teorien hvis verken get\canaldigital gjør det i praksis.

Irriter meg veldig over det. Problemet er det koster mye å oppgradere, hva skal gjøres med docsis 3.0 hvis Get\canaldigtal bytter ut utstyret? Derfor gjør også Altibox slik de som sitter på 100 mbit fiber ikke får nyere teknologi fordi de ikke gidder å bytte utstyret. Er mange i drammen som har det problemet. Hvilken altibox levrandør spiller liten rolle. Kanskje noen er flinkere en andre. Viken fiber er vel den mest kjente. Eneste internetlevrandørene kan gjøre å på virke ting er å øke prisene slik strømlevrandørene å si det blir billigere å laste ned på natta eller dagen og dyrere\tregere på kvelden. Har man 100 mbit linje bør det være stabilt eller under men så fort man går over 250 mbit kan det variere mere fra server til også tid på kvelden. Stor brukere på 500 mbit er vel et problem for internetlevrandørene Get\canaldigital. Men altibox levrandørene som tilbyr 1 gigabit bør gå greit hvis ikke pering avtalene er problemet.

 

https://www.digi.no/artikler/lover-gigabit-linje-til-alle-kunder/286401

http://www.side3.no/teknologi/kabel-tv-kunder-ma-vente-enda-lenger-pa-super-internettet-docsis-31/3423391274.html

http://www.cw.no/artikkel/telekom/kan-gfast-gjore-kobberet-lynraskt-igjen

 

Nå er jo coax\fiber langt bedre en DSL men man kan ikke regne med hastigheten\ping alltid er like bra alltid.

Tror man fort ser internetlevrandørene lyver på slike ting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har flyttet inn i ny leilighet og leter etter internett tilbyder. Telenor og Nextgentel kunne bare tilby 5mb linje, og det er litt for dårlig tror eg. Tok kontakt med canal digital, og der kunne eg velge mellom 50, 100, osv, i hastighet på internett. Men så ser eg at canal digital er datterselskap (?) av Telenor, og begynner dermed å lure på om de faktisk kan gi meg ei såpass bra linje som 50, når Telenor bare kunne tilby meg 5. Har ikkje lyst til å binde meg til tilbudet deres, for å så finne ut at eg får ei elendig linje til overpris liksom.

 

Canal Digital leverer Coax over kabel tv nettverket, mens Telenor og Nextentel leverer ADSL, coax fra canal digital er best av de to teknologiene.

 

Men jeg har fiber fra Canal Digital og det er det Telenor som leverer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...