Gå til innhold

Følg oppskytningen direkte: Falcon Heavy – verdens største rakett med Tesla ombord


Anbefalte innlegg

Synd, dette kan være en feil av de som dro ut lekteren. Får håpe vi får høre mer nyheter om dette snart. Likevel - oppskytingen er en total suksess :)

 

Tror du dette er en lekter som blir "dratt ut"? Har ikke satt meg veldig inn i det, men det skulle forundre meg om ikke denne er proppfull av avansert GNSS-teknologi og styrer seg selv og sørger for å være på riktig sted.. de kaller det neppe "drone ship" uten grunn? 

 

EDIT;

Wikipedia er vel en kilde til mye info :) 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Synd, dette kan være en feil av de som dro ut lekteren. Får håpe vi får høre mer nyheter om dette snart. Likevel - oppskytingen er en total suksess :)

Tror du dette er en lekter som blir "dratt ut"? Har ikke satt meg veldig inn i det, men det skulle forundre meg om ikke denne er proppfull av avansert GNSS-teknologi og styrer seg selv og sørger for å være på riktig sted.. de kaller det neppe "drone ship" uten grunn?

Den blir tauet til og fra landingsområdet. Der bruker den GPS og fire thrustere til å holde posisjonen automatisk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

FIKK GÅSEHUD AV Å SE TO PARALLELT LANDENDE RAKETTER!

Det var så fett, vel blåst Elon!

 

Men, klarte de å lande kjernen?!?

Overføringen viste et røykkaos foran kamera på lekteren/landingsplattformen, over launch radio kunne man høre "we lost the core" idet vi forventet vellykket landing og kroppspråket/stemningen på folkene i kontrollen så ut til å forandre seg drastisk når kommentaren kom...men ingen vet, (og alt Elon gjør nå er å sende bilde av en Tesla i bane rundt jorda).

 

Hvordan gikk det med kjernen?!? :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Personlig synes jeg det hadde vært enklest om hele verden blei enig om en tidssone og brukte den. Sånn som Kina har gjort. De bruker bare Beijing-tid.

Og la oss kvitte oss med sommertid i samme slengen.

 

Må vel være noe av det dummeste...:D

Lyst å stå opp midt om natta for å starte arbeidsdagen tilpasset f.eks New York?

Tidsoner er brillefint og helt nødvendig. Sommetid er en genial enkel justering som gjør livet massivt enklere for alle, for ikke snakke om at vi tilbringer våken tid i mest mulig lys og mindre mørke. Poenget er å gi deg mest mulig sollys på dagtid.

Lenke til kommentar

 

Personlig synes jeg det hadde vært enklest om hele verden blei enig om en tidssone og brukte den. Sånn som Kina har gjort. De bruker bare Beijing-tid.

Og la oss kvitte oss med sommertid i samme slengen.

 

Må vel være noe av det dummeste...:D

Lyst å stå opp midt om natta for å starte arbeidsdagen tilpasset f.eks New York?

Tidsoner er brillefint og helt nødvendig. Sommetid er en genial enkel justering som gjør livet massivt enklere for alle, for ikke snakke om at vi tilbringer våken tid i mest mulig lys og mindre mørke. Poenget er å gi deg mest mulig sollys på dagtid.

Speler det nokon rolle om klokka viser 08:00, 16:00, eller 23:00 når du startar arbeidsdagen om morgonen?

 

Poenget er ikkje at halve verden må begynne å være våkne om natta, poenget er å ha eit felles tidssystem som ikkje er avhengig av konstruerte tidssoner.

Lenke til kommentar

Utrolig imponerende og artig å se på. Men bortsett fra at de misset med kjernen, hvordan gikk det ellers? Hørte noe om at de bommet med payloaden og sendte den i en annen bane de hadde planlagt. Noen som vet noe om det?

Alt er vel ;)

 

 

https://www.reddit.com/r/spacex/comments/7vtcl2/elon_musk_on_twitter_third_burn_successful/

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

 

Utrolig imponerende og artig å se på. Men bortsett fra at de misset med kjernen, hvordan gikk det ellers? Hørte noe om at de bommet med payloaden og sendte den i en annen bane de hadde planlagt. Noen som vet noe om det?

Alt er vel ;)

 

 

https://www.reddit.com/r/spacex/comments/7vtcl2/elon_musk_on_twitter_third_burn_successful/

 

Såvidt jeg fikk med meg så var ikke den opprinnelige planen at banen skulle gå inn i asteroidebeltet. Men det er kanskje regnet som vellykket bare payload havnet et eller annet sted i verdensrommet?

Lenke til kommentar

Ja nettopp. Kanskje ikke helt etter planen men uansett "better than expected" blir det sagt. Alt med denne oppskytningen var en stor test og greien med bilen var litt sånn vi tar det som det kommer og ser hva som skjer. Hovedformålet var å faktisk teste den nye raketten for å se om de kunne sende store tunge ting ut i rommet og mot mars. Så dette er i grunn over all forventning :)

 

 

Jeg er på ingen måte noen astrofysiker eller ingeniør og mye går over hodet på meg, men jeg er dypt interessert og leser som en galning rundt om kring nå for å få en oversikt over alt rundt denne hendelen. Det er skikkelig fascinerende!

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...