Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidstid, men kan ikke komme meg på jobb

mm23

Anbefalte innlegg

Her et spørsmål.

Viss din arbeidsgiver setter deg opp til å jobbe fra klokken 06:00.

men ditt store problem er at man ikke har bil og dermed benytter seg av kollektivt trafikk.

Denne trafikken gjør at man kommer 15 min forsent på jobb.

Eller skal man ta kollektivt tidligere ankommer man jobben kl 02:30 på natten  ( å da er er det stengt og man må stå urtendørs og vente ).  kan arbeidsgiver gi deg advarsel for og komme forsent når man forklarer situasjonen til dem. evt kan de true deg med sparken....

Eller er det min plikt å etterkomme hva de ønsker, og dermed ta en Taxi tur som koster mere en det man tjener i lønn i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, din arbeidsgiver kan fastsette arbeidssted og arbeidstid. Og i alle fall kan han vanligvis gjøre det som endringsoppsigelse (dvs. med frist lik oppsigelsestiden). Hvis du ikke kan komme på jobb når arbeidsgiver trenger deg, så kan du ikke jobbe der.

Men arbeidsgiver må vel ha en saklig grunn, som for eks. betjening av kunder? Hvis ikke kan jo dette lett misbrukes for bli kvitt ansatte man ikke klarer å bli kvitt på annet vis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke møter opp til avtalt tid så er jo dette saklig grunn. Du kan sykle, sitte på med noen andre, flytte nærmere jobb, evt kjøpe deg bil. Hvis du ikke har lappen kan du høre med arbeidsgiver om det er greit at du kommer 15min senere frem til førekortet er i boks. Nå kjenner ikke jeg din sjef, men med mindre sjefen din allerede vil bli kvitt deg så løser det seg nok hvis du bare prater med han.

Hvis det ikke fungerer å prate med sjefen og du ikke gidder å gjøre en innsats for å forbedre informasjonen er det ikke verre enn å søke en ny jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan prate med sjefen og hen kan godkjenne at du kommer et kvarter etter de andre. Eller en halvtime evt. Vi har en på jobb som har en slik ordning, fordi han må ta både t-bane og tog for å komme på jobb på morgenskiftet. Gjør du det gjentatte ganger og IKKE snakker med sjefen derimot, blir det personalsak. Men de har vanligvis rom for det altså. Å være inne på jobb kl 06 er rett og slett ikke mulig for han.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Forferdelig kynisk arbeidsgiver som ikke gidder å prøve å få ting til å skje. 15 minutter er ingenting!

Prøv å ta en prat, -EN- gang, for å avklare det hele. Hvis det ikke er mulig, prøv å søk jobb andre steder, ring til alt som kan krype og gå, vikarbyråer inkludért. Forklar situasjonen for NAV om mulig. Ellers må du bare søke ledighetstrygd.

Lurer på hva NAV og denne arbeidsministeren vi har nå ville sagt om denne situasjonen. "Det er ikke vårt problem."

Gjør det du må for å overleve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forferdelig kynisk arbeidsgiver som ikke gidder å prøve å få ting til å skje. 15 minutter er ingenting!

Nå er det vel ikke en jobb der dagen starter med kaffedrikking når et skift på arbeidsplassen starter kl 06.

Har jobbet for kommunen og der startet dagen 07:00, men vi var som regel ikke ute før tidligst 07:15, måtte jo ha kaffe først

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke en jobb der dagen starter med kaffedrikking når et skift på arbeidsplassen starter kl 06.

Jeg mente det ikke sånn. Forventer at folk tar slike ting -før- dagen begynner. Men om man har en arbeidsvillig person villig til å gi 100%, som gidder å sette seg inn i ruteplaner og ta kollektivt for å jobbe, så blir det for meg for dumt å sparke denne personen på grunn av 15 minutter. 1-2 timer kan jeg forstå, men ikke 15 min.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mente det ikke sånn. Forventer at folk tar slike ting -før- dagen begynner. Men om man har en arbeidsvillig person villig til å gi 100%, som gidder å sette seg inn i ruteplaner og ta kollektivt for å jobbe, så blir det for meg for dumt å sparke denne personen på grunn av 15 minutter. 1-2 timer kan jeg forstå, men ikke 15 min.

Poenget mitt var at kanskje ting ikke blir gjort etter boka eller ikke følger HMS om man ikke er tilstede som kan få store konsekvenser. Rimelig håpløst å hjelpe TS når vi ikke vet hva han/hun jobber med

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vært saker i media hvor personer sliter med å møte til riktig tidspunkt grunnet ting som levering i barnehage. (Barnehagen åpner samtidig som de skal møte på jobb for eksempel.)

Arbeidsretten kom i saken jeg husker frem til at dette ikke var grunnlag nok til å gi arbeidstaker rett til senere start av arbeidsdagen. (Arbeidsgivers behov for å ha personen på jobb var sterkere.....  :hmm: )

Hvor fleksibel arbeidsgiver er vil nok komme ann på type stilling. Jobber du i fabrikk eller butikk er det nok vanskelig å starte senere, men har du stiiling som er noe friere kan man nok komme frem til en avtale om forskyvet arbeidstid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva står det i din arbeidsavtale, sier den noe om fleksitidsordning?

Ellers er jeg enig med fo2re, i mange tilfeller er arbeidsgiver etterkommende hvis du selv foreslår å jobbe tilsvarende den tid du kommer for sent, etter arbeidstidens slutt.

Jeg ser for meg mange arbeidssituasjoner der du er nødt å være i tide. Når du har godtatt en arbeidsavtale, skal du være disponibel for arbeidsgiver i den fastsatte arbeidstiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å finne frem rettssaker og slikt FØR man har spurt arbeidsgiveren sin. Hos oss er det gitt kompensasjon for å komme 06.30 istedet for 06, og jobbe en halvtime lengre, nettopp fordi et par karer ikke kommer seg hit med tog så tidlig. Jeg jobber i en fabrikk. Men man må selvsagt spørre sin leder og få godkjenning for det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vel så interessant synes jeg det er om man har krav dagpenger dersom man blir oppsagt på denne måten. Kan NAV påstå at du selv er ansvarlig for å ha blitt sagt opp? Kunne nav ha argumentert med at man skulle ha skaffet seg bil og førerkort om man ikke har det? Jeg håper virkelig man får dagpenger ellers begynner jeg å miste tilliten til velferdsstaten. 

Lenke til kommentar

Vel så interessant synes jeg det er om man har krav dagpenger dersom man blir oppsagt på denne måten. Kan NAV påstå at du selv er ansvarlig for å ha blitt sagt opp? Kunne nav ha argumentert med at man skulle ha skaffet seg bil og førerkort om man ikke har det? Jeg håper virkelig man får dagpenger ellers begynner jeg å miste tilliten til velferdsstaten. 

Jeg synes det var interessant. Jeg tenker 90% sikkert av NAV vil avslå dagpenger/arbeidsledighetstrygd. Så må man søke sosialstønad som alle andre i samme situasjon. Det spørs hva arbeidsgiver oppgir som oppsigelsesgrunn, om TS kan komme til en enighet om å skrive "Sviktende arbeidsmengde" i stedet for "15 minutters sent oppmøte på grunn av manglende kapital til bil, så den ansatte måtte ta kollektiv." Det blir litt lureri, men når systemet er så utrolig rigid, hva skal man gjøre da? Selvfølgelig forutsatt at man ikke finner noe annet i mellomtiden.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...