Gå til innhold

Router og modem i to forskjellige rom, hjelp til oppsett!

Keion

Anbefalte innlegg

Hei hå!

Jeg står ovenfor en liten nøtt. 

Oppsettet i dag er:

Asus Router (RT-AC87U) <-> Switch rom 1<-(10m Cat6)-> Switch rom 2<-> Modem

Jeg ønsker å bruke routeren som DHCP-server og trenger da å få inn internett-linjen fra modemet over til WAN på routeren. Jeg har prøvd å tenke ut hvordan dette skal løses.

Jeg har ingen erfaring med managed switch, men jeg ser for meg at om jeg erstatter begge switchene med managed switcher så kan jeg "route" trafikken fra modemet til routeren. Noen som har råd til hvordan dette kan løses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan benytte dagens oppsett, men da må ingen ting kobles inn i svitsjene som er plassert ut mellom modem <-> ruter.

Svitsjene kan benyttes, men det krever VLAN oppsett. Det kreves to managed svitsjer samt en ruter som støtter VLAN definering på WAN-port. (veldig mange consumer rutere forsvinner med engang, kan anbefale Ubiquiti sine rutere)

Forslag da:

VLAN 10 blir WAN, VLAN 20 blir LAN

Svitsj nr. 1

port 1                      access vlan 10 (RJ-45 kontakt fra modem / fiber konverter kommer inn her)

port 2 til og med 7  access vlan 20 (LAN klienter kan kobles til her)

port 8                      trunk vlan 10,20 (RJ-45 til svitsj nr. 2)

Svitsj nr. 2

port 1                       trunk vlan 10,20 (RJ-45 fra svitsj nr. 1 kommer inn her)

port 2 til og med 7  access vlan 20 (LAN klienter kan kobles til her)

port 8                      access vlan 10 (kobles til din ruter)

På ruteren må du også definere VLAN 10 & 20 på samme port.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Med 2 managed switch og masse kabeler er det vel enklere og kjøpe ein router til?  Asus har jo slik  AI mesh også. 

Da setter du opp ein router til der modemet skal stå, og du kan bruke dine switcher og AP som før. 

Da vi fikk fiber valgte eg å bruke router delen til fiberlevrandøren, ikkje den raskeste GUI på web interfacet, men super stabil, også sette opp airties mesh noder rundt i huset.  Litt pga vlans og tv via fiber.   

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Takk for veldig gode svar ColdIce og rvenes! Da undersøker jeg litt videre. Syntes det er litt spennende tanke med managed svitsj, da dette er noe jeg ser potensiale til å gjøre andre ting med senere. Så godt å vite at det er en farbar vei!

Lenke til kommentar

Trenger bare managed switch. Router trenger ikke noe vlan oppsett. Eks set vlan 2 på kontakt fra modem(aksessport), må ha «trunk» mellom switch, også sette porten du kobler til WAN på router på vlan 2 på switchen. Trenger ikke å gjøre noe med de andre portene, men må koble en LAN port fra router inn i en annen port på switchen en den som du definerte som vlan 2.

VLAN kan benyttes fra Nr 1-4096, (1 er standard om du ikke setter noe innstilling på portene), ellers er det samme hvilket tall du bruker bare det er samme for modem og WAN på router, og at du sender alle vlan mellom switchene, ofte kalt tunk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...