chalotte ped Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Hei! jeg går siste året på VGS og lurer på hva dere tenker om snittet til de ulike yrkene. altså om det vil synke eller øke. har gjerne lyst til å studere medisin eller odontologi. men lurer virkelig på om snittet kommer til å øke innenfor disse feltene. da tenker jeg i Oslo og Bergen. hva tror dere?? Lenke til kommentar
signii Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Det er helt umulig å si noe om snittet går opp eller ned. Det avhenger av antall søkere, og hvor sterke søkerne er. Det går ikke an å forutsi om noe går opp eller ned. Du kan selvsagt se på de siste ti årene og se om du ser noen tendenser, men du vet aldri om det plutselig skjer en endring. Nå har medisin ligget ganske jevnt i mange år, så jeg vil ikke tro det blir noen store hopp. Jeg vil anbefale deg å sette opp de studiene du har mest lyst til øverst (de under bortfaller dersom du får tilbud), og sette opp noen du vet at du kommer inn på lenger ned på listen. Du kan totalt sette opp ti studier. Dette gjelder selvsagt om du ønsker en studieplass, men du kan uansett bare takke nei dersom du heller bestemmer deg for å bruke året på å ta opp fag/folkehøyskole/militærtjeneste/jobbe/reise. Husk at du får to ekstra poeng dersom du består 60 studiepoeng (ett år) på universitet/høyskole. Pluss alderspoeng. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå