AnonymDiskusjon Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Hei Er rundt i bakgrunnen mye her på forumet, mye underholdning i enten form av aksje-spekulering og meninger om kryptovalutaer som er det nye store Jeg forvalter på en "provisjonsbasis" og gjør det mest for bekjente og venner. Dog det er godt over 200 millioner i en total setting. Samtidig som jeg driver ENK med kjøp og salg av eiendom. Prøver da altså å ha en fot innenfor de områdene som interesserer meg Jeg har stadig begynt å bevege meg over i skolegang igjen for å ta opp fag og utvikle meg som person, samt det at jeg vil endre yrkesvei til "psykologi" innen økonomi og finans Vi referer oftere og mer til den vanlige mannen i gata som "en i saueflokken". Og nå som det er store endringer i børs, krypto, boligmarked osv Så lurer jeg på hvordan tankegangen til den vanlige mannen i gata er.. Altså når det kommer til å følge resten av flokken? Utenom det standard utsagnet av at " Fordi markedet vil kræsje og vil minske tapet " Det er ingen hemmelighet at flere kommer seg inn i aksjemarkedet eller prøver seg nå på kryptovalutaer. Men hva går gjennom hodene deres når dere har vært så uheldige å kjøpt der det faller rett etterpå? Og dermed vil selge altså. Nå har det seg nesten slik at jeg må snakke hull i hodet for at de skal forstå aksjer, siden de får egne meninger fra E24 ( Som forøvrig ingen burde forholde seg til mener nå jeg ) eller andre finansmedier som kun dekker overflatenyheter Om du har hatt en avkastning på 5-15% årlig i en årrekke også kommer det en korreksjon på noen % og vips. Så tenker altfor mange. Selg selg selg, som da ikke realiserer at det er denne tankegangen til "saueflokken" som også drar ned markedet i seg selv? Ingen vil kunne forutse hva som skjer nå, men vi kan med større sikkerhet si at markedet ikke vil gå til bunn eller verdens økonomi vil falle ( Man skal aldri si aldri, men strengt tatt så vil vi få større bekymringer enn tapte penger dersom det skulle skje ) De fleste av oss vil aldri selge på topp og få kjøpt på bunn. Men det virker som at de fleste i saueflokken tror det er slik alt funker. Og når det ikke går så gir man opp og tar med seg et tap de fleste ikke hadde sett for seg i utgangspunktet Det er et veldig interessant tema å forholde seg til og lære om, men man undres jo over hva normalen tenker i slike situasjoner ^^ Prøvde meg med neglen til lilletåa i Kryptovaluta ( Kun personlig ) for 1 år tilbake og har hatt en avkastning de fleste drømmer om, men også her ser man hva jeg tror vil være aksjemarkedet om noen år. Krypto er altså så lett å komme seg inn å investere med, hvis man selvfølgelig følger saueflokken sine utsagn og forholder seg til det, men også med tanke på at aksjeinvestering blir lettere for de feste av oss. Hvordan vil da markedet se ut om 20 år da de fleste av oss styrer våre egne investeringer og følger flokken eller en person med stor innflytelse uten å ha standhaftige bevis? Det er nettopp dette som styrer Kryptovaluta idag, og jeg kan ikke engang tenke på følgene hvis dette går videre inn i børsen Såkalt FOMO og Media har fått for mye kontroll over oss. Tanker ? Anonymous poster hash: 82d27...37a Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Jeg har noen kroner i crypto, og har ingen planer om å selge noe av det. Nå tok jeg ut det jeg puttet inn nær toppen i desember, så sånn sett er det kanskje lettere å holde roen. Hadde ikke folk fått panikk og solgt med tap, så ville jo heller ikke prisen sunket så mye, merkelig at folk ikke tenker på det.. Når alt kommer til alt, så er det jo ren spekulasjon, ikke putt inn mer enn du har råd til å tape. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Så lurer jeg på hvordan tankegangen til den vanlige mannen i gata er.. Anonymous poster hash: 82d27...37a Utifra resten av innlegget ditt vil jeg si at du er definisjonen på det du insinuerer at andre er (sau/mannen i gata). Så dette burde du vite meget godt selv. 9 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Jeg ser det som svært uetisk å referére til den "vanlige mann i gata" som "en av saueflokken". Forferdelig kynisk. Hvis du skal studére psykologi, håper jeg du tar ekstrakurs i etikk. Jeg tror folk flest hadde styrt unna høyrisikotull som spekulasjon i kryptovaluta hvis vi alle hadde lært litt om økonomi og investéring i barne- og ungdomsskolene. Investéring dreier seg jo om risikoforvaltning, og dét lærer vi null og niks om. Dét er den enkle grunnen til at folk tar irrasjonelle økonomiske og finansielle valg her i livet. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Mange tenker vel litt for kortsiktig. Skal man oppnå noe må man ta kalkulerte risikoer og klare/tørre å sitte gjennom en storm. Du skal vel være glad andre er så dumme som du sier de er, ellers hadde det vel blitt langt vanskeligere for deg å tjene på markedet. 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Hadde ikke folk fått panikk og solgt med tap, så ville jo heller ikke prisen sunket så mye, merkelig at folk ikke tenker på det.. "Nå har det falt x %, jeg må selge meg ut før det synker enda mer!" Og så drar man prisen enda litt mer ned med sitt eget salg. "Oi, godt jeg solgte meg ut, nå sank det jo enda mer!" Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Jeg tror ikke noe har forandret seg i menneskelig psykologi siste 10, 20, 30, 50, 100, 1000 årene. Kryptovalutaer har ikke positiv forventet avkastning. Så der kan kursbevegelsene fortsette å være irrasjonelle både på oppsiden og nedsiden. Aksjer, derimot, har underliggende inntjening. Iallfall på nedsiden vil nåværende og fremtidig inntjeningen sette et gulv for hvor lavt prisene kan synke. Jeg forstår ikke hva TS mener med at kryptomarkedet skal bli det nye aksjemarkedet. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Ta hans ord for at det stemmer. Han forvalter jo rundt 200 mill for venner og bekjente.... Til TS. Hva har snittavkastningen din vært i % siste årene, og hvilken provisjon tar du? Ettersom de vanlige fondene har ligget på 12% +/- og tar 1% +/- regner jeg med at du må ligge en god del høyere på avkastning og en del lavere på provisjon for at noen skal "gidde/ta sjansen" på at en enkeltperson skal ta seg av det. Back det gjerne opp med resultatene dine. Takk hei og lykke til 8 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Han har rett. Tror ikke det blir noe bedre i fremtiden med tanke på at det er mer informasjon og informasjonen strømmer mye raskere på. Går rett inn i reptilhjernen dette. Spekulasjon og bobler vil alltid oppstå så lenge det er et marked siden vi mennesker er født irrasjonenelle når det kommer til økonomiske avgjørelsen. Funker på savannen, men ikke i aksjemarkedet. Dette vil igjen bare skape enda større muligheter for å tjene penger for de som er mer rasjonelle og har mer kunnskap en den gjennomsnittlige investor, hvis snittet blir mer "mannen i gata" og ikke profesjonelle investorer. Men det er jo litt synd at masse folk begynner å spekulere i ting de ikke har greie på og taper mye penger. Bitcoin er jo et fenomen av FOMO og sjalusi. Kompiser som tjener en hel haug med penger, kan være vanskelig for mange å stå imot det emosjonelle presset. Mange investerer nok i noe de egentlig ikke vet hva er. Som sagt bobler og høy volatilitet er noe jeg tror vi kommer til å se mye mer av i fremtiden når det blir enda enklere å delta i markeder for hvermansen+ økt bruk av sosiale medier, smart-phone, apper og lett tilgang til skremselsinformasjon. Gjennomsnittlig holde-periode for en aksje har jo blitt drastisk redusert i siste årtiene, og kommer sikkert til å bli enda kortere. Vi går mot et mer "instant" gratification samfunn der man ønsker alt så raskt så mulig og gjerne NÅ! Så blir vanskelig for mange å være disiplinerte og tålmodige.Bobler og irrasjonell oppførsel vil det alltid være så lenge det er biologiske mennesker som kjøper og selger investering. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Ta hans ord for at det stemmer. Han forvalter jo rundt 200 mill for venner og bekjente.... Til TS. Hva har snittavkastningen din vært i % siste årene, og hvilken provisjon tar du? Ettersom de vanlige fondene har ligget på 12% +/- og tar 1% +/- regner jeg med at du må ligge en god del høyere på avkastning og en del lavere på provisjon for at noen skal "gidde/ta sjansen" på at en enkeltperson skal ta seg av det. Back det gjerne opp med resultatene dine. Takk hei og lykke til Siden det ikke er for bedrifter jeg holder på med lenger tar jeg ikke %. Ble veldig mye fokus på kryptovaluta alene, Dette er ikke mer enn 5% av hva jeg normalt forvalter og heller ikke hvor mitt fokus ligger, men det er her jeg ser utviklingen i hva som kan bli i senere år Det er ikke noe negativt lagt i ordet "saueflokk" og tankegangen til den allmenne populasjonen som ikke har økonomisk forståelse slik andre med en evt utdanning i faget har, men nok om det Jeg tar enkelt å greit 50k årlig for hver hvert enkelt individ som ønsker å investere, uansett innskudd og avkastning som det kommer med, Gjennomsnittlig hvert år er hva jeg kaller deg "øvre sjiktet" ( Altså de som ønsker høyrisiko ) 29% her er det ikke snakk om store summer i omløp. Det har de hverdagslige forvaltere som står for Ellers er det på rundt 14% jeg ligger på. Forstå det slik. Dette er ikke mennesker med gjennomsnittlig lønn det er snakk om, de summene jeg forvalter er en form for "goodwill" mot meg slik at jeg har en ekstra inntekt for andre tjenester jeg gjør privat for de. Så i bunn og grunn er det ikke mer enn 2-3% av investerte aktiva de lar meg forvalte for dem. Men tråden skulle egentlig ikke handle om hvorvidt du ønsker bevis på hva jeg holder på med, men heller om den generelle tankegangen til personer som investerer uten form for kunnskap og legger "hat" på systemet når de da går i tap etter veldig absurde avgjørelser. Jeg har blitt spurt om å holde et par private foredrag, der pengesterke mennesker er tilstede med sine barn. Og i den sammenheng har jeg fått den oppfatningen av at den "yngre garden" tenker mer og mer i de banene de blir fortalt av feks media hvilke valg de skal ta. Derav en post her da det nok romsterer mange av de med samme tankegang. Burde ikke være flaut å erkjenne et tap og fortelle om hva tankene var rundt valget som gjorde at det nettopp ble slik. Anonymous poster hash: 82d27...37a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Mange tenker vel litt for kortsiktig. Skal man oppnå noe må man ta kalkulerte risikoer og klare/tørre å sitte gjennom en storm. Du skal vel være glad andre er så dumme som du sier de er, ellers hadde det vel blitt langt vanskeligere for deg å tjene på markedet. Hadde nok klart meg like fint uten en større korreksjon slik vi er vitne til i disse tider + jeg forvalter ikke på de områdene som styres av de hverdagslige heltene som investerer selv og tar valg uhemmet og sporadisk til tider Anonymous poster hash: 82d27...37a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Jeg forstår ikke hva TS mener med at kryptomarkedet skal bli det nye aksjemarkedet. Ikke at kryptomarked skal bli det nye aksjemarkdet, Men handlingene rundt det, hvorvidt det blir lettere for private å investere uten et mellommann Er som oftest veldig spontane og sporadiske valg som blir gjort av "privatpersoner" feks: Krypto = En negativ nyhet fører til fall på feks 20% En god nyhet fører til 20% økning Det er såpass volativt fordi vi lar det være det. Ved å la alle og enhver forvalte pengene sine.. Det skal ikke sies at jeg er imot det heller! Men det blir nok litt skummelt om disse holdningene blir tatt med over til akjsemarkedet etterhvert et scenario kunne vært : Kryptovalutaer er ikke lenger, hvor skal de nå legge penger ? Jaja, vi legger det i aksjemarkedet og tar de 10% vi kan få i året istedet -Vips en dårlig nyhet eller falsk nyhet. = Halve markedet selges Tar i her..men du skjønner tegningen bedre nå ? Anonymous poster hash: 82d27...37a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Utifra resten av innlegget ditt vil jeg si at du er definisjonen på det du insinuerer at andre er (sau/mannen i gata). Så dette burde du vite meget godt selv. Nærtagende? Snakk om økonomi og valgene rundt det, Hvis du mener de fleste som går rundt har god forståelse på aksjemarked og handlinger rundt det så lever du et veldig naivt liv Anonymous poster hash: 82d27...37a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Jeg ser det som svært uetisk å referére til den "vanlige mann i gata" som "en av saueflokken". Forferdelig kynisk. Hvis du skal studére psykologi, håper jeg du tar ekstrakurs i etikk. Jeg tror folk flest hadde styrt unna høyrisikotull som spekulasjon i kryptovaluta hvis vi alle hadde lært litt om økonomi og investéring i barne- og ungdomsskolene. Investéring dreier seg jo om risikoforvaltning, og dét lærer vi null og niks om. Dét er den enkle grunnen til at folk tar irrasjonelle økonomiske og finansielle valg her i livet. Jo kanskje det er uetisk. Samtidig så læres vi opp i skolen som å jobbe som industriarbeidere og skal jobbe på samlebånd resten av livet. Så er vel kanskje ikke så urimelig å tro at flesteparten av oss følger det livet som blir plassert foran deg vell ? Anonymous poster hash: 82d27...37a Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Helt enig med den der da! Jeg er en forkjemper for at økonomi (og psykologi) skal inn som fag i skolen. Ikke bare privatøkonomi, men -all slags- økonomi. Hjelper ikke om man lærer å knipe på krona om man ikke klarer å finne seg en jobb fordi man ikke forstår hvordan samfunns- eller globaløkonomi fungérer. Vi må alle lære å posisjonére oss for næringslivet. Dét lærer vi fint lite om. Vi må lære finansielle begreper og terminologi. Alle sammen må opp på nivået til private investorer, ellers blir vi bare tatt rotta på. Skatt må vi også lære om. Endret 8. februar 2018 av Taurean Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Som hegnar en gang sa. Hvis det går som en and, kvakker som en and, ser ut som en and... Jaja. Lykke til uansett 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå