Gå til innhold

Hun byttet versjon av kollisjon - hva må jeg gjøre?


Gjest medlem-465396

Anbefalte innlegg

At du mener det var riktig gjør det ikke nødvendigvis riktig. 2-3 sekunder er ikke mye og for meg høres det ut som bilen bak måtte være ganske så nærme. At bilen foran bremset gir deg ikke rett til å slenge deg ut i venstre felt. Med andre ord så er det ikke viktig....

 

Edit; @Nederst forrige side.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-465396

 

 

Nei, hvis du har byttet kjørefelt og blitt påkjørt er kollisjonen din feil. Hvis du skifter felt og biler må bremse for deg har du gjort noe feil.

 

Det er direkte feil. Kjører bilen i venstre felt i 250 km/t så er det ikke den som bytter felt sin feil. Hvis man ser at en bil er et par hundre meter bak så er det stort sett greit å bytte felt, bortsett fra når bilen bak kjører "miste lappen, bot og kanskje litt fengsel fort".

 

 

Alle som leser tråden forstår at den andre bilen ikke kjørte i 250kmt. Trådstarter har byttet feit, fått vikeplikt og har brutt denne.

 

Hvis han ikke kan bevise at den andre bilen har kjørt uaktsomt fort er det han som får skylden i dette tilfellet.

 

Før endringen av kjørefelt sjekket jeg speilet og så ikke noen på venstre kjørefelt. På grunn av masse snø på veien, tok bytte av kjørefelt lengre tid enn normalt - ca. 4-5 sek. ...Endringen av kjørefelt var allerede ferdig og etter at det gikk ekstra 2-3 sek traff Audi bilen først i baksiden av Citroen.

 

Audi har kjørt med 90 km/t . Innen et sekund Audi tok 25 meter lang distance. Innen 5-8 sek. Audi kan tok distans fra 125 til 200 meter lang distas.

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

At du mener det var riktig gjør det ikke nødvendigvis riktig. 2-3 sekunder er ikke mye og for meg høres det ut som bilen bak måtte være ganske så nærme. At bilen foran bremset gir deg ikke rett til å slenge deg ut i venstre felt. Med andre ord så er det ikke viktig....

 

Edit; @Nederst forrige side.

Jeg er ikke kamikaze.  Jeg er yrkessjåfør med 18 år erfaring uten ulykke.

Hun har byttet versjon av kolisjon.

 

Men jeg har skademelding skjemaet hvor stå at Fører B er ansvarlig for ulykke. Fører B er Audi fører. Er signert av henne.

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

At du mener det var riktig gjør det ikke nødvendigvis riktig. 2-3 sekunder er ikke mye og for meg høres det ut som bilen bak måtte være ganske så nærme. At bilen foran bremset gir deg ikke rett til å slenge deg ut i venstre felt. Med andre ord så er det ikke viktig....

 

Edit; @Nederst forrige side.

Når mann begynne å skifte kjørefelt da andre fører kan se dett.  Den Andre fører må ha nok konsentrasjon.
4-5 sek. bytte kjørefelt + 2-3 sek. kjøring på venstre kjørefelt betyr 6-8 sek. tid.
 
Det er lang nok god tid for reaksjon. Ikke lang nok tid betyr at Audi fører egentlig kjørt altfor fort eller ikke nok konsentrasjon. 
Lenke til kommentar

Hvis din fart er 80km/t og Audi sin fart er 90km/t.

80km/t = ca 22m/s

90km/t = 25m/s

 

Vi sier Audi nærmer seg med 3 meter per sekund.

 

Hvis du starter å skifte felt og blir påkjørt 6 sekunder etterpå så tilsvarer det 18 meter avstand. Det burde være rikelig, men bevisbyrden tror jeg ligger på din side.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Litt vanskelig å forstå hva som har skjedd her, men slik jeg tolker det har du fått skylden i en kollisjon og er uenig i dette. Det greieste er først å klage til forsikringsselskapet ditt og forklare hvorfor du mener skylddelingen er feil, og dersom det ikke når frem kan du klage til Finansklagenemda. Jeg vil anbefale deg at du snakker med en som har norsk som morsmål og kan hjelpe deg med å formulere en klage. Hvis du har bilder og politiet har vært på skadestedet kan du legge med rapporten og bildene.

 

Det er forøvrig lite poeng i å dra frem at kvinnen har barn i bilen eller at hun har byttet plass etter at politiet var til stede. Du får heller ikke noe medhold ved å poengtere at hun lå i venstre fil (og at denne bare skal brukes til forbikjøring).

 

Lov om vegtrafikk Fører av kjøretøy § 21.Alminnelige plikter. Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.
 
 
 
Kjøring så fort på kjørebane venstre kjørefelt med snø og is og to litt barn i bilen det er veldig uansvarlig. Audi fører kjørt venstre kjørefelt på kjørebane, når venstre kjørefelt var i veldig dårlig stand - verre enn høyre kjørefelt.
 
 
 
3 mnd. og 6 år gammel barn er andre omstendigheter som er en av argumenter. Det er logisk. Hun påkjørt generel i baksiden av Citroen. Ikke venstre side av Citroen. Hun hadde tid. Men tror jeg at hun kjørt så fort og uten konsentrasjon på veie. Hva kan jeg gjøre mer i den sak?
 
Lov om vegtrafikk Fører av kjøretøy § 21.Alminnelige plikter. Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.
Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar

Så. Citroen kjørte vanlig i høyre felt før han nådde igjen trafikk og skiftet over til venstre.

Audi kjører også i høyre felt? og når igjen samme trafikk, kaster da ut seg til venstre og treffer Citroen. Eller holder Audi venstre felt hele tiden?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Så. Citroen kjørte vanlig i høyre felt før han nådde igjen trafikk og skiftet over til venstre.

Audi kjører også i høyre felt? og når igjen samme trafikk, kaster da ut seg til venstre og treffer Citroen. Eller holder Audi venstre felt hele tiden?

 
 
Audi kjørt hele tiden på venstre felt - Det hun skrevet i skademelding skjemaet. Men når jeg start skifte kjørefelt se jeg ikke Audi i speilet. Jeg er ikke kamikaze, jeg er yrkessjåfør med 18 år erfaring uten ulykke.
Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

At Audi hele tiden kjørte i venstre felt svekker din sjanse.

Bare 2-3 sekunder etter du kom over i feltet krasjer Audi inn i Citroen. Din margin kan ikke ha vært lang da bakover til Audien.

 
 
 
Trafikkregler § 5.Kjøretøys plass på vegen 1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre. § 12.Forbikjøring 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
 
 
Når mann begynne å skifte kjørefelt da andre fører kan se dett.  Den Andre fører må ha nok konsentrasjon på veien.
4-5 sek. bytte kjørefelt + 2-3 sek. kjøring på venstre kjørefelt betyr 6-8 sek. tid.
 
Det er lang nok god tid for reaksjon.
 
Kanskje det var 10 sek.  Jeg husker ikke.
Jeg husker at var ikke noe bil i speilet.
 
Og er faktum at jeg har skademelding skjemaet med signert hennes på at fører B (Audi fører) er nasvarlig for ulykke.  
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Det er mulig at han ville å presse kompensasjon ut fra forsikringsselskap. Audi har en skade på venstre side, som er vanskelig til å forklare.  Jeg sjekket bildene nå.

 

 

tror du jeg ville begå selvmord?

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du kommer uansett ingen vei med å argumentere saken din her. Klag til selskapet og eventuelt deretter til finansklagenemda om du er uenig i utfallet i saken.  Jeg har selv gjort det i en sak jeg var uenig i utfallet i og jeg fikk medhold, så det nytter.

 

Kan forøvrig skyte inn at dersom du mener det var så uansvarlig av Audi-sjåføren å kjøre i venstre felt, hvorfor i alle dager skulle du over i samme felt? Å dra inn hvor mange barn motpart hadde i bilen blir bare useriøst, samme med å dra frem at fører skal være edru, våken osv. Har politiet vært på stedet og dratt igjen uten å påvise at fører av Audi ikke var skikket til å føre bil er i hvert fall ikke du i en posisjon til å påstå noe annet. At venstrefilen bare skal brukes til forbikjøringer når trafikken tillater det fratar ikke deg noen eventuell skyld i saken heller.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Du kommer uansett ingen vei med å argumentere saken din her. Klag til selskapet og eventuelt deretter til finansklagenemda om du er uenig i utfallet i saken.  Jeg har selv gjort det i en sak jeg var uenig i utfallet i og jeg fikk medhold, så det nytter.

 

Hvilken argumenter brukt du ?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Du kommer uansett ingen vei med å argumentere saken din her. Klag til selskapet og eventuelt deretter til finansklagenemda om du er uenig i utfallet i saken.  Jeg har selv gjort det i en sak jeg var uenig i utfallet i og jeg fikk medhold, så det nytter.

 

Hvilken argumenter brukt du ?

 

Jeg brukte argumenter som var aktuelle i min sak, som ikke lar seg overføre til din sak.

Lenke til kommentar

Mener å huske at det finst regel som sier at sjåfør tilpasse fart for å kunne stoppe om noe skulle komme på veien.

Man skal kunne stanse for enhver påregnelig hindring. En annen trafikant som bryter vikeplikten er ikke en slik hindring.

 

Når ble vikeplikt fartsavhengig?

 

Fra tidenes morgen omtrent.

 

Feil, vikeplikten er absolutt, så enkelt er det faktisk. Du må gjerne vise til hvor i lovverket det står noe annet..

 

 

Når ble vikeplikt fartsavhengig?

Eg vil si - alltid?

 

Hvor i lovverket finner du dette?

 

 

Nei, hvis du har byttet kjørefelt og blitt påkjørt er kollisjonen din feil. Hvis du skifter felt og biler må bremse for deg har du gjort noe feil.

Bytte av kjørefelt var ferdig og gjennomført riktig og kjørt Citroen venstre side. Tilleg må jeg skrive at det Jeg har byttet kjorefelt fordi bilen fremme bremset ? er det viktig ?

 

 

Vikeplikten er brutt i det du forstyrrer den andre trafikanten slik at denne ble nødt til å svinge, bremse, slippe opp gassen eller på annen måte måtte gjøre noe for å unngå en kollisjon (Selv om den ikke ble unngått i dette tilfellet)

At du har kommet deg helt over i det nye feltet betyr ingenting i det hele tatt, det er fullstendig irrelevant.

 

Jeg har selv vært i en situasjon der en bil skiftet felt foran min bil, jeg traff den i baken og begge bilene fikk store skader.

Vedkommende som hadde skiftet felt like før fikk selvsagt skylden.

 

 

Men jeg har skademelding skjemaet hvor stå at Fører B er ansvarlig for ulykke. Fører B er Audi fører. Er signert av henne.

Den kan du bruke til hva du vil, det er ikke førerne som avgjør skyldspørsmålet, det er nemlig forsikringsselskapene som avgjør dette. 

 

Å dra inn lovverk du åpenbart ikke forstår (om at fører skal være skikket til å kjøre mm) hjelper garantert ikke på saken din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Politiet var på plass, men jeg ble ikke bøtelagt.

Hvis jeg er skyld hvorfor blitt ikke bøtelagt ?

 

Skyld i en bulking er ikke automatisk straffbart. Dette bør du vite om du har 18 års erfaring som yrkessjåfør.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...