Gå til innhold

7.2 forsterkere med 5.1 høyttaleroppsett

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har ein eldre 5.1 forsterker som begynder og svikte (av og til registrerer den ikkje input eller midtkanalen kutter). Når eg ser på dei nye forsterkarane som kjem i dag virker det som 7.1/7.2 er begynt og bli normen i markedet. Nett no er det uaktuelt og kjøpe fleire høgtalere, men det er jo greit og ha den muligheten i framtida. Det eg då lurer på er det då mulig på ein 7.1/7.2 forsterkar og sei at det er et 5.1 oppsett eg har slik at den nedkonverterer eventuelle 7.1/7.2 spor som kjem inn til 5.1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Eg har ein eldre 5.1 forsterker som begynder og svikte (av og til registrerer den ikkje input eller midtkanalen kutter). Når eg ser på dei nye forsterkarane som kjem i dag virker det som 7.1/7.2 er begynt og bli normen i markedet. Nett no er det uaktuelt og kjøpe fleire høgtalere, men det er jo greit og ha den muligheten i framtida. Det eg då lurer på er det då mulig på ein 7.1/7.2 forsterkar og sei at det er et 5.1 oppsett eg har slik at den nedkonverterer eventuelle 7.1/7.2 spor som kjem inn til 5.1?

Ja, de nedkonverterer 7.1 (eller Atmos) spor til 5.1.

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar kara. So vist eg forstår det rett vil eksempelvis ein Yamaha RX-V683 forsterker, tilkopla mine 5.1 høgtalara, forstå at eg ikkje har 7.2 oppsett og nedkonverterer alt for meg.

Ja det er riktig, lurer på om ikke RX-V781 er litt bedre utstyrt?

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-og-forsterker/RXV781BK/yamaha-surround-7-2-receiver-rx-v781

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar kara. So vist eg forstår det rett vil eksempelvis ein Yamaha RX-V683 forsterker, tilkopla mine 5.1 høgtalara, forstå at eg ikkje har 7.2 oppsett og nedkonverterer alt for meg.

Ja det er riktig, lurer på om ikke RX-V781 er litt bedre utstyrt?

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-og-forsterker/RXV781BK/yamaha-surround-7-2-receiver-rx-v781

Det er den sikkert med tanke på nummereringa. La nokk ikkje merke til den når eg var innom og såg på elkjøp sine sider.

Lenke til kommentar

Jeg har en 71. som har blitt brukt til 5.1 Da har jeg kunne bruke de overflødige kanalene til å bi-ampe to av høyttalerne. 

Det er jo ein kjekk bonus. Er det vilkårlig kva utganger du bruker til bi-amping og kva merke er det du har?

Etter og ha lest litt på nett virker det som Yamaha er å foretrekke i budsjettklassen rein lydmessig, mens Denon gjerne har eit overtak med tanke på brukervennlighet. I dette tilfellet er det moderen sin gamle forsterkar som har røke so uavhengig av brukarvennlighet blir eg supportansvarlig og då prioriterer eg lyd :)

Lenke til kommentar

Jeg har en NAD T757v2 og det er dedikerte utganger som brukes til bi-amping. Mener å huske det er forterkerutgangene som brukes til høyttalerne på siden men det stod uansett i manualen. 

Ah. Litt anna klasse med ein gang man er over på NAD. Eg forventer ikkje at budsjettmerker som Yamaha, Onkyo etc har slike funksjoner.

Lenke til kommentar

Mye av det jeg liker med en del av NAD sine forsterkere er at de til dels er modulbaserte. Surroundreceiveren jeg har kan jeg for eksempel bytte ut en modul på for å få 4K-støtte. Synes det er greiere enn å måtte bytte ut hele forsterkeren for å få støtte for ting som 4K.

Lenke til kommentar

Jeg har en NAD T757v2 og det er dedikerte utganger som brukes til bi-amping. Mener å huske det er forterkerutgangene som brukes til høyttalerne på siden men det stod uansett i manualen. 

Ah. Litt anna klasse med ein gang man er over på NAD. Eg forventer ikkje at budsjettmerker som Yamaha, Onkyo etc har slike funksjoner.

Det med bi-amp er vanlig på de fleste receivere, begge Yamahaene nevnt i denne tråden har den muligheten.

Når det gjelder innganger, utganger og funksjoner - så ved jeg ikke om jeg ville ha beskrevet NAD som "Litt anna klasse" over Yamaha og Onkyo  :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...