Gå til innhold

Elbilladerne bygges ikke der behovet er størst


Anbefalte innlegg

Uten å ha elbil selv (!) vil jeg tro at det viktigste er å ha hjemmelading og underveislading. Men dersom en har en bil med lite batteri (20-30 kWh) så holder det for det meste, men plutselig blir det en dag mye mer småkjøring enn normalt og da er det greit å ha en "hurtiglader" på opp til 50 kW (også om bilen er en Tesla). En slik situasjon er sjelden slik at en klarer seg med få slike ladere (plassert sentralt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-4 er ofte for lite i mer trafikkerte korridorer ja. Den siste som Tesla har bygget ut i Norge, på Rygge, har 42 (!) ladeuttak....

Jeg er redd at måten tesla har gjort dette på i sammenheng med at de har den eneste elbilen som er egnet for lengre turer har vært begrensende for hvor mye annen hurtiglading som har blitt utbygd.

 

Det er neppe mye forretning i å selge hurtiglading til de som kjører lengre turer i leaf og i3 o.l. (Siden nesten ingen gjør dette) dermed er det stort sett bare teslaeiere som er kundegrunnlaget for hurtigladere utover lokale elbileiere som ikke har egen lademulighet. Og siden tesla har sine egne ladere som alle som kjøper tesla alt har betalt for blir det lite attraktivt for andre kommersielle aktører å prøve å selge til disse.

 

Hadde tesla istedet hold seg til standarder og inngått avtaler med uavhengige utbyggere for å bygge lading ville vi ha hatt en bedre infrastruktur for utbredelse av elbiler. siden vi da ville hatt ladere som ikke bare leverer til tesla men til alle elbiler.

 

Jeg mistenker at over tid vil Tesla i mange land bli tvunget til å diveste laderene sine og åpne de for alle betalende brukere siden det er samfunnsmessig uheldig at man skal ha noe så kritisk som infrastruktur for transport knyttet opp til produkter fra enkeltleverandører. En kan tenke seg kaoset som oppstår samt inngangsbarriæren det er om hvert bilmerke/allianse skal ha egne ladestasjoner.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

At Teslaladerne ikke gir forutsigbar effekt, er tull. De gir det bilen klarer å svelge unna, noe som er nær laderens kapasitet hvis bilen har tomt batteri, og deretter avtar når batteriet blir fullere. Det vil i at man bruker ikke hele kapasiteten til laderen hele tiden. Og det er her Tesla har vært geniale: I stedet for at folk skal stå i kø og vente, har de laget et uttak til fra laderen, slik at bil nummer to som kobler seg til laderen, får den kapasiteten som er ledig (som jo øker når den første bilen får fullere batteri). Da utnyttes laderen bedre og folk får ladet noe i stedet for å stå i kø.

 

Du motsier deg selv her. Bil nr 1 får maks kapasitet, men bil nr 2 får jo kun det som er til overs. Dvs ikke forutsigbar effekt for bil nr 2.

Det er jo forutsigbart at bil 2 får lavere effekt ?

Lenke til kommentar

Det er neppe mye forretning i å selge hurtiglading til de som kjører lengre turer i leaf og i3 o.l. (Siden nesten ingen gjør dette) dermed er det stort sett bare teslaeiere som er kundegrunnlaget for hurtigladere utover lokale elbileiere som ikke har egen lademulighet. Og siden tesla har sine egne ladere som alle som kjøper tesla alt har betalt for blir det lite attraktivt for andre kommersielle aktører å prøve å selge til disse.

Hadde tesla istedet hold seg til standarder og inngått avtaler med uavhengige utbyggere for å bygge lading ville vi ha hatt en bedre infrastruktur for utbredelse av elbiler. siden vi da ville hatt ladere som ikke bare leverer til tesla men til alle elbiler.

 

Tja, jeg møter på ganske mange elbiler i 24-35kWh-klassen på hurtigladere rundt omkring. På steder som Gran, Lillehammer osv. Mange av disse hurtigladerne er i bruk ganske hyppig.

 

Tesla begynte utbygging i 2012, lenge før det fantes en standard for så rask lading. Skulle de ventet på at CCS ble standardisert med >100kW effekt kunne de ikke begynt utbyggingen før i 2017...

Lenke til kommentar

Hurtigladere i byen er etter mitt syn noe som bør være et forbigående fenomen. Det er vel lite ønskelig generallt sett at folk skaffer seg bil uten også ha adgang til parkering der de bor, og da bør denne parkeringen utstyres med lademulighet. Akkurat nå ser vi en veldig sterk incentivering til å skaffe seg elbil for de som bor i by, og mange kjøper uten å ha lademulighet og dermed drives til urbane hurtigladere. Jeg er ikke overbevist om at dette er riktig rekkefølge å gjøre ting i.

 

På sikt er nok behovet for hurtigladere i by ganske begrenset.

 

Hva angår hvordan lading og køordningene på disse fungerer skulle jeg gjerne sett et noe mer intelligent system hvor man burde kunne legge inn reservasjon av ladekapasitet alt før man står ved hurtigladeren (Og da automatisk via bilens datamaskin som reserverer samtidig som den beregner rute) slik at man kan

A: maksimere kapasitetsutnyttelsen (I.e. unngå at noen står i kø på en lader og en annen like ved har ledig kapasitet)

B: Forbedre forutsigbarheten slik at man har en god ide om hvor lang tid man vil bruke på turen. Og i verste fall, om man ser man ikke får slottider utsette eller fremskynde avgang. Dette kan også brukes i intelligente veisystemer for å minimere køer ved å reservere av veiens kapasitet, omtrent slik fly i dag reserverer slottider på flyplasser. Men det sitter nok lengre inne, siden vi uansett må kunne håndtere plutselige endriger av planer, som ikke er like enkelt når det er veiens kapasitet vi snakker om.

 

Mens man er i gang, bli kvitt all bruk av kort og tokens på ladere. Ladere kommuniserer alt med bilen. Bilen burde kunne automatisk håndtere utveksling av betalingsinformasjon med laderen. Man burde bare kunne plugge i og bli automatisk belastet.

 

Hurtigladere er meningsløst for de som bor i byen ja. De bør lade hjemme eller droppe ladbar bil om det ikke går. Men det kan være mange som bor i tettsteder rundt byene som kan trenge å lade for å komme seg hjem igjen etter en handletur i byen.

Lenke til kommentar

350 kW-laderne tror jeg er for spesielt interesserte. Bare for biler i luksus-segmentet vil betale for å ha slike. Men de vil nok brukes en del av tungtransporten (som forøvrig trenger 1 MW-ladere). Foruten det nevnte triangelet er Haukeligrend, Gol, Leira, Vinstra og Alvdal de åpenbare stedene å ha dem, der det er enkel tilgang på regulerbar effekt. Neppe veldig mange flere steder.

 

Naturlige steder for å stoppe på en pølsestasjon med andre ord...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg møter på ganske mange elbiler i 24-35kWh-klassen på hurtigladere rundt omkring. På steder som Gran, Lillehammer osv. Mange av disse hurtigladerne er i bruk ganske hyppig.

Det er ganske mange av de i drift, og de gangene de tar en tur blir det jo gjerne en del stopp. Tror likevel disse er temmelig underrepresentert blant langturbiler.

 

 

Tesla begynte utbygging i 2012, lenge før det fantes en standard for så rask lading. Skulle de ventet på at CCS ble standardisert med >100kW effekt kunne de ikke begynt utbyggingen før i 2017...

Sier ikke at det ikke ga mening for Tesla å gjøre det de gjorde. Jeg konstateerer likevel at det sannsynligvis har gjort infrastrukturen svakere enn hva den ellers kunne vært.

 

Og det er mange måter tesla kunne valgt å gjøre den utbyggingen, men jeg ser jo den komersielle verdien i å holde slikt som en komersiell ovenfor konkurrenter.

Lenke til kommentar

Sier ikke at det ikke ga mening for Tesla å gjøre det de gjorde. Jeg konstateerer likevel at det sannsynligvis har gjort infrastrukturen svakere enn hva den ellers kunne vært.

Og det er mange måter tesla kunne valgt å gjøre den utbyggingen, men jeg ser jo den komersielle verdien i å holde slikt som en komersiell ovenfor konkurrenter.

 

Tesla har alltid tilbudt andre produsenter å bruke deres ladenett, men de har da måttet forpllikte seg til å ta være med og bekoste en tilsvarende utbygging av nettet. Det er det foreløpig ingen som har vært interessert i. De andre bilprodusentene har stort sett ønsket at kommersielle aktører skal bygge ut ladenettverket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at de på død og liv skal plassere de på bensinstasjoner, hva skal en der å gjøre liksom? Plasser de i områder hvor folk bruker deler av dagen sin, som butikker, treningssenter, bykjerne osv. Da kan folk som ikke har ladeplass hjemme la bilen lade mens de gjør produktive ting, ikke spise pølser... 

 

Hurtigladere passer best langs hovedveiene og andre veier, der langdistanse er mest aktuelt.

I byene holder det med normalladere.

Lenke til kommentar

 

Det som irriterer meg mest er at de på død og liv skal plassere de på bensinstasjoner, hva skal en der å gjøre liksom? Plasser de i områder hvor folk bruker deler av dagen sin, som butikker, treningssenter, bykjerne osv. Da kan folk som ikke har ladeplass hjemme la bilen lade mens de gjør produktive ting, ikke spise pølser...

 

Hurtigladere passer best langs hovedveiene og andre veier, der langdistanse er mest aktuelt.

I byene holder det med normalladere.

Tja, om det hadde vært mulig for alle med hjemmeladere...

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at de på død og liv skal plassere de på bensinstasjoner, hva skal en der å gjøre liksom? Plasser de i områder hvor folk bruker deler av dagen sin, som butikker, treningssenter, bykjerne osv. Da kan folk som ikke har ladeplass hjemme la bilen lade mens de gjør produktive ting, ikke spise pølser... 

 

Eh... Hvis du bytter ut "bensin" med "lade", så er vel saken grei. Du kjører innom et sted for å fylle hva nå det enn er bilen går på. I tillegg kan du kjøpe deg spylervæske eller en pølse. Greit nok det vel?

Lenke til kommentar

 

Det som irriterer meg mest er at de på død og liv skal plassere de på bensinstasjoner, hva skal en der å gjøre liksom? Plasser de i områder hvor folk bruker deler av dagen sin, som butikker, treningssenter, bykjerne osv. Da kan folk som ikke har ladeplass hjemme la bilen lade mens de gjør produktive ting, ikke spise pølser... 

Eh... Hvis du bytter ut "bensin" med "lade", så er vel saken grei. Du kjører innom et sted for å fylle hva nå det enn er bilen går på. I tillegg kan du kjøpe deg spylervæske eller en pølse. Greit nok det vel?

 

 

Poenget er at plasseringen av ladestasjonene bør være plasser hvor folk kan få brukt tiden sin produktivt, det får en ikke på en bensinstasjon. 

Lenke til kommentar

 

 

Det som irriterer meg mest er at de på død og liv skal plassere de på bensinstasjoner, hva skal en der å gjøre liksom? Plasser de i områder hvor folk bruker deler av dagen sin, som butikker, treningssenter, bykjerne osv. Da kan folk som ikke har ladeplass hjemme la bilen lade mens de gjør produktive ting, ikke spise pølser... 

Eh... Hvis du bytter ut "bensin" med "lade", så er vel saken grei. Du kjører innom et sted for å fylle hva nå det enn er bilen går på. I tillegg kan du kjøpe deg spylervæske eller en pølse. Greit nok det vel?

 

 

Poenget er at plasseringen av ladestasjonene bør være plasser hvor folk kan få brukt tiden sin produktivt, det får en ikke på en bensinstasjon. 

Hvor bruker du tiden produktivt, under en langtur?? Hva rekker du i løpet av 25 minutter??

Lenke til kommentar

 

 

Hvor bruker du tiden produktivt, under en langtur?? Hva rekker du i løpet av 25 minutter??

 

 

Nå var jo poenget utenfor langtur, og ikke for meg da jeg lader hjemme men for de som ikke har denne muligheten. Og, hvorfor i alle dager skal de sitte på shell? Hvorfor ikke en plass hvor en kan utnytte tiden? Ved en oppegående restaurant, badehall, treningssenter, kino osv. 

 

Altså, dette er mine meninger. Ingen fasit. Skjønner ikke hvorfor dere absolutt må på shell. Glad i pølse? 

Lenke til kommentar

 

Det som irriterer meg mest er at de på død og liv skal plassere de på bensinstasjoner, hva skal en der å gjøre liksom? Plasser de i områder hvor folk bruker deler av dagen sin, som butikker, treningssenter, bykjerne osv. Da kan folk som ikke har ladeplass hjemme la bilen lade mens de gjør produktive ting, ikke spise pølser... 

Hurtigladere passer best langs hovedveiene og andre veier, der langdistanse er mest aktuelt.

I byene holder det med normalladere.

 

Kjekt med noen hurtgladere i byene også. Kan f.eks brukes av taxier, håndverkere som hurtiglader varebilen i lunsjpausen osv. Det er mer enn nok av bruksområder.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kjekt med noen hurtgladere i byene også. Kan f.eks brukes av taxier, håndverkere som hurtiglader varebilen i lunsjpausen osv. Det er mer enn nok av bruksområder.

 

 

100% enig, altså at kommersielle hurtigladere plasserer seg i byen. Det er åpenbart ett behov, ikke minst for de som har vanskeligheter for å få ladet hjemme. Men å sitte 30-60 minutt og se på folk fylle diesel er ikke fristende for de fleste, å la bilen stå parkert ladende mens en unnagjør ukens handel, ja det er genialt(spør du meg), eller når en tar dagens treningsøkt osv. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor bruker du tiden produktivt, under en langtur?? Hva rekker du i løpet av 25 minutter??

 

 

Nå var jo poenget utenfor langtur, og ikke for meg da jeg lader hjemme men for de som ikke har denne muligheten. Og, hvorfor i alle dager skal de sitte på shell? Hvorfor ikke en plass hvor en kan utnytte tiden? Ved en oppegående restaurant, badehall, treningssenter, kino osv. 

 

Altså, dette er mine meninger. Ingen fasit. Skjønner ikke hvorfor dere absolutt må på shell. Glad i pølse? 

Og utenfor langtur, altså nær hjemmet, holder det med normalladere, for de som ellers ikke kan ha det på veggen hjemme. Dersom normalladere kommer i utstrakt grad på parkeringsplasser, slik at mn kan lade i nærheten av hjemmet, så holder det med normallading.

Borcselv ikke så langt fra en parkeringsplass med normalladere, og kunne fint benyttet den, dersom jeg ikke hadde lader hjemme.

Man må ikke kjøpe pølser fordi hurtigladerne står på en bensinstasjon. Men praktisk om man må innom for andre ærender på turene som krever hurtiglading. Kjedelig med ladere som står midt på en parkeringsplass ved en butikk eller andre steder ,uten toaletter f.eks.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og utenfor langtur, altså nær hjemmet, holder det med normalladere, for de som ellers ikke kan ha det på veggen hjemme. Dersom normalladere kommer i utstrakt grad på parkeringsplasser, slik at mn kan lade i nærheten av hjemmet, så holder det med normallading.

Borcselv ikke så langt fra en parkeringsplass med normalladere, og kunne fint benyttet den, dersom jeg ikke hadde lader hjemme.

Man må ikke kjøpe pølser fordi hurtigladerne står på en bensinstasjon. Men praktisk om man må innom for andre ærender på turene som krever hurtiglading. Kjedelig med ladere som står midt på en parkeringsplass ved en butikk eller andre steder ,uten toaletter f.eks.

 

 

Hvorfor vill du ikke ha hurtigladere i bykjernen? Å legge opp 10A kurser til alle bilene i Norge er jo en håpløs ordning, og vanskelig logistikk messig sett å holde kontroll på at alle har plass. 

 

Det er helt normalt at butikker har toalett, det er faktisk ett krav ift de ansatte... 

 

Jeg fatter ikke hva dere vill på shell å gjøre, verken i bykjernen eller på langtur. Vi har åpenbart forskjellige interesser. Jeg vill iallefall heller spise ett godt måltid enn pølser. Evt få unnagjort en treningsøkt eller lignende når jeg først er på tur. Så kan dere sitte der å sture å spise pølse å kose dykk  :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...