Gå til innhold

Forandre stasjonsbokstav på Windows-partisjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Installerte nettopp XP pro på nytt hovedkort og ny harddisk. Jeg har en harddisk med to NTFS-partisjoner fra før (som pleide å være D: og F:, med den gamle harddiskens utvidede partisjon som E:)

Denne ble nå C: og D:, mens den nye harddisken ble I: og J: (med CD-rom i mellom)!!

Begge harddiskene er på samme IDE-kanal, fordi CD-brenner og DVD må på den sekundære.

Kan jeg forandre stasjonsbokstavene i XP uten at windows driter seg ut/ nekter å boote, eller er det noe jeg kan gjøre i BIOS for å få forandret dette?

Takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh, velkommen til klubben.. min windows har insistert på å legge seg på d: .. og jeg klarer ikke åf å den over.. på tross av diverse registerhack som har kræsja alt.. :)

og, du får ikke endre stasjonsbokstav på systempartisjonen i diskmanagement, selv om du prøver..

Men det er jo ganske vanesak da.. d:\programfiles .. og sånn.. :)

Endret av Tosh
Lenke til kommentar

hvis du under installasjonen av xp er så lur å sletter c: for deretter å opprette ny partisjon, vil denne få en ny stasjonsbokstav...

workaround: slett c: i xp-setup og opprett ny partisjon.... reboot... start xp-setup på nytt, og installer på c:

Lenke til kommentar
hvis du under installasjonen av xp er så lur å sletter c: for deretter å opprette ny partisjon, vil denne få en ny stasjonsbokstav...

workaround: slett c: i xp-setup og opprett ny partisjon.... reboot... start xp-setup på nytt, og installer på c:

Hmm.... der har vi det famæ. Jeg partisjonerte en ny disk med en gammel en i, og det ser ut som Windows da gir bokstaver etter ansiennitetsprinsippet, dvs. at den gamle disken får de første bokstavene.

Så: ikke ha en gammel disk i mens dere installerer XP, y'all!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...