1989Kristine Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Spør på vegne av en venn som føler seg lurt av elkjøp. Hun har en samsung som er tre år gammel. Den funket helt fint, men i helgen sluttet den plutselig å lade. Hun tok den med til elkjøp for å reklamere, men fikk til svar at garantien ikke gjaldt pga en ripe i glasset. Hun har dårlig råd, men må jo ha en telefon. Hun sa til selgeren at det viktigste var bra kamera, og ble anbefalt å kjøpe en som kostet 4000 kr. Husker ikke hva merket heter, men det var ikke samsung eller iphone hvertfall. (For henne er 4000 kr MYE penger.) Når hun kommer hjem oppdager hun at kameraet er mye dårligere enn det hun hadde fra før. Har hun noen rettigheter her? Jeg mener at for det første lurte elkjøp-selgeren henne. Det er snakk om reklamasjon, ikke garanti. Mobiler har fem års reklamasjon. Og en ripe i glasset er helt uvesentlig for at ladeinngangen ikke funker mer. Den åpent kjøp-garantien til elkjøp gjelder ikke for mobiler, men de har jo solgt henne en tragisk telefon. Jeg vil veldig gjerne hjelpe henne, så setter stor pris på alle svar. Lenke til kommentar
1989Kristine Skrevet 5. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2018 Ps: Hvis det har noe å si er hun under 18 år. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Ripen er vel egentlig en sprekk går jeg ut ifra? 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Reklamasjon på mobilbatteri som er mer enn 2 år gammelt vil du nok få problemer med. Det samme vil nok gjelde brudd i ladekontakten, da dette som regel skyldes uvøren bruk. Elkjøp kan imidlertid ikke avvise reklamasjon med "ripe i glass". Det er ikke en relatert skade. Power selger en ganske god mobiltelefon til en fornufttig pris. Den har vært på tilbud flere ganger, helt ned i kr 699. Selv til full pris er den et greit kjøp. Den finnes i sort og hvit https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/mobiltelefon/zte-blade-a512-sort/p-623889/ Lenke til kommentar
1989Kristine Skrevet 5. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2018 Reklamasjon på mobilbatteri som er mer enn 2 år gammelt vil du nok få problemer med. Det samme vil nok gjelde brudd i ladekontakten, da dette som regel skyldes uvøren bruk. Elkjøp kan imidlertid ikke avvise reklamasjon med "ripe i glass". Det er ikke en relatert skade. Power selger en ganske god mobiltelefon til en fornufttig pris. Den har vært på tilbud flere ganger, helt ned i kr 699. Selv til full pris er den et greit kjøp. Den finnes i sort og hvit https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/mobiltelefon/zte-blade-a512-sort/p-623889/ Det er ikke noe feil hverken med batteriet eller laderen. Alle laderene klarer å lade opp andre enheter. Er noe feil med selve mobilen. Det er slått fast at mobiler bør forventes å leve "vesentlig lenger enn to år", derfor er det 5 års reklamasjonsrett på dem. Det gjelder forøvrig en Galaxy S6, så den er nok ikke mer enn litt over to år. Venninnen min tok i når hun sa tre år. Men takk for svar. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 (endret) Reklamasjon på mobilbatteri som er mer enn 2 år gammelt vil du nok få problemer med. Det samme vil nok gjelde brudd i ladekontakten, da dette som regel skyldes uvøren bruk. Elkjøp kan imidlertid ikke avvise reklamasjon med "ripe i glass". Det er ikke en relatert skade. Power selger en ganske god mobiltelefon til en fornufttig pris. Den har vært på tilbud flere ganger, helt ned i kr 699. Selv til full pris er den et greit kjøp. Den finnes i sort og hvit https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/mobiltelefon/zte-blade-a512-sort/p-623889/ Det er ikke noe feil hverken med batteriet eller laderen. Alle laderene klarer å lade opp andre enheter. Er noe feil med selve mobilen. Det er slått fast at mobiler bør forventes å leve "vesentlig lenger enn to år", derfor er det 5 års reklamasjonsrett på dem. Det gjelder forøvrig en Galaxy S6, så den er nok ikke mer enn litt over to år. Venninnen min tok i når hun sa tre år. Men takk for svar. Nå sa jeg ikke at hun ikke hadde reklamasjonsrett. Hvordan kan du si at det ikke er noe galt med batteriet? Galaxy S6 har så vidt meg bekjent ikke utbyttbart batteri (for menigmann). Brudd i ladekontakt (i mobiltelefonen) vil som regel bli avvist med "uvøren" bruk. Prøv gjerne reklamasjon, men ikke ha for store forhåpninger. Har dere et autorisert Samsung verksted i nærheten, så prøv gjerne der. Elkjøp kan som sagt ikke nekte å ta imot en reklamasjonssak med begrunnelse "ripe i glasset". Reparasjon av ladekontakt trenger heller ikke å koste for mye. Edit: Jeg vil anta at du kan få skiftet både glass og ladekontakt for mindre enn kr 2000, hvis det er det som er feil med telefonen. Endret 5. februar 2018 av Omnithunder Lenke til kommentar
Løvehjerte Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Spør på vegne av en venn som føler seg lurt av elkjøp. Hun har en samsung som er tre år gammel. Den funket helt fint, men i helgen sluttet den plutselig å lade. Hun tok den med til elkjøp for å reklamere, men fikk til svar at garantien ikke gjaldt pga en ripe i glasset. Hun har dårlig råd, men må jo ha en telefon. Hun sa til selgeren at det viktigste var bra kamera, og ble anbefalt å kjøpe en som kostet 4000 kr. Husker ikke hva merket heter, men det var ikke samsung eller iphone hvertfall. (For henne er 4000 kr MYE penger.) Når hun kommer hjem oppdager hun at kameraet er mye dårligere enn det hun hadde fra før. Har hun noen rettigheter her? Jeg mener at for det første lurte elkjøp-selgeren henne. Det er snakk om reklamasjon, ikke garanti. Mobiler har fem års reklamasjon. Og en ripe i glasset er helt uvesentlig for at ladeinngangen ikke funker mer. Den åpent kjøp-garantien til elkjøp gjelder ikke for mobiler, men de har jo solgt henne en tragisk telefon. Jeg vil veldig gjerne hjelpe henne, så setter stor pris på alle svar. Hvilken telefon er det snakk om at hun har kjøpt? Best å ha ett typenummer om en skal være enig i at hun har overbetalt. Selgere vil uansett selge det de tjener penger på, kjekt at hun fikk denne lærdommen. Reklamasjonsrett har du uansett, den er på fem år på mobiltelefoner, men begrenset av produktets forventede levetid. Som høyesterett har bestemt er 3-4 år. De fleste leverandørene i bransjen har da godtatt fire år. En ripe i glasset vil normalt ikke begrense garanti/reklamasjon. Med typenummer på gammel og ny telefon, så kan de som kan mobiltelefoner, se om kameraet faktisk er dårligere. Da har man litt kjøtt på beina, når man går tilbake til Elkjøp og klager. Når man føler (med vekt på føler, skeptisk til at hun faktisk er lurt uten fakta) seg lurt, så vil nok butikksjefen i så fall hjelpe. Selgeren vil kanskje ikke være så glad i å hjelpe Obs i værste fall kan man sende inn den gamle telefonen på reklamasjon, få avslag på reklamasjonen og sitte igjen med en regning på dette. Den regningen er som oftest noen få hundrelapper. Men har man dårlig råd.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 (endret) Man kan neppe klage på at kameraet er dårligere enn hun trodde etter 3 års bruk, hun skulle evt. ha gjort det med en gang. Edit: det var vel den nye mobilen som hadde dårlig kamera ser jeg.. Endret 5. februar 2018 av aklla Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Vel. Batteriet slites etter hvert som årene går. Og tre år er jo en grei tid når det gjelder levetid. Det med kameraet derimot har hun helt rett. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Til TS: Er det to problemstillinger du prøver å forklare? 1. Venninnen din har en Galaxy S6 som hun har fått problemer med ladingen på? 2. Hennes reklamasjon ble avvist av selger og hun ble "lurt" til å kjøpe ny tlf til kr 4000. Og nå er hun skuffet over kameraet på den nye telefonen som hun nettopp har kjøpt? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Hvis forbruker ikke kan enkelt bytte batteri selv, så er batteriet en del av produktet og faller derfor ikke under batteriers "ferskvare"-kategori. 5 års reklamasjon gjelder. Opplever selv at min S6 har problemer med å lade etter den siste oppdateringen. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Hvis forbruker ikke kan enkelt bytte batteri selv, så er batteriet en del av produktet og faller derfor ikke under batteriers "ferskvare"-kategori. 5 års reklamasjon gjelder. Opplever selv at min S6 har problemer med å lade etter den siste oppdateringen. Takk for opplysning. Den hadde jeg ikke tenkt på. Godt poeng. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) Kameraet er dårligere en hun hadde forventet.. altså.. som forbruker har man en rekke rettigheter.. Men det må da være måte på hvor mye rettigheter man skal ha også.. Dette her er vel ikke snakk om reklamasjon, garanti eller noe som helst.. Snakk om angrefrist.. Og det har man ikke noen utvidet rettigheter på når det gjelder kjøp over disk.. Om man er vant til at Elkjøp lar deg angre på andre varer er det heller ingen rettighet, det er bare noe Elkjøp tilbyr kundene sine, ikke noe som er lovfestet så sant de ikke kjøper via internett... EDIT Når det gjelder den første telefonen med ripe i glasset, er det snakk om bevisbyrde.. Om glasset har en skade kan man si at den skade også kan være årsak til ladeproblemene (fall fra høyde etc) Og ved reklamasjon på ett 3års gammelt produkt faller bevisbyrden på kunden, at skaden ikke vil være årsak til ladeproblemene.. Rent teknisk vil det jo være lite trolig at det er årsaken, men siden telefonen er skadet, vil ingen ta den inn på reklamasjon.. Når det er sagt, kunne man jo alltids fått ett annet sertifisert verksted å finne nøyaktig årsak, men det vil jo koste mer en selve telefonen.. Så det er litt tullete.. Men det er bare slik det er... Endret 6. februar 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Nei, bevisbyrden faller på Elkjøp, å bevise at skaden har sammenheng med at mobilen ikke lader Kan ikke huske å ha hørt/lest om saker hvor det er kunden som må bevise noe Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) Nei, bevisbyrden faller på Elkjøp, å bevise at skaden har sammenheng med at mobilen ikke lader Kan ikke huske å ha hørt/lest om saker hvor det er kunden som må bevise noe FEIL! Jeg kan garantere det Reklamasjon er enkelt når det er en skade som trolig er feil fra produsenten sin side, men når det er en skade som knust skjerm, MÅ kunden bevise at skaden på skjermen ikke er også årsak til feilen de reklamerer på... Og det er flere kunder som har klaget og tapt i forbrukertvistutvalget på dette.... Edit: Bevisbyrden faller derimot på Elkjøp om produktet er kjøptet innenfor de siste 6måndene.. om jeg husker rett.. Endret 6. februar 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
1989Kristine Skrevet 6. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2018 Takk for svar alle sammen. Dere har noen gode poenger. Det er ikke sånn at den nye telefonen er kjempedårlig heller, hun ble bare skuffet over kameraet. Men hun vender seg sikkert til det etter hvert. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Er vel 50 dagers åpent kjøp på Elkjøp nå, så bytt den i noe annet da vel, eller reparer den gamle for antagelig en lavere sum enn 4000 Lenke til kommentar
Zts Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 50 dager åpent kjøp gjelder ikke mobiler, men elektriske tannbørster får du byttet inn... 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Men ang kjøpet av ny mobil, så er forbrukerkjøpsloven ganske streng på hva en kan forvente. Hvis en spør en profesjonell part etter en mobil med godt kamera, så bør en få anbefalt en modell med godt kamera sammenlignet med andre mobiler i samme prisklasse. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Nei, bevisbyrden faller på Elkjøp, å bevise at skaden har sammenheng med at mobilen ikke lader Kan ikke huske å ha hørt/lest om saker hvor det er kunden som må bevise noe FEIL! Jeg kan garantere det Reklamasjon er enkelt når det er en skade som trolig er feil fra produsenten sin side, men når det er en skade som knust skjerm, MÅ kunden bevise at skaden på skjermen ikke er også årsak til feilen de reklamerer på... Og det er flere kunder som har klaget og tapt i forbrukertvistutvalget på dette.... Edit: Bevisbyrden faller derimot på Elkjøp om produktet er kjøptet innenfor de siste 6måndene.. om jeg husker rett.. Her er det snakk om en ripe i glasset, ikke en knust skjerm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå