Gå til innhold

Boliglån for idiot

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer om et boligsalg går igjennom uten finansieringsbevis? Og kjøper viser seg til at han/hun ikke har penger? Det er vel ikke mer enn å kansellere salget, selv om skjøtet ligger i hendene på kjøper?

Megler kan ikke videreformidle bud dersom han ikke har sjekket finansiering, dette er en veldig viktig del av prosessen.

Man kan derimot ta forbehold mot finansiering, men budet står svakt i konkurranse mot andre da, siden det kan ta flere uker, eventuelt aldri at den kjøperen får finansieringen i orden.

Jeg har hørt om folk som har trekt seg etter godtatt bud, det kostet dem over 100 tusen, ny runde med salg på nytt og hele pakka, han måtte også betale mellomlegget mellom hans bud og det som ble oppnådd i neste salgsrunde, masse kostnader der. Må tenke seg godt om før man gir et bud siden det er bindende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer om et boligsalg går igjennom uten finansieringsbevis? Og kjøper viser seg til at han/hun ikke har penger? Det er vel ikke mer enn å kansellere salget, selv om skjøtet ligger i hendene på kjøper?

Erstatningskrav som skal dekke utgifter ved å legge ut boligen igjen.

Erstatningskrav som skal dekke tapet selger har ved å selge til en annen budgiver kan også være ett alternativ. Hvis budgiver 1 byr 3M mens budgiver 2 byr 3.1 og det viser seg at budgiver 2 ikke har penger/får lån kan selger stille budgiver 2 ansvarlig for de 100.000 selger taper på å selge til budgiver 1. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Avdrag er det du betaler ned på lånet, renter er det du betaler til banken som kompensasjon for å få låne penger. Effektiv rente er inkl. avgifter osv så det er denne som er vesentlig for deg. Hjelper ikke at den nominelle renten er lav hvis du får masse ekstra gebyrer hver måned.

Et bra boliglån er et lån med så lav effektiv rente som mulig. Merk deg også at totalsummen blir vesentlig lavere ved kortere nedbetalingstid. Etter min erfaring er bankene sleipe å setter automatisk opp 30 år selv om betalingsgraden er større. Du bør velge en kortere nedbetalingstid hvis du har økonomi til det, men da blir naturligvis månedsutgiftene høyere.

Hvis du låner 2 millioner med 2%eff rente betaler du 2% av 2 millioner i året i renter, dette er da penger ut av vinduet på samme måte som når du leier hos en hai.

Avdragene er er penger du egentlig betaler til deg selv da dette er nedbetalingen av lånet.

Personlig søkte jeg bare boliglånet på nettet. Kan anbefale s banken.

Lenke til kommentar

Sbanken er ikke dumme de, men lang behandlingstid, 1 måned er vanlig. Men vilkårene er konkurransedyktige, hvertfall <75% og >2 mill.

Ta så stort lån som du kan få og sett 25 eller 30 år nedbetaling. Du kan alltids betale ned raskere hvis du føler for det, men ikke tregere. Lavest mulig fast månedsbeløp er derfor det beste, da har du størst frihet. Renter får man fradrag for på skatten, og inflasjonen spiser opp lånet over flere tiår uansett. Med dagens rentenivå der rente < inflasjon, får man faktisk betalt for å låne penger. Sykt.

Lenke til kommentar

Er det noen som gir såpass lavt nå uten spesielle avtaler eller  særskilt pruting, som må gjentas igjen for hver gang renten justeres?

Begynner å bli grundig lei av sånne totalkunde avtaler der man må samle alt som er hos en aktør for å få den og den prisen.

Mener det jeg får på Sbanken nå er ganske konkurransedyktig, 2.3 %, <75 %, >2 mill.

Lenke til kommentar

Er det noen som gir såpass lavt nå uten spesielle avtaler eller  særskilt pruting, som må gjentas igjen for hver gang renten justeres?

Begynner å bli grundig lei av sånne totalkunde avtaler der man må samle alt som er hos en aktør for å få den og den prisen.

Mener det jeg får på Sbanken nå er ganske konkurransedyktig, 2.3 %, <75 %, >2 mill.

Jeg ringte 6-7 banker. Jeg gikk fra å være ansatt i bank til å bytte jobb så jeg viste hvor lavt bankene har mulighet til å gå. Jeg hadde tidligere 1,7 eff i sp1, nå har jeg 2 i DnB. Jeg fikk ikke lavere fordi jeg ligger akkurat på 85%-grensa. 

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Tenkte bare å skrive at du bør ikke nedgradere deg selv som du gjør, du er mer økonomisk kyndig enn mange på din alder med økonomien, selvrefleksjonen og innsikten du har.

Generelt sett, som råd, kan jeg si at når det kommer til å bli "lurt" og ikke, så er økonomisk lærdom en konstant prosess. Du kan gjøre grundig research i 10 banker og få lån til den beste renten, men så om et år igjen kan du snuble borti en bank der du kunne fått en bedre rente, kanskje grunnet en nyoppstartet bedrift som markedsfører seg aggressivt. Man kan aldri være 100% sikker på noe, men man må følge nesa, ta lærdom der man kan, og følge instinktene. Dette kombinert med grundig individuell research, og en solid livsplan/livsbudsjett, så har du gode sjanser for at alt ordner seg. Tenk budsjett frem til pensjonsalder. Ikke tenk bare neste måned. Du skal tjene penger i 35 år = 420 måneder til, det er 420 månedslønninger til. Det ordner seg!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...