Gå til innhold

Hva vet du om, leken..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ledning i elektronikkens verden er en strømførende kabel som leder strøm fra den ene enden til den andre. Elektriske apparater som ikke har batteri, må som regel ha en ledning for å få strømforsyning. Man putter støpselet inn i stikkontakten, og dermed får man strøm. Inni ledningen finner man en kobber/ståltråd til pluss og minus, med isolasjon rundt. Ledninger kommer i flere varianter, avhengig av apparat/bruk, f.eks høyttalerledninger, strømkabel, antennekabel. Det finnes også fiber-optisk kabel til bruk til f.eks internett, såkalt fiber. Den har fordeler ved at den kan flytte større mengde data enn bredbånd (kobberkabel).

Hva vet du om øl?

Lenke til kommentar

Alt for mye. Hadde særemne om øl under kokkeutdannelsen min på vgs. Er også veldig glad i øl, alt fra en mørk engelsk porter til surøl. Så lettere å spørre om hva jeg ikke kan. 😛 Renhetsloven... blablabla, vann, malt, humle og gjør... blabla... osv osv osv

Hva vet du om pipehetter?

Lenke til kommentar

Er et land i midtøsten. Har et flagg som er rødt og hvitt, og et grønt tre i midten. Tipper at flagget har noe koblinger til mange av de flotte fjellene i Libanon - som forøvrig grenser til Israel og .. hmmm, Syria? Ganske kjedelig å være "klemt inne" der. Var noe krig og ståhei i Sør-Libanon som førte til at store FN-styrker gikk inn. Det skal være et muslimsk land, men er også multikulturelt mtp religion. Har ikke halvmåne i flagget, så jeg vil tro det er et liberalt land. Alle land i midtøsten er kjent for sin gjestfrihet og varme velkomst. 

Hovedstaden er Beirut. Ganske moderne by. Aldri vært der. 

Hva vet du om bringebær?

Lenke til kommentar
Scarvo skrev (1 time siden):

- Født i 1982.
- Området du bor på (skal ikke nevne det)
- Driver med karate.
- Liker å kle deg i dameklær.
- Deltok i Pride-parade i Oslo.
- Er en trivelig person.

Hva vet du om Libanon?

Nåh, så koselig at du syns jeg er trivelig person. Du er også en trivelig person Scar. 😙😙😙

Hva jeg vet om bringebær @Kris85. Hem, at det er et bær, at den er syrlig og søt på smak. Mener jeg husker at den vekser på trær, hvis jeg ikke husker helt feil nå. 😕

Hva vet du om varulver?

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Norsk dramaserie som varte fra 1999 tror jeg, til 2016/17 tror jeg, husker ikke helt. De siste episodene ble bare sendt på TV2 sumo. Den handler om et hotell som drives av familien Anker Hansen. Sjefen sjøl husker jeg ikke navnet på men var spilt av Toralf Maurstad. Var det moren hans tro som var Astrid (Sossen Krogh), broren var Hugo. Sønnen var Jens August (Kim Kolstad) og datter Juni (Anette Hoff), tror også Ninni var datter, og Storm sønn (Kim Daniel Sannes). Han kom ikke etter å ha vunnet en konkurranse på TV2. Mannen til Anette Hoff, Nils Ole Oftebro spilte også en rolle som vaktmester der inne, og ble etterhvert sammen med henne i serien. Christian Strand spilte en rolle som pikkolo. Han som spilte Svein Krogstad og han som spilte Jan Ettellerannet er begge døde nå tror jeg. Det var en karakter som het Pelle (Nikkis Ettellerannetgresk) som jobbet litt her og der, og som alltid havnet i knipe. Lurer på om han var i slekt med Svein Krogstad. Sikkert ting som er feil her, men det er så sinnsykt mye som skjedde i løpet av de svimlende mange episodene som ble sendt.

Hva vet du om Teaterhøgskolen?

Lenke til kommentar

Et gjennomgående tema på diverse talkshow der kjente skuespillere forteller om hvor mange opptaksprøver de måtte gå gjennom før de fikk tilbud om plass. Jeg tror for eksempel at Linn Skåber søkte seks ganger eller noe før hu kom inn. Det ryktes også at det er mye sex og galskap på høgskolen - at mange er "frisinnet" og litt for liberale i møte med kontroversielle ting som rusmidler og ymse. Det er et av det absolutt vanskeligste studieplassene man kan få i Norge. De holder til i Oslo. Men minnes svakt om noe greier i Trondheim også - mulig det er en privat høgskole med lavere opptakskrav (så lenge du har en fet lommebok). Litt usikker der. 

Hva vet du om ventilatorer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...