Gå til innhold

Hva vet du om, leken..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Demoner er mytiske/overnaturlige vesen som representerer noe ondt og anti-kristent. I kristen sammenheng er det vel vesener som bor i underverden (helvete) og er underordnet Satan. Det er ofte brukt som motsats til en engel, selv om det egentlig er en fallen engel. På samme måte som andre religiøse vesen er dem ofte brukt som metaforer (besatt av en demon, demon i bunn av flaska, gikk en demon i meg, indre demoner etc.). De er ofte brukt som onde vesen i spill og film, og er som regel portrettert som monsterlignende.

Hva vet du om Tax-free?

Lenke til kommentar

Det er et merkelig system der du blir tvunget til å gå gjennom hylle på hylle med alkohol og godterier for å fly. Tax-free salget finansierer deler av flyturen din og sikrer flyplassdriften. En viktig inntektskilde for næringen. Tax-free fungerer slik at man skal kunne handle avgiftsfrie varer som sukker, tobakk og alkohol på vei hjem igjen til Norge. Formålet er å hindre at slike varer kjøpes i utlandet der pengene legges igjen der man kom fra; og ikke i eget land. Et av det største taxi-free selskapene i Norge eies av et selskap i Nederland. Kongen og statsministeren vår har ikke lov til å handle tax-free varer. 9 av 10 varer på tax-free butikkene (bortsett fra alkohol) er uansett billigere på nett. Så man blir litt lurt. En typisk FRP-velger er ekstremt glad i tax-free. Kjøper man over kvota si, kan man risikere bot for forsøk på smugling. Da blir varene konfiskert. Mange kjøper for mye på vei hjem / inn til Norge... og risikerer å bli stoppet i tollkontrollen. Det er maks tillatt med 1 liter sprit og 3 liter vin + en kartong røyk og noen øl tror jeg. Noe sånt i alle fall. 

Hva vet du om forskjellige typer kaffe? 

Lenke til kommentar

I dagligvarebutikker i Norge har du stort sett kaffe i filtermalt, kokmalt, hele bønner samt pulverkaffe. Filtermalt traktes i kaffetrakter. Kokmalt kan kokes i kjele eller lages i presskanne. Hele bønner må man selv knuse etter ønsker kverningsgrad. Pulverkaffe løser seg opp i vann. Man har også kapsler, som f.eks Nespresso, Tassimo og Nescafe. I slike maskiner kan man som regel også lage kaffe med melk (caffe latte), espresso (ekstra sterk) og cappuchino (kaffe og kakao). Det finnes mange merker kaffe i Norge, og så og si samtlige blir importert fra Afrika eller Sør-Amerika. Kaffebønnene blir brent, og man kan få forskjellige typer brenningsgrad, og det påvirker smaker på kaffen, mørkere = mer/sterkere smak.

Hva vet du om bowling?

Lenke til kommentar

Jeg har jo tatt både gentest og sett litt på slektsforskning. Jeg er teoretisk 69% skandinavisk. Med størst treff i Norge og Sverige. Mitt fars-DNA (haplogruppe) oppstod i Europa og kan lokaliseres til Doggerland for rundt 10000 år siden. Ellers har jeg slekt rundt om i landet. Noen av mine forfedre kom bla.a fra Skottland, Tyskland og Finland.

Hva vet du om det norske sjøforsvaret?

Lenke til kommentar

Ekstremt mye siden jeg tjenestegjorde i sjøforsvaret fra 2004 til 2005. Jeg tjenestegjorde blant annet på KV Svalbard. Såpass mye vet jeg; at jeg ikke gidder å ramse opp en hel bok her. 😜 Baren på KV Svalbard heter "Smutthullet", og all luft inn til båten blir renset - så skal du ut på dekk må man gjennom en mellomsluse som gir deg dotter i øra pga trykkforskjeller. Det finnes ingen skilt, navn eller kart inne i båten. Dette for å forvirre FI (fienden) dersom de skulle komme om bord. Sjøforsvaret har to baser, en i Bergen og en på Sortland utenfor Lofoten.

Hva vet du om briller?

Lenke til kommentar

Briller er synsforsterkende glass innfattet i en ramme til å feste over nesen og ørene. Før man får briller, må man ta en synstest hos optiker, for å finne ut hvordan synet er på begge øyne, det måles i + og -. Deretter får du glass med styrke for å korrigere synet. Man kan få mange typer innfatninger, i alle fasonger og farger, og er for mange et moteuttrykk. Det finnes vanlige glass, og det finnes progressive glass. Det er briller med ulik styrke i samme glass. Alternativ til briller for å korrigere synet er linser, øyeoperasjon og laseroperasjon. I tillegg til briller for å korrigere syn, finnes det mange andre typer, til andre formål. F.eks vernebriller til å verne øynene, solbriller, som er sotede briller, gjerne med UV-beskyttelse for å beskytte øynene mot solen, dykkerbriller, alpinbriller, pilotbriller, sveisebriller, you name it.

Hva vet du om stridsvogner?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Musikk er mye. Det er kunst og håndverk, det er følelser og logikk, det er uttrykk og budskap, krig og kjærlighet. Det er også lydbølger som treffer trommehinnen som gir signal til hjernen. Det er sang, som er ord som vi har språklige og billedlige assosiasjoner med, og det er melodi som jeg tror treffer noe underbevisst. Det kan være noe primitivt i oss som reagerer, eller det kan være frekvenser som rokker ved hjernebølger som får oss til å føle ting. Musikk er delt inn i sjangre, som er for meget til å ramse opp.

Hva vet du om Månen?

Lenke til kommentar

At den dingler på himmelen når den er full. Hahaha. 🥴🥴 Nei da, den er en slags seinplanet selv om den ikke er klassifisert som en planet (nemmere sagt en naturlig satellitt), det er den som lager tidevannet på jorda. Og den er ansvarlig for både måneformørkelsen og solformørkelse. Når man ser månen fra horisonten når den enten går ned eller opp, så får man en illusjon om at den har blåst seg større. Mer enn dette husker jeg faktisk ikke.

Hva vet du om retrospill?

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (22 timer siden):

At 

Bra svar SCM, du imponerer👍

Retro spill er spill som er gamle. Mennesker har lekt og spilt så lenge vi har eksistert tror jeg. Lek og utforsking er i vår natur. Gamle/antikke spill som jeg kan se for meg er typ kaste pinne, stable ting, tegne helleristninger. I gamle Hellas begynte de jo med olympiske leker, som vi har fortsatt. Jeg har dog en mistanke om at du sikter til videospill, og da kan jeg si at "pong" er det første spillet som er laget. Det de fleste tenker på hva gjelder retro spill er 80-talls arkade-spill og sega/nes. Typ street fighter, super mario, donkey kong, frogger, duck hunt, pacman, etc etc. Begrepet er relativt vil jeg si, for mange yngre voksne i dag vil tenkte på ps1, n64 og dreamcast som retro også. Nostalgi er et stikkord.

Hva vet du om grafikkort?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...