Gå til innhold

KOMMENTAR: Digitalisering styrker personvernet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja hvordan var det at førerkortregisteret i Sverige havnet i hendene til utenlandske etterretningstjenester igjen, og hvem var sentral i saken :-D

Og hvor god kontroll har svenskene på de dataene nå.. Slik som adressene til sentrale personer i forsvaret, eller svensker som lever med beskyttet adresse,

Litt dårlig timing og helt feil konklusjon vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Riktig overskrift ville vel være at digitalisering KAN styrke personvernet. Både sikkerhetsbruddet hos svenske Transportstyrelsen og vårt eget Helse Sør-Øst er eksempler på at det også kan gå svært galt. Det finnes mange argumenter både for og mot outsourcing. De fleste av fordelene kan realiseres også ved å sette ut driften til en profesjonell aktør innenlands, og da ser jeg mange gode grunner til å unngå å lagre sensitive data på andre siden av kloden, og underlagt andre lands jurisdiksjon.

Lenke til kommentar

Digitalisering gjør noe som er vanskelig tilgjengelig lett tilgjengelig. 

Så for at digitalisering skal kunne styrke personvernet, må man redefinere personvern og ignorere risikofaktoren. 

Så jeg skulle ha vært respektfullt uenig, men sliter med å finne punkter å samle opp respekt fra.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Registrerer at det av og til slenger innom en og annen superselger. Det de har er luft, og det de markedsfører er betong og armeringsjern.

Det mangler noen "få" grunnleggende elementer. Som f.eks lover, regler, forskrifter, reelt avskrekkende sanksjonsmuligheter - og kompetanse til å håndheve forannevnte.

Når rammene blir satt og konsekvensene store nok for de som ikke holder seg innenfor disse rammene, så kan en begynne å snakke om løsninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Digitalisering styrker personvernet... ...Mmm, den må jeg smake på. Pfffhhyyy, smaker sjokolade utgått på dato med noen måneder.

Ideen er god, men i praktikk, med tidspress og pressa budsjett, kan man IKKE regne med å få kvalitet. Sånn er det bare. -Og problemet med digitalisering, om det ikke blir gjort riktig i første runde, har det feilet. Man kan ikke lekke ønfintlige data, komme etterpå og lappe hullet. -Skaden er allerede skjedd. Skal man implementere graderte data i et system, må det prøvekjøres med falske data i relativt lang tid, med testere, i like lang tid, før man kan føle seg nogenlunde trygg. Men hallo, tilbake til virkeligheten. Ingen. -Ingen, vil sette av tid, før de erklærer systemet sikkert. -Anbudsrunden har allerede fått utviklerne til å ljuge på tidsbudsjettet, noe som vil koste en formue om kontrakten ‘brytes’.

-Aldri, aldri, gå for billigste anbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...