Gå til innhold

Komponenter til en ny server

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en server for skolebruk, brukes til internett, database osv.

OS vil bli sannynligvis Win 2003 server.

Plattform Dual AMD, min.1,5GB reg. og ECC ram, RAID 3 eller 5,

basert på IDE disker, min. 120GB/stk. kabinett med min. 400W

osv.

"Ser" at det er mange dyktige rådgivere her som kanskje vil hjelpe

meg litt ?

Er ute etter en prismessig optimal og fremtidsrettet løsning.

Takk på forhand.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda! Jeg er hjemme :w00t:

Jeg ville nok valgt dual AMD Opteron 240 siden de er forholdsvis billige, ekstremt stabile, og utvikler lite varme.

ECC-ram er et godt valg siden stabilitet er viktig.

Jeg er litt usikker på Win2003, siden noen påstår Win 2000 server/advanced server er mer stabil og "bedre", hva de nå måtte legge i det.

Dual Operton er kanskje ikke det mest prisgunstige (det er vel dual duron moddet til dual Athlon MP) men du slipper i hvertfall å modde, stabiliteten er glimrende og Opteron er mye mer fremtidsrettet med hensyn på oppgraderinger.

Raid5 er absolutt å anbefale fremfor Raid3 siden raid3 er så og si utdatert og veldig få kontrollere støtter dette raid-nivået. Man får forholdsvis rimelige Raid5-kort av god kvalitet. (ATA eller S-ATA)

Lenke til kommentar

Er vel ingen grunn til å ikke gå for dual AMD Opteron spør du meg da.

1xTyan Tiger HK kr 2764,-

2xAMD Opteron 244, boxed kr 5486,-

2x1024MB DDR RAM PC2700, ECC Reg kr 3220,-

1xSerial ATA RAID Kontroller kr 6898,-

3xWD Raptor 74GB 10000RPM kr 2863,-

Totalt 29937,-

I tillegg kommer kabinett, strømforsyning, tastatur, mus, skjerm og OS.

RAID-kontrolleren har støtte for opptil 8 disker, noe som skulle tilsi at du har nok av lagringsplass. Kontrolleren støtter også RAID 5, RAID 3 brukes praktisk talt ikke per i dag. Du kan hvis du ønsker, også kjøre en egen OS-disk, ala 36GB Raptor på en av kontrollerene på hovedkortet. HKet har støtte for 8GB RAM, så det er bare å utvide etterhvert.

Tror nok denne maskinen skulle være mer enn nok fremtidsrettet. Vil uansett anbefale å ta kontakt med f.eks Quad hvis du vil bygge/velge komponenter selv, eller kontakte f.eks Dell for tilbud. Dell f.eks har gode serviceordninger, Quad kan nok skaffe noe, uten at jeg vet hva de tilbyr. Regner tross alt med at service hvis noe skulle gå galt er relativt viktig, og da vet jeg hvertfall at Dell har upåklagelig service.

Edit!

Ser nå at HKet ikke har integrert VGA, så det kommer vel et billig skjermkort i tillegg, eventuelt gå for Dette HKet istedenfor. Nå er heller ikke skjerm det viktigste spør du meg på en server. Med Win 2003 er det meget enkelt å sette opp en remote desktop slik at du kan fjernstyre den fra en annen maskin. Det andre HKet har også støtte for 12GB RAM, hvis du tror det skulle bli nødvendig med det etterhvert.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Den skal brukes på en skole og jeg tror ikke det er mange skole-budsjetter som tillater å kjøpe server til 30-40-50.000 kr. Jeg foreslår vi prøver å finne noe litt rimeligere. Det var derfor jeg sa 2 stk Opteron 240 og ikke 244. (240 koster kun 2000kr/stk) Dette er ganske framtidsrettet også.

Et bra dual hovedkort får man for ca 2000-2200 kr.

2x eller 3x 512MB PC2100/PC2700 ECC/Reg vil også senke prisen betraktielig i forhold til 1024MB brikkene.

Raid-oppsettet trenger da ikke en kontroller til over 6000kr. Det er jo helt villt. Gå heller for en mye billigere RAID5-kontroller. Evt. bare kjør RAID1 (mirror) siden kontrolleren er langt billigere. Diskene bør ha 8MB buffer, men trenger sikkert ikke være Raptor.

Jeg tror dette skal være mulig å realisere en god og komplett server for under 15.000kr + programvare.

Lenke til kommentar

Den skal brukes på en skole og jeg tror ikke det er mange skole-budsjetter som tillater å kjøpe server til 30-40-50.000 kr. Jeg foreslår vi prøver å finne noe litt rimeligere. Det var derfor jeg sa 2 stk Opteron 240 og ikke 244. (240 koster kun 2000kr/stk) Dette er ganske framtidsrettet også.

Et bra dual hovedkort får man for ca 2000-2200 kr.

2x eller 3x 512MB PC2100/PC2700 ECC/Reg vil også senke prisen betraktielig i forhold til 1024MB brikkene.

Raid-oppsettet trenger da ikke en kontroller til over 6000kr. Det er jo helt villt. Gå heller for en mye billigere RAID5-kontroller. Evt. bare kjør RAID1 (mirror) siden kontrolleren er langt billigere. Diskene bør ha 8MB buffer, men trenger sikkert ikke være Raptor.

Jeg tror dette skal være mulig å realisere en god og komplett server for under 15.000kr + programvare.

Kan nok være tildels enig med deg at jeg tok litt av. Uansett, det er ikke værre enn å bytte ut minne til 3x512MB, RAID Kontrolleren til en 4 ports, og CPUene til Opteron 240. Det skulle nok senke prisen betraktelig. Det var jo også snakk om minimum 1.5 GB RAM og minimum 120GB disker. Det er jo da selvfølgelig mulig å bytte RAID kotrolleren til en PATA RAID kontroller, og dytte inn vanlige IDE disker i den. Grunnen til at jeg valgte SATA kontroller og 8 porter på den, var at jeg følte det var mer fremtidsrettet samt bedre ytelse. Ellers er HKet, det billigste dual HKet som Quad har.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt sant, men Quad har en meget god service, noe jeg ville lagt i høysete når det er snakk om en server av dette kaliberet. Blir litt for dumt at en retur av defekt vare skal ta x antall måneder bare fordi butikken er litt ute og kjøre. Akkurat der er Quad meget gode. Du får tross alt hva du betaler for.

Lenke til kommentar
Det er forsåvidt sant, men Quad har en meget god service, noe jeg ville lagt i høysete når det er snakk om en server av dette kaliberet. Blir litt for dumt at en retur av defekt vare skal ta x antall måneder bare fordi butikken er litt ute og kjøre. Akkurat der er Quad meget gode. Du får tross alt hva du betaler for.

Ok, jeg ser poenget. Det blir jo litt prioritering. (komplett er jo ikke SÅ treg da.)

Hva mener Jarmo (trådstarter) ?

Lenke til kommentar

Endelig noen hjemme ;)

1000 takk for hjelpen foreløpig, er på jobben nå og skal studere disse

innleggene i kveld og komme tilbake med flere spm...

Mye bra info her. ja !

Tror at nissen kommer til å besøke dere på juleaften

siden dere er så greie :yes:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Ok ! Back in business ;)

Nå har jeg hatt tid til å lese innleggene.

Kunne tenke meg en mellomløsning av begge forslag,

RAID 5 med 4X WD 120 GB, 8MB cache IDE,

hvilket kontrollerkort er aktuellt da ?

2 GB ram, reg. og ECC

Hvilket HK og Opteron CPU vil være mest aktuellt,

Det med GBlan og intg. VGA så jo bra ut ?

Er det noe andre ting og tang jeg bør tenke på ?

Kabinett, PSU og viftekjøling er greit, tror jeg.....

Budsjettmessig havner vi på ca. 20-25K uten prog.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
RAID 5 med 4X WD 120 GB, 8MB cache IDE,

hvilket kontrollerkort er aktuellt da ?

Hvilket HK og Opteron CPU vil være mest aktuellt,

Det med GBlan og intg. VGA så jo bra ut ?

Raid5-Kontroller: HighPoint RocketRAID 454 er både rimelig (1060 kr) og laget av et kjent og bra merke. Jeg har ikke sett noen tester av det kortet ennå, men om du finner en test og finner ut at det ikke er bra nok, så er Promise FastTrak SX4000 til 1856 kr et alternativ. Mulig andre webshopper har disse billigere enn dette, det har jeg ikke sjekket.

Når det gjelder hovedkort kan kanskje MSI K8T Master2-FAR Dual med Gbit LAN være en mulighet. Det er i hvertfall passe rimelig med sine 2256 kr. Det er i ATX-format slik at det passer i "alle" vanlige kabinetter. Tyan-kortet er vel E-ATX? (selv om det står ATX så ser det ut som det er så stort som E-ATX)

De 4 (6 på Tyan-kortet) minneplassene kan fylles med f.eks Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB ECC/REG brikker som koster 1409 kr pr stk.

Lenke til kommentar
Simen 1, hvilket system hadde du valgt under 30K inkl. alt HW men uten

prog. ?

Det må jeg tenke litt på. (Tar vel utgangspunkt i det vi har skrevet over her, men kanskje gått opp til 2xOpteron 242 eller 244 for å komme nærmere 30.000) Enten det eller 2x240 og lagt av litt penger til oppgradering av CPU'er om 6-12 mnd.

Kommer jo litt an på hvilken server-aktivitet serveren skal gjøre også. (Hvilke programmer og arbeidsoppgaver den skal ta seg av)

Får dama på besøk straks (middag + filmkveld) så jeg må nesten få tenke på det til å mårra. Kanskje noen andre har noen gode ideer og forslag i mellomtida? (durabit, NorthWave ..)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg ville anbefalt så mye dårligere system enn det som The Jackal anbefaler. Men jeg ville gått for en SCSI-kontroller og min. 2 SCSI-disker. IDE-RAID kontrollererene fra Promise har ganske lav ytelse sammenlignet med nyere kontrollere.

Vi har tenkt og kutte ut SCSI system i første omgang,

men tar gjerne imot råd og tips :yes:

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tenkt litt mer her, og mitt forslag blir som følger:

1xTyan Thunder K8S S2880GNR Dual Opteron hovedkort kr 4381,-

2xAMD Opteron 240, boxed kr 2521,-

3x512MB DDR RAM PC2700, ECC Reg kr 1163,-

1x3Ware Escalade 3W-8500-8, Retail kr 6898,-

3x160GB SATA harddisk, 7200RPM, 8MB, Hitachi Deskstar kr 1544,-

1x36,7GB SATA Harddisk, 10000RPM, 8MB, WD Raptor kr 1158,-

1xChieftec FT-02-ATX-RT Fulltower kr 2835,-

1xLG 52X IDE CD-spiller, bulk kr 213,-

Totalt 28648,-

Går for WD Raptor som en OS disk, og de andre diskene kan settes opp i RAID 5 på kontrolleren den ekstra kontrolleren. Velger å gå for SATA siden dette er og blir mest framtidsrettet. En gammel skjerm,tastatur og mus skulle holde for installasjon, og deretter burde fjernstyring fungere helt greit. Kabinettet leveres enten med 360W strømforsyning, eller en redundant 300W strømforsyning, er litt uklart på sidene til Quad, så jeg ville vel hørt med dem først (Jeg personlig ville hatt den redundante). Tror du da skulle sitte igjen med en kraftig server, med gode oppgraderingsmuligheter når det skulle trenges.

Som en annen mulighet med hovedkort, kan du komme litt billigere unna ved å velge modellen som er billigere, men da må du huske å kjøpe skjermkort.

Håper noe var til nytte...hadde vært spennende høre hva du ender opp med. ;)

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...