Gå til innhold

Analytiker: - Teslas tilleggspakke til 65.000 kroner kan umulig gjøre bilene selvkjørende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er jo super enkelt å rideshare med autonome biler, alle bare slenger inn tidspunkt når de skal dra og bilen stopper i nærheten og en slenger seg på.

Tja, det spørs jo om første tur-leietager åpner for det.

Hvorfor antar alle at det blir *mindre* bruk av bil? Er det ikke helt innlysende at antall personkilometer kjørt i bil kommer til å fyke i være?

Hver enkelt leie-tur koster, omtrent som taxi i dag. Folk vil vurdere behovet hver enkelt gang på en annen måte enn ved selveiet bil.

 

Er vel et stort poeng at en førerløs farkost er langt billigere å drifte, og at du deler med mange andre, slik at hver tur blir langt billigere enn taxi med sjåfør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er vel et stort poeng at en førerløs farkost er langt billigere å drifte,

Sant nok. Det blir sikkert også "månedskort", flerturs-rabatter etc.

(Allikevel skal selskapet som eier bilene tjene penger, jeg ser for meg at det blir dyrt i tidsrom med stor pågang, rimeligere når mange kjøretøy er tilgjengelige.)

og at du deler med mange andre

Forhåpentligvis ikke et krav, jeg misstrives blant folk flest.

Lenke til kommentar

 

Er vel et stort poeng at en førerløs farkost er langt billigere å drifte,

Sant nok. Det blir sikkert også "månedskort", flerturs-rabatter etc.

(Allikevel skal selskapet som eier bilene tjene penger, jeg ser for meg at det blir dyrt i tidsrom med stor pågang, rimeligere når mange kjøretøy er tilgjengelige.)

og at du deler med mange andre

Forhåpentligvis ikke et krav, jeg misstrives blant folk flest.

 

 

Med deling med mange, tenkte jeg ikke først og fremst samtidig, men at folk trenger bil til forskjellig tid. Selv starter jeg dagvakter kl. 7, men har turnus, så det er ikke hver dag jeg trenger bil til den tiden. Andre starter til andre tider, og samme bil kan derfor serve flere kjøretøy.

 

På den måten vil ett kjøretøy kanskje dekke opp for behovet som normalt dekkes av kanskje 10 biler. Det frigjør samtidig parkeringsarealer i tillegg til at det er ressurssparende.

 

Og der ligger også endel av nøkkelen til at bilprodusentene/importørene/taxiselskapene/ûber-lignende selskaper og limo-aktig-transport kan tjene store penger, selv med rimelige turer.

 

Det vil nok sikkert bli prisdifferensiering i forhold til når det er mest og minst ledig kapasitet. Men bør bli langt billigere enn både privat eie og taxi, spesielt for de som bruker det litt mere sjeldent. Kanskje kan det bli noe dyrere for storforbrukere, men at det er akseptert pga at man kan bruke tiden til jobbing fremfor å styre et kjøretøy. Sikkert flott å kunne regne transporten som en del av kontortiden.

 

;-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg forstår ikke helt den rangeringen i bunnen av artikkelen.

 

Har selv en Volvo V90 T8 men autopiloten i den kan ikke sammenlignes med Tesla sin da Tesla sin er mye bedre.

Hvordan kan Volvo ligge så langt over Tesla på listen da?

 

Til info er min Volvo helt ny og har den aller nyeste software oppdateringen, men Tesla sin autopilot var bedre selv for 3 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt den rangeringen i bunnen av artikkelen.

 

Har selv en Volvo V90 T8 men autopiloten i den kan ikke sammenlignes med Tesla sin da Tesla sin er mye bedre.

Hvordan kan Volvo ligge så langt over Tesla på listen da?

 

Til info er min Volvo helt ny og har den aller nyeste software oppdateringen, men Tesla sin autopilot var bedre selv for 3 år siden.

 

Denne ser ikke på kommersielle kjøretøy, det er mange på listen som ikke leverer dette i dag. Den ser på prototyper osv, i tillegg til mange andre ting som økonomi osv. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt den rangeringen i bunnen av artikkelen.

 

Har selv en Volvo V90 T8 men autopiloten i den kan ikke sammenlignes med Tesla sin da Tesla sin er mye bedre.

Hvordan kan Volvo ligge så langt over Tesla på listen da?

 

Til info er min Volvo helt ny og har den aller nyeste software oppdateringen, men Tesla sin autopilot var bedre selv for 3 år siden.

Rangeringen er ikke på hva de har i komersielle produkter, men hvor langt de har kommet i R&D. De fleste produsentene har ikke lagt inn de de har av selvkjøringssytemer inn i produktene sine enda siden de ikke betrakter det som å være et ferdig produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Kunne anta at det gjaldt noe slikt.

 

Men rart at ingen implementerer det da? Når tesla har så bra autopilot men er de dårligste i r&d divisjonen så må jo det bety at hvis andre implementerer sin tech bør det vel være kjempebra allerede nå?

Lenke til kommentar

Skjønner. Kunne anta at det gjaldt noe slikt.

 

Men rart at ingen implementerer det da? Når tesla har så bra autopilot men er de dårligste i r&d divisjonen så må jo det bety at hvis andre implementerer sin tech bør det vel være kjempebra allerede nå?

Det er gjerne forskjellen mellom en startup og mer etablerte aktører. Startupen har lite å tape og lanserer nye features over an lav sko med begrenset testing. Etablerte aktører vil ikke ha negativ oppmerksomhet på sin allerede eksisterende buisness og venter med å lansere til de har testet det grundig og er sikre på at det virker bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...