Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Tja, det spørs jo om første tur-leietager åpner for det. Svarer også med et tja, det er vell lite sannsynlig at alle tjenester lar deg velge å reise alene. Ser heller dette som premium segmenter med "s klasser" som farter rundt og sjåfører deg runt om kring. Mens "resten" blir å oppleve som en buss/tog osv. Men dette vet vi jo ingenting om nå, tiden vill vise Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Svarer også med et tja, det er vell lite sannsynlig at alle tjenester lar deg velge å reise alene...Sant nok. Men dette vet vi jo ingenting om nå, tiden vill vise Jepp. ...men jeg er rimelig sikker på at når full-autonome biler er på plass vil ikke folk, etter rimelig kort tid, få lov å kjøre selv. Mennesker (de fleste) fungerer dårlig som sjåfører samtidig som vi digger sikkerhet. Dette vil deretter sette igang flere samfunnsendringer. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Det blir enkelt *og* billig. Ergo *må* antall personkilometer kjørt med bil fyke i været. Antall *kjøretøykilometer* kommer kanskje til å synke men jeg ville ikke satt penger på det. En av grunnene til at det blir billig er at man kan dele ride, enkelt. Og hvorfor er det personbiler som skal komme, kan like gjerne være små busser ala de vi ser på forus m.m. om dagen, stopper der det trengs osv. Er det sykkelen du mener vill dø bort feks? At folk heller gjør dette enn å sykle? For ellers tar de vell en form for transport som en kan "skrive" km på, Dette er ikke et nullsum-spill. Transport blir billigere, mer tilgjengelig, og sannsynligvis bedre. Folk kommer rett og slett til å kjøre mer. Forbedringspotensialet er størst der hvor det er kø. I snitt er det vel 1,1 person per bil i dag. Hvis autonome kjøretøy kan øke dette til 2 vil køene bli borte. Da kommer vi fortere frem men vi kan også kjøre lenger innen samme tidsrom. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Det blir enkelt *og* billig. Ergo *må* antall personkilometer kjørt med bil fyke i været. Antall *kjøretøykilometer* kommer kanskje til å synke men jeg ville ikke satt penger på det. En av grunnene til at det blir billig er at man kan dele ride, enkelt. Og hvorfor er det personbiler som skal komme, kan like gjerne være små busser ala de vi ser på forus m.m. om dagen, stopper der det trengs osv. Er det sykkelen du mener vill dø bort feks? At folk heller gjør dette enn å sykle? For ellers tar de vell en form for transport som en kan "skrive" km på, Dette er ikke et nullsum-spill. Transport blir billigere, mer tilgjengelig, og sannsynligvis bedre. Folk kommer rett og slett til å kjøre mer. Forbedringspotensialet er størst der hvor det er kø. I snitt er det vel 1,1 person per bil i dag. Hvis autonome kjøretøy kan øke dette til 2 vil køene bli borte. Da kommer vi fortere frem men vi kan også kjøre lenger innen samme tidsrom. Men trafikken vill også optimaliseres, så hvem som tar den store "tyngden" gjenstår jo å se. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Og som et resultat av optimaliseringen vil persontransport bli billigere, tryggere, raskere og mer fleksibelt. Hvem som tar 'tyngden' er lite interressant, sluttresultatet er gitt. Folk vil reise mer(i kilometer, kanskje ikke i tid) Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) Og som et resultat av optimaliseringen vil persontransport bli billigere, tryggere, raskere og mer fleksibelt. Hvem som tar 'tyngden' er lite interressant, sluttresultatet er gitt. Folk vil reise mer(i kilometer, kanskje ikke i tid) En naturlig konsekvens av det vil være at folk i storbyer bosetter seg lengre unna byen (større hus, større tomt, lavere pris) for en gitt smertegrense på f.eks 45 minutter kjøretid. Det er ganske fascinerende at man (i stor grad) kjører 2 tonn bil for å flytte en person 10-15km gjennom bysentra til og fra jobb. Dette har selvsagt bakgrunn i klima (lykke til med å sykle i Tromsø midtvinters), lavere folketetthet enn andre land (vi kan ikke ha t-bane-systemet til London), høy velstand, stor grad av likestilling,.... Likevel framstår det som "inelegant". Hvis jeg enkelt og uten planlegging kunne "hoppe på en bil" om morgenen som hentet meg innen 3 minutter og som leverte meg innen 500 meter fra jobben og lot meg hente/levere i barnehage så skulle jeg gjerne ha gjort det heller enn å kjøre selv. -k Endret 6. februar 2018 av knutinh Lenke til kommentar
DHYSQ34E Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Merkelig å påstå at redundans skal være et krav - i alle andre systemer er det jo pålitelighet som er målet (mao at man kun innfører redundans dersom enkeltkomponenter ikke er pålitelige nok). At en eller annen analytiker rangerer dette her avhengig av antall datamaskiner (og ikke etter oppetiden til maskinene) virker ihvertfall utrolig lite viktig... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Merkelig å påstå at redundans skal være et krav - i alle andre systemer er det jo pålitelighet som er målet (mao at man kun innfører redundans dersom enkeltkomponenter ikke er pålitelige nok). At en eller annen analytiker rangerer dette her avhengig av antall datamaskiner (og ikke etter oppetiden til maskinene) virker ihvertfall utrolig lite viktig... Han har ett poeng, redundans er ofte viktig ift godkjenning osv. Om man skal få ta vekk øynene fra veien må bilen igjennom en massevis av godkjenning. At kravene blir redundans på flere av komponentene er svært sannsynlig. Dette er dog noe Tesla bare blir nødt til å rydde opp i, de har lovd nivå 4. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Nuvel.... Jeg har observert Teslaeiere som er ekstremt opptatt av nødladeren sin på alle mulige måter. Kjærlighet gjør blind sies det. Eierne betaler premium pris og da synes jeg de både kan og bør forvente premium kvalitiet. ...måkevinger skal ikke flakse i tilfellet Tesla... Nødlader? Hva er det? Som jeg sier, ja det bør bli bedre men de bør ikke stoppe å utvikle teknologi av den grunn. Ikke er utviklerne gode på å rette opp paneler heller... Nødlader = Batteri m/ 4 hjul ---> Tesla ;o) På verksted før en måned er gått for å rette opp dører, skjermer mm pga elendig montasjearbeid. Ikke holdbart. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Nødlader = Batteri m/ 4 hjul ---> Tesla ;o) På verksted før en måned er gått for å rette opp dører, skjermer mm pga elendig montasjearbeid. Ikke holdbart. Jeg har verken rettet på skjermer eller dører på mine to. Men ja, de sliter noe med kvaliteten. Men igjen, det er amerikanere. Og det nødgreiene dine, det bør du svare deg for. Det er flaut. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 At kravene blir redundans på flere av komponentene er svært sannsynlig. Dette er dog noe Tesla bare blir nødt til å rydde opp i, de har lovd nivå 4. Au. Har de virkelig lovd level 4 på AP2? Skriftlig ved kjøp? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 At kravene blir redundans på flere av komponentene er svært sannsynlig. Dette er dog noe Tesla bare blir nødt til å rydde opp i, de har lovd nivå 4. Au. Har de virkelig lovd level 4 på AP2? Skriftlig ved kjøp? Det har de ja, det ligger også på nettsidene. Så den kommer de ikke unna. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Nødlader = Batteri m/ 4 hjul ---> Tesla ;o) På verksted før en måned er gått for å rette opp dører, skjermer mm pga elendig montasjearbeid. Ikke holdbart. Jeg har verken rettet på skjermer eller dører på mine to. Men ja, de sliter noe med kvaliteten. Men igjen, det er amerikanere. Og det nødgreiene dine, det bør du svare deg for. Det er flaut. Blant de heldige som har fått en tirsdagsbil du da ;o) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Blant de heldige som har fått en tirsdagsbil du da ;o) Eller ikke uheldig å ha fått en mandagsbil? Som alle merker har forsåvidt... Jeg har altså fått to tirsdagsbiler.. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Blant de heldige som har fått en tirsdagsbil du da ;o) Eller ikke uheldig å ha fått en mandagsbil? Som alle merker har forsåvidt... Jeg har altså fått to tirsdagsbiler.. Bra for deg da, third time's a charm :o) Men jeg har selv sett hvor dårlig de er montert, og som sagt: Min BMW 520 1976 mod var bedre sammenskrudd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Blant de heldige som har fått en tirsdagsbil du da ;o) Eller ikke uheldig å ha fått en mandagsbil? Som alle merker har forsåvidt... Jeg har altså fått to tirsdagsbiler.. Bra for deg da, third time's a charm :o) Men jeg har selv sett hvor dårlig de er montert, og som sagt: Min BMW 520 1976 mod var bedre sammenskrudd. Å jeg har sett mange sletne bmw'er fra 70 tallet Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Blant de heldige som har fått en tirsdagsbil du da ;o) Eller ikke uheldig å ha fått en mandagsbil? Som alle merker har forsåvidt... Jeg har altså fått to tirsdagsbiler.. Bra for deg da, third time's a charm :o) Men jeg har selv sett hvor dårlig de er montert, og som sagt: Min BMW 520 1976 mod var bedre sammenskrudd. Å jeg har sett mange sletne bmw'er fra 70 tallet ...men du har ikke sett noen 40 år gamle Teslaer ;o) 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 ...men du har ikke sett noen 40 år gamle Teslaer ;o) Nei det blir ikke lett gitt Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Det har de ja, det ligger også på nettsidene. Så den kommer de ikke unna. Kom det løftet med en dato? Hvis ikke er det ikke verdt noe. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Det har de ja, det ligger også på nettsidene. Så den kommer de ikke unna. Kom det løftet med en dato? Hvis ikke er det ikke verdt noe. Selvfølgelig er det verdt noe, det står at det skal komme når regelverk er klart osv. Så det er tidsbestemt, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå