Rogerar Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Hallo En ny liten utfordring som jeg lurer på om det går å gjøre. Jeg har to Excel ark. Har prøvd å setet opp et eksempel (se vedlegg) Ønsket er å hente data fra Ark1_rullegardin inn i en rullegardin meny i Ark2_rullegardin der at kun verdiene for aktuelle nr kommer opp i rullegardinen. Eksempel. Der jeg skriver inn 9 i celle A3 i arket Ark2_rullegardin så skal verdiene(900,950,1000) fra samme tallet i Ark1_rullegardin komme frem i celle B3 Ark1_rullegardin. Er dette teknisk mulig eller er det teknisk umulig? Ark1_rullegardin.xlsx Ark2_rullegardin.xlsx Lenke til kommentar
Horge Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Ikke helt rett ut av boksen, men det lar seg ordne med noen kreative krumspring: http://www.excel-easy.com/examples/dependent-drop-down-lists.html Går gjerne under navn som conditional eller dependant (dropdown) list. Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 5. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2018 Ikke helt rett ut av boksen, men det lar seg ordne med noen kreative krumspring: http://www.excel-easy.com/examples/dependent-drop-down-lists.html Går gjerne under navn som conditional eller dependant (dropdown) list. Funker denne med å hente fra et annet regne ark? Så ut for meg at den henter fra en annen fane i samme regneark Lenke til kommentar
Horge Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 (endret) Bare så vi ikke snakker forbi hverandre, terminologien i Excel er at en fil kalles arbeidsbok (workbook på engelsk) mens en arkfane i arbeidsboken kalles regneark (i ett ord på norsk, worksheet på engelsk). Det kan altså være mange regneark i en arbeidsbok. Må vedgå at jeg aldri har forsøkt å hente data indirekte fra en annen arbeidsbok - du finner dog svaret fort dersom du faktisk prøver, men å hente data fra et annet regneark i samme arbeidsbok (altså "fil") går helt strålende. Endret 5. februar 2018 av Horge Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 6. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2018 Nei ser ikke ut som dette er løsbart på en ok å grei måte. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Da testet jeg for gøy med data i to separate excelfiler, og det gikk helt strålende. Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 Da testet jeg for gøy med data i to separate excelfiler, og det gikk helt strålende. Hmm Ok kan du da komme med et eksempel i ei fil? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 eksempel i ei fil? Var ikke hele poenget at det skal være i to filer? Her er i hvert fall to filer, men jeg har altså bare fulgt oppskriften fra linken du først fikk. PS: Original bane for mappen var c:\test. test.zip Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) eksempel i ei fil? Var ikke hele poenget at det skal være i to filer? Her er i hvert fall to filer, men jeg har altså bare fulgt oppskriften fra linken du først fikk. PS: Original bane for mappen var c:\test. Var ikke helt sånn det jeg var ute etter. Mulig jeg har forklart det litt dårlig så kan prøve på nytt. I Arbeidsbok Ark1_rullegardin har jeg alle data som jeg ønsker å bruke i Arbeidsbok Ark2_rullegardin regne ark1. Det vil si at i celle A3 i Arbeidsbok Ark2_rullegardin regne ark 1, vil jeg kun skrive inn tallet 9 (ingen rullegardin her) da skal alle verdiene for tallet 9 fra arbeidsbok Ark1_rullegardin komme frem i en rullegardin i celle B3 i arbeidsbok Ark2_rullegardin regne ark 1. Arbeidsbok Ark1 skal kun være en database som jeg kan skrive inn mange mange opplysninger i og hente ut data i med div andre formler i andre arbeidsbøker og regne ark. Mulig det blir feil tankegang, men en blanding av =FINN.RAD og ett eller annet kanskje? Konklusjon er at kun arbeidsbok Ark2 skal brukes, men da hente data fra Ark1 Endret 7. februar 2018 av Rogerar Lenke til kommentar
Horge Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Tja, samme hvor mye godvilje jeg smører utover, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det er nettopp dette mitt eksempel viser. Jeg har en arbeidsbok med en celle hvor man angir en kategori. Om dette er et tall eller en matvare er i utgangpsunktet likegyldig¹, og nedtrekkslisten her er selvfølgelig også valgfri. Etter at man først har valgt kategori, så er det en annen celle på samme regneark (hvilket fremdeles skrives i ett ord) med nedtrekksliste, hvor alternativene i nedtrekkslisten hentes fra en separat arbeidsbok². ¹ All den tid prinsippet bygger på at man indirekte slår opp i et navngitt område, og områder ikke kan ha navn som består av siffer alene, så må du åpenbart kalle kategoriene f.eks. num9 eller tilsvarende. ² Glemte å teste i praksis, men kan se for meg at begge arbeidsbøker må være åpne for at oppslaget skal virke i henhold til planen. Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 9. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2018 (endret) Er det noe annet forslag på å løse dette? Får feil meldinger når jeg bruker den som det er referert til her da jeg MÅ bruke eksempel A1, AA11 eller A111 som utgangpunkt å ikke tekst som kjøtt kåre alfa e.l. Endret 9. februar 2018 av Rogerar Lenke til kommentar
Horge Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Du kan sikkert løse det via en makro, men hvis ferdighetene dine i excel stopper deg fra å få til løsningen du allerede har fått, så frykter jeg at makro blir som å gå fra asken til ilden. Alternativet blir i så fall å få noen til å lage løsningen for deg. Her er video som viser løsningen i ditt eget eksempel: https://imgur.com/DyNflUy Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 9. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2018 Du kan sikkert løse det via en makro, men hvis ferdighetene dine i excel stopper deg fra å få til løsningen du allerede har fått, så frykter jeg at makro blir som å gå fra asken til ilden. Alternativet blir i så fall å få noen til å lage løsningen for deg. Her er video som viser løsningen i ditt eget eksempel: https://imgur.com/DyNflUy Kan du laste opp denne arbeidsboken så får jeg se det i den? For ja dette ser ut som noe det jeg er ute etter. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 da jeg MÅ bruke eksempel A1, AA11 eller A111 som utgangpunkt å ikke tekst som kjøtt kåre alfa e.l. Hei Du ryker på en naturlov her: Navn allerede i bruk (aka Reserved names hvis du vil google). Du kan døpe celleområder hva som helst unntatt navn som allerede er i bruk. A1, AA11 osv er eksisterende celler i Excel. Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 9. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2018 da jeg MÅ bruke eksempel A1, AA11 eller A111 som utgangpunkt å ikke tekst som kjøtt kåre alfa e.l. Hei Du ryker på en naturlov her: Navn allerede i bruk (aka Reserved names hvis du vil google). Du kan døpe celleområder hva som helst unntatt navn som allerede er i bruk. A1, AA11 osv er eksisterende celler i Excel. Ja det er dette jeg også har kommet frem til, men om det da er en annen løsning som kan løse dette vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 2. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2018 Hallo Prøver meg på nytt. Jeg har en arbeidsbok som en hovedbok der jeg ønsker å hente ut div data fra i bok nr 2, bok nr 3 osv osv. Så spørsmålet er som følger. I bok1 ark1 har jeg 3 rader med info. I bok2 ark1 under TYPE i A ønsker jeg å skrive inn eksempel A040 da skal infoen fra A040 i bok 1 komme frem i bok 2, B, men som dere ser så er det flere med A040 i bok1 Denne infoen ønsker jeg skal komme frem på et vis i bok2 B som en rullegardin eller annen type der jeg kan velge hvilken av de jeg ønsker å bruke der å da (av K387 eller 118 eller 8K38) Er dette løsbart på en eller annen måte? I vedlagt filer har jeg bruk =FINN.RAD da får jeg frem den ene men ikke alle de andre på samme type. Gjelder forøvrig C også A,B,C er radene. bok1.xlsx bok2.xlsx Lenke til kommentar
Horge Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Dette er i praksis samme spørsmål som sist, så svaret blir det samme. Anbefalingen blir altså at du faktisk studerer foregående forklaringer, slik at du skjønner prinsippet for hvordan du kan få det til å virke. Alternativt, hvis dette er til inntektsbringende arbeid, så kan det være at du er tjent med å gå til noen som kan hjelpe deg mot betaling. Systemet du her skisserer burde nok trolig heller vært løst med en database i bunn, og med et enkelt brukergrensesnitt via webside på toppen. Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 3. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2018 Dette er i praksis samme spørsmål som sist, så svaret blir det samme. Anbefalingen blir altså at du faktisk studerer foregående forklaringer, slik at du skjønner prinsippet for hvordan du kan få det til å virke. Alternativt, hvis dette er til inntektsbringende arbeid, så kan det være at du er tjent med å gå til noen som kan hjelpe deg mot betaling. Systemet du her skisserer burde nok trolig heller vært løst med en database i bunn, og med et enkelt brukergrensesnitt via webside på toppen. Skjønner prinsippet i ditt forslag, men som sagt så er det ikke helt dette jeg er ute etter da ditt eksempel faktisk låser seg til egendefinerte celler. Si at jeg låser B2:B5(exempel A040), B6:B9 (exempel A050) så får jeg 4 nye serienr av A040 da er allerede B6:B9 låst til A050 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Skjønner prinsippet i ditt forslag Er du helt sikker på det? I så fall ser du vel at du prinsipielt spør om akkurat funksjonalitet, og svaret blir selvfølgelig i samme gate: Det lar seg ordne med noen kreative krumspring, og det fordrer at du endrer litt på strukturen for hvordan du registrerer data. Dersom du kobler et egendefinert område til en 'formater som tabell'-tabell, så vil dette området ekspandere dynamisk i takt med at du legger inn flere rader; og siden du har skjønt prinsippet i hvordan dette gjøres, så ser du vel også at du ikke kan ha alle data i bok1 i én tabell? Skal du få dette til å virke med nøyaktig det oppsettet du har nå, så blir løsningen en makro. Lenke til kommentar
Rogerar Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2018 Skjønner prinsippet i ditt forslag Er du helt sikker på det? Ja regner med det når jeg har fått det til å virke som i ditt eksempel..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå