Gå til innhold

Problemer med nettverk mellom W2K og XP

Vergan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter med det samme, men får det til slik:

Fremgangsmåte

1: Finn 2k PC'en på XP PC'en i Nettverkssteder (evt. søk etter navn)

2: Klikk på maskinen, du må logge på med brukernavn/passord for og få tilgang.

3: Legg til 2k PC'en i favoritter i Explorer for lettere tilgang senere.

Problemet er at du fremdeles må logge på med b/p hvis du skrur av PC...

Noen som har et tips her?

Lenke til kommentar

lag en bruker på begge maskinene: "DeltTilgang"(eller.no).. sett passord.. sett tilgang til bruker: "DeltTilgang" på den delte katalogen/disken (hvis du kjører ntfs må denne brukeren også legges til i "security" lokalt på katalogen/disken)

bruk dette brukernavnet på begge maskinene for å få tilgang til den andre..

Lenke til kommentar

skjønner hva som menes, men det hjelper lite.

finner ikke 2k-maskinen i det hele tatt, selv om jeg søker på riktig navn og på riktig vis. brukernavn og passord er ikke benyttet på 2k-maskina, så det har ingenting for seg.

norton? er ikke særlig avansert av meg - eneste norton her i gården er viruspessn anno 2003.

logga inn som hva? har bare en user account på xp-maskina (er det det som menes?), så noen innlogging er det aldri snakk om.

på "my network places" er det en gammel link til 2k-maskina, men den lar seg ikke bruke. når jeg trykker på "view workgroup computers" bruker maskinen lang tid og feilmeldinga:" ... is not accessible. you might not have permission to use this network resource. contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. the list of servers for this worgroup is not currently available."

hadde et lignede problem før med samme 2k-maskin, men da kom i hvert fall min egen maskin med dens nettverkskoblinger opp.

kan dette dreie seg om et generelt problem mellom de to respektable operativsystemer?

svartens herk........ :cry:

håper i det lengste på hjelpende hånd.....

Lenke til kommentar

er det virkelig ingen der ute med lignende erfaringer?

problemet er i ferd med å ødelegge meg innvendig. har vært borti andre nettverk

med samme symptomer => xp-maskiner kommer ikke inn på 2k-maskiner, men mostsatt går fint.

skulle gjerne vite mer om denne saken. noen? noe?

Lenke til kommentar

får du svar på ping mellom maskinene (w2k->xp og xp ->w2k)?

hvis ja... på xp-maskina: h.klikk på mine nettverkssteder -> egenskaper -> h.klikk på den oppkoblingen du bruker -> egenskaper -> avansert -> sjekk at det ikke er kryssa av for firewall...

hvis nei(eller ustadig ping)... bytt ut nettverkskabler

det finnes ikke noen form for kompatibilitetsproblemer i ms-nettverk mellom w2k og xp...

Lenke til kommentar

Hvis du vil få flere alternativer når du deler en mappe, kan du trykke på folder options->view-> og skru av "Use Simple Sharing"

Da kan du stille inn på sikkerheten, hvem som skal få tilgang til mappen osv.. er ikke sikker på hvor mye det kommer til å hjelpe deg siden du ikke kan se den andre pcen.

Men som nevnt tidligere, fikk du svar på ping? Jeg regner med at du selv veit hvordan du får den interne ip adressen :) hvis ikke, så åpner du bare dosvindu i maskinen du vil ha ip'n til, og skriver ipconfig.. for å pinge den andre maskina bruker du fortsatt dos og skriver "ping IP".

Endret av colakork
Lenke til kommentar

kan være feil i "wire-map"(rekkefølgen til lederene i kabelen), kabelen kan være skadet(brudd i kabelen), krysset(via hub eller switch) eller rett(uten hub/switch)... alle overnevnte er feil som kan være på kabelen.. husk at to ledere er RX(mottar) og to er TX(sender) (de 4 siste er ikke i bruk på et 10/100-nett)...

hold pluggene på kabelen ved siden av hverandre med kontaktsiden opp, sjekk at set ser noenlunde slik ut: fra venstre: 1 og 2 er samme par (oftest orange- orange/hvit) og at 3 og 6 er samme par (oftest grønn-grønn/hvit)... dette er wire-mappen for rette kabler(de man bruker i nettverk med hub/switch)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...