TanteEdgar Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 (endret) Sitter per i dag med dette: Intel i7 2700k klokket til 4,6ghz Asus Maximus V extreme-z Corsair Vengeance 24gb ddr3 ram (1 brikke var doa, gadd aldri å reklamere) GTX1080 med blower kjøling (har glemt typen, den er iaffal litt overklokket fra fabrikk) 750w psu Og alt av ssd og hdd som er normalt å ha Har stappet alt sammen nedi ein Fractal Design Node 605(?), den som ser ut som ein stereoforsterker. Denne maskinen begynner å dra på årene, med unntak av skjermkortet. Spørsmålet er egentlig bare om det er vits å oppgradere og i såfall hvilken løsning som er best. Har alltid hatt sansen for minipcer på størrelse med skoesker, men vil helst ha max ytelse og lave temperaturer så regner med de aller minste kabinettene er utelukket. Har det skjedd såpass på cpu og ram fronten at eg vil merke stor forskjell? Kjører jo tross alt cpu på 1ghz over normalt. Det eineste eg trenger rå kraft til, er spilling, eg driver ikkje med rendering eller annet "tungt" arbeid. Eg har sett litt på komponenter på Komplett og valgt ut hovedkort som evt kan flyttes over i et bittelite kabinett hvis eg bestemmer meg for å bytte ut Fractal kabinettet seinere. AMD https://www.komplett.no/product/969517/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-rog-strix-x370-i-gaming-am4?offerId=KOMPLETT-310-969517# Intel https://www.komplett.no/product/956661/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z370-i-gaming-s1151?offerId=KOMPLETT-310-956661# RAM https://www.komplett.no/product/922311/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2666mhz-16gb?offerId=KOMPLETT-310-922311# Gidder ikkje meir enn 16gb pga spinnville priser. Valg av prosessor er eg veldig usikker på, vil ha mest mulig bang for buck, tenker i7 eller 1700x ish. Har sett på tilsvarende m-atx hovedkort, disse er også ein mulighet. Hva ville folket her inne gjort? Eg er ikkje fastlåst på å bygge ein bitteliten pc, det er meir "fordi eg kan" og syns det er litt stilig. Leste kjapt gjennom dette og ser at heile tråden er litt rotete/utydelig, men er for lat til å skrive om alt sammen, så kort oppsummert: Har ok/brukbar maskinvare fra før, lurer på nytt, vil ha mulighet til å hive det nye oppsettet i et minikabinett seinere, men det er ikkje et krav hvis det innebærer store kompromisser med ytelsen. Spørsmålet er mest om dagens maskinvare er såpass kraftig i forhold til min at det er vits å svi av 7-8 lapper på å bytte det ut. Endret 4. februar 2018 av TanteEdgar Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Skal det være vits for deg å oppgradere, så må det bli til en 8600K eller 8700K da med Z370 hovedkort og DDR4 3200+ Mhz RAM. Alternativt kan du vente til slutten av året når Intel kommer med noe nytt da. Sikkert mainstream 8-core. Så kommer jo AMD med Ryzen 2 i April. Ikke forvent for mye av den. Kanskje 200 MHz mer enn dagens, og støtte for raskere RAM enn dagens. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Denne videoen forklarer egentlig veldig godt forskjellene og om du bør oppgradere eller ikke Dersom du merker at ting går tregt og at du får dårlig ytelse i diverse spill du spiller ser jeg ingen grunn til å oppgradere enda.Dersom du gjør det fordi du er litt som meg og "må ha noe nytt" så er det ingen dårlig ide å gå for en 8700k, 32000 mhz ram og et godt hovedkort som kan klokke CPU`en din enda noen hakk.Hadde også investert i ny CPU kjøler. Gjerne be quiet sine eller nzxt kraken dersom du ønsker vannkjøling Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Denne videoen forklarer egentlig veldig godt forskjellene og om du bør oppgradere eller ikke Vel de brukte et GTX 1070 kort der da. Hadde dem brukt et GTX 1080Ti kort, så hadde forskjellen vært større. De sa vel heller ikke noe om hvilken RAM hastighet på de brikkene de brukte var heller etter det jeg fikk med meg, så da antar jeg de brukte 2666 brikker sammen med 8700K. Ytelsen skalerer med raskere brikker også. Ergo ikke av de beste testene der ute. Står for det jeg skrev i posten min over her. Gå for 8600K/8700K nå, eller vente til senere i år. Personlig ville jeg også ha ventet til Spectre/Meltdown greia er helt fixet også. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 5. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2018 Ser at det egentlig er heilt bortkastet å oppgradere i følge grafene på den videoen som var linket til. Eg bruker ikkje maskinen til annet enn speling og vanlig surfing, det er ein stuepc og er koblet opp mot ein tv (riktignok OLED, men likevel), så ingenting over 60fps er særlig vits, og fps'en er konstant på 60 99% av tiden. Takker for svar, eg legger dette på is i et par år til og bruker pengene eg nettopp "sparte" på annet kjekt. Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) Denne videoen forklarer egentlig veldig godt forskjellene og om du bør oppgradere eller ikke Vel de brukte et GTX 1070 kort der da. Hadde dem brukt et GTX 1080Ti kort, så hadde forskjellen vært større. De sa vel heller ikke noe om hvilken RAM hastighet på de brikkene de brukte var heller etter det jeg fikk med meg, så da antar jeg de brukte 2666 brikker sammen med 8700K. Ytelsen skalerer med raskere brikker også. Ergo ikke av de beste testene der ute. Står for det jeg skrev i posten min over her. Gå for 8600K/8700K nå, eller vente til senere i år. Personlig ville jeg også ha ventet til Spectre/Meltdown greia er helt fixet også. Denne videoen forklarer egentlig veldig godt forskjellene og om du bør oppgradere eller ikke Vel de brukte et GTX 1070 kort der da. Hadde dem brukt et GTX 1080Ti kort, så hadde forskjellen vært større. De sa vel heller ikke noe om hvilken RAM hastighet på de brikkene de brukte var heller etter det jeg fikk med meg, så da antar jeg de brukte 2666 brikker sammen med 8700K. Ytelsen skalerer med raskere brikker også. Ergo ikke av de beste testene der ute. Står for det jeg skrev i posten min over her. Gå for 8600K/8700K nå, eller vente til senere i år. Personlig ville jeg også ha ventet til Spectre/Meltdown greia er helt fixet også. https://www.dropbox.com/s/mdsxxth0z516n1a/8700%20vs%202600%20ramspeeds.PNG?dl=0 correctomondo 2666 på 8700k 1333 med 2600K Endret 7. februar 2018 av Mickey_OT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå