Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrer på signatur for Uskiftebo

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Fikk for ett par år siden brev fra fars advokat som ba om min signatur om at hans kone skulle sitte i uskiftet bo etter hans død.

Forholdet vårt den gangen gjorde meg svært skeptisk da hans kone aldri har villet meg eller min familie noe godt. Vi kommuniserte via advokat og jeg stilte den gang flere spm bla vedr hva som mentes med at "hun ikke kunne gi vekk større summer av arven" hva er en større sum liksom? 1000,- 100000,-? Jeg stilte også spm vedr fars helse, verdiene på boet, gjeld og om dama kunne selge huset, og om jeg fikk innsikt og kontroll i hennes bruk men her fikk jeg aldri svar. Hvorfor jeg ikke gikk til advokat?

Fordi det er grusomt dyrt. Og det gjør vondt å rippe op i ting.

Jeg ventet til siste dag med å signere etter at det kom fram at far var syk. Hans kone latet til å ha forandret seg og sa ja til å treffes.

Samme dag som advokaten deres fikk brevet fikk jeg en sms om at jeg ikke kunne komme likevel.

Jeg tok kontakt 3-4 ganger senere og ville møtes men det passer aldri... Alt er mao som før bare at hun sitter med min part av pappas penger og kan leve slik hun vil.

For meg gjør dette svært vondt. Arven innebærer bla barndomshjemmet mitt og jeg vet hun aldri kommer til å sitte i det når hun blir alene.

Advokaten sa vi kunne gjøre en avtale om at jeg kunne KJØPE barndomshjemmet ved fars død men de ønsker ikke at det skulle tinglyses.

Jeg har slitt som følge av ting pappas kone har gjort og sagt siden jeg var 14 år gammel. Hennes handlinger har gjort meg svært vondt og fulgt meg hele livet.

Jeg føler dettte var the final blow og jeg klarer ikke å slippe det. Jeg føler meg lurt, IGJEN.

Dette handler ikke om penger. Penger tjener jeg selv, selv om det hadde gjort godt med noe som ett plaster på såret for ødelagt ungdomstid. Det er mye prinsipp også.

Jeg føler jeg ble presset til å signere disse papirene fordi jeg fikk beskjed om at "hvis jeg ikke signerte ville de ordne seg på andre måter, og da risikerte jeg å få ingenting!"

Jeg gav umiddelbart beskjed til advokaten (etter at pappas kone ikke ville møtes likevel) at jeg angret på signaturen men fikk da i respons at di valgte å forholde seg til min signatur.

Hva gjør jeg?:(

Anonymous poster hash: 6994d...a3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...fikk jeg aldri svar. 

Samme dag som advokaten deres fikk brevet fikk jeg en sms om at jeg ikke kunne komme likevel.

Jeg tok kontakt 3-4 ganger senere og ville møtes men det passer aldri... 

Advokaten sa vi kunne gjøre en avtale om at jeg kunne KJØPE barndomshjemmet ved fars død...

Jeg føler jeg ble presset til å signere disse papirene fordi jeg fikk beskjed om at "hvis jeg ikke signerte ville de ordne seg på andre måter, og da risikerte jeg å få ingenting!"..

Du er blitt lurt ja.

Hvorfor de ikke ville treffe deg når det var de som hadde noe å tjene på det, er meg en gåte...

DU kjøpe barndomhjemmet??? Det var jo kjerringa som skulle kjøpt det av deg når han døde!

Er du hans eneste barn, så tilfaller 2-tredjedeler deg automatisk, og han kan kun gi én tredjedel til henne. Han har ingen mulighet til å gi mer til henne, uten å ty til ulovligheter. Da måtte han i så fall ha gitt eiendommen til henne eller noen andre mens han levde. Men alle hans handlinger hittil ville jo vist at det var for å unndra deg arv, og således lett å tilbakeføre ved dom senere.

Det du skulle sagt, er: Jeg skriver ikke under noe som helst, men din kone skal få romslig tid til å finne andre løsninger.

Da hadde du vært den som bestemte, og kunne kreve huset solgt når det passet deg!

For hva i alle dager skal en gammel enslig dame med et stort hus? Mest sannsynlig vil det forfalle av mangel på vedlikehold, og verdien på din arv når hun dør vil være sterkt redusert.

Bare det at din far tar kontakt med deg gjennom advokat, høres helt utrolig ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Yes. Det er håpløst. Jeg har ett søsken som er i samme situasjon som meg og signerte under press. Pappas kone har ett barn som de har god kontakt med.

Det passet aldri pappas kone at han hadde barn og hun har surret han rundt fingeren og manipulert siden dag en. Det er helt klart at denne ordningen er hennes påfunn.

Jeg er kommet til det punktet at jeg rett og slett vil gjøre alt så surt og vanskelig som bare mulig for henne.

Men kan slike underskrifter trekkes? For når pappa er død er vel dette helt sikkert for sent?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men med en signatur på en avtale er vel man rimelig låst.

Med mindre man kan bevise uredelige metoder, og er villig til å ta det til retten.

Det du nå må passe på, er at hun ikke gjør noe som reduserer verdien på eiendelene etter din far,

"Uskiftet bo" betyr ikke at hun eier noe mer enn den delen hun ville arvet etter testamente uansett, det betyr bare at de andre arvingenes deler ikke blir gjort krav på før etter hun er død.

Imellomtiden kan hun la være å vedlikeholde, ødelegge, forandre, gi bort osv. Det har hun ikke lov til hvis det minsker verdien.

Husk at du har arvet din rettmessige del! Men din del bare sitter der i påvente av hennes død.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om når et samtykke til uskifte er bindende er omstridt i juridisk teori (og ikke løst i rettspraksis). Hambro mener at man kan trekke et samtykke helt frem til førstavdødes dødsfall. Asland mener at samtykket bare kan trekkes hvis tilbakekallet kommer frem samtidig med samtykket. Alle er enige i at når det er etablert uskifte kan ikke samtykket trekkes uten videre.

Et samtykke kan imidlertid være ugyldig pga. sviktende forutsetninger (typisk at forholdet mellom gjenlevende ektefelle og særkullsbarna har utviklet seg sterkt negativt etter at samtykke er gitt).

Dette er advokatmat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg gav utrykk som nevnt tidligere at jeg ønsket å trekke samtykket mitt right away men advoksten deres godkjente det ikke.

Og hvordan kan jeg vite hva hun gjør for å minske boets verdi, når jeg ikke får innsikt i gjeld/verdier eller får se forbruket hennes? Jeg vil jo gjerne "overvåke".

Hun har aldri hatt særlig inntekt selv og levd mye på partnerene sine oppigjennom. Og jeg er sikker på at hun gjør det hun kan for at jeg og søskenet mitt skal komme dårlig ut av dette. Enkelte mennesker koser seg når de er jævelige med andre. Min stemor er sånn.

Lenke til kommentar

Og hvordan kan jeg vite hva hun gjør for å minske boets verdi, når jeg ikke får innsikt i gjeld/verdier eller får se forbruket hennes? Jeg vil jo gjerne "overvåke".

Det kan du ikke. Derfor får du anledning til å velge om du vil skrive under eller ei. Har du ikke tillit til vedkommende, må du selvsagt ikke undertegne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alle er enige i at når det er etablert uskifte kan ikke samtykket trekkes uten videre.

Det burde eksistert foreldelse for samtykke ved uskiftet bo. Altså at det bare er gyldig i et tidsrom og må fornyes. Slik som det er nå kvier man seg for å gi et slikt samtykke, uansett situasjon, fordi bordet fanger så til de grader.
Lenke til kommentar

Asland mener at samtykket bare kan trekkes hvis tilbakekallet kommer frem samtidig med samtykket.

Denne var litt pussig... Menes det hvis man først skriver under, men så i samme møte angrer seg? Da har man jo rimelig dårlig kontroll på meningene sine.

Eller er det noe i denne prosessen jeg rett og slett ikke har forstått / vet om?

Jeg gav utrykk som nevnt tidligere at jeg ønsket å trekke samtykket mitt right away men advoksten deres godkjente det ikke.

Hvordan kunne du skrive under, for så å plutselig angre deg "right away"?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg gav utrykk som nevnt tidligere at jeg ønsket å trekke samtykket mitt right away men advoksten deres godkjente det ikke.

Bruk aldri motpartens advokat som sannhetsvitne på hva du kan gjøre og ikke gjøre. Hva ligger i "right away"? Samme dag, tre dager, to måneder? Samme møte? Husk at hvis hun nå sitter i uskifte kan du ha gitt henne retten på nytt ved å forholde deg passiv.

Skattelistene er ditt eneste overvåkningsverktøy.  

Det burde eksistert foreldelse for samtykke ved uskiftet bo. Altså at det bare er gyldig i et tidsrom og må fornyes. Slik som det er nå kvier man seg for å gi et slikt samtykke, uansett situasjon, fordi bordet fanger så til de grader.

Det finnes en rekke argumenter for at slike samtykker i utgangspunktet ikke burde gis mens de aktuelle personene er i live, eller i alle fall bare gis på nærmere definerte vilkår. Men foreldelsesregler eller andre preskripsjonsregler vil bare gjøre ting forvirrende, og i uforholdsmessig grad forskyve balansen den andre veien.

Gi folk testamentsfrihet.

Denne var litt pussig... Menes det hvis man først skriver under, men så i samme møte angrer seg? Da har man jo rimelig dårlig kontroll på meningene sine.

Eller er det noe i denne prosessen jeg rett og slett ikke har forstått / vet om?

Asland bygger på avtalerettslige betraktninger. Avtaleloven § 7 etablerer at den som ønsker å tilbakekalle en disposisjon (etter lovens ordlyd kun "tilbud" eller "svar paa tilbud", men etter rettspraksis brukt som en generell regel for disposisjoner) generelt sett må gjøre det på en slik måte at tilbakekallet kommer frem til motparten før eller samtidig med at motparten blir klar over den opprinnelige disposisjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Asland mener at samtykket bare kan trekkes hvis tilbakekallet kommer frem samtidig med samtykket.

Jeg gav utrykk som nevnt tidligere at jeg ønsket å trekke samtykket mitt right away men advoksten deres godkjente det ikke.

Hvordan kunne du skrive under, for så å plutselig angre deg "right away"?

Fordi med en gang advokaten mottok brevet med signaturen min så ombestemte stemora mi seg og begynte å oppføre seg som den gode gamle drittkjerringa igjen. Da tok jeg kontakt med advokaten igjen og sa jeg ville trekke signaturen min.

Hver så snill å les hele tråden når dere kommenterer så slipper jeg å igjenta meg mer enn nødvendig:)

Jeg tenkte at hun hadde forandret seg. Jeg hadde ikke snakket med dem på flere år og pappa var blitt syk. Jeg drøyde det til siste dag før jeg signerte. Hun spilte snill pike helt til advokaten motok underskriftene våre, da fikk tigeren stripene sine igjen...

Lenke til kommentar

Når jeg prøvde kontakte pappa tok han ikke telefonen.

Sykdommen hans ligger i hjernen og er en personlighetsendrende sykdom som trolig har ligget og murret i mange år og kanskje også forklarer hvordan forholdet oss imellom ble slik det ble. (Det er ikke uvanligå leve en tiårsperiode med sykdommen før den oppsages)

Han hadde per dato når papirene ble signert samtykkerett. Jeg vet ikke hvordan ting er nå, fordi kona hans ikke forteller meg noen verdens ting og han svarer ikke på telefonen og tar ikke kontakt.

Lenke til kommentar

Det føles helt forferdelig å stå i en slik situasjon. Jeg føler meg lurt og utnyttet.

Det finnes ingen som har fått meg til å føle meg så lite verdt som det pappa og hans kone har gjort.

Jeg føler meg redusert fra å være barnet hans til å bli en underskrift.

Du har nå vært påfallende lettlurt, da. I en voksen verden nytter det ikke å være barn, for å bruke din betegnelse. Du hadde ingen garantier, men skrev likevel under. En underskrift er ikke noe en har angrefrist på, det burde du virkelig ha vært klar over.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det føles helt forferdelig å stå i en slik situasjon. Jeg føler meg lurt og utnyttet.

Det finnes ingen som har fått meg til å føle meg så lite verdt som det pappa og hans kone har gjort.

Du har nå vært påfallende lettlurt, da. I en voksen verden nytter det ikke å være barn, for å bruke din betegnelse. Du hadde ingen garantier, men skrev likevel under. En underskrift er ikke noe en har angrefrist på, det burde du virkelig ha vært klar over.

Når du har vært i den situasjonen jeg har vært i de siste ti årene, fått den beskjeden om den sykdommen som jeg fikk, mistet noen du stod så nær som jeg gjorde min far på den måten jeg mistet han og blitt presset på slik jeg har blitt, så skal du få komme hit å belære meg Vox Pupoli. Men ikke før. Om du synes jeg var idiot som signerte får du holde det for deg selv. Der og da virket det som det rette og jeg hadde aldri før stått i situasjonen jeg var i og jeg var av den oppfatning at faren min ville ta del i livet mitt igjen etter å ha vært ute av det siden jeg var konfirmant.

Denne tråden handler overhodet ikke om hvorvidt du mener jeg har vært lettlurt eller ikke det handler om å finne ut om det i det hele tatt er noe jeg kan gjøre for å trekke tilbake underskriften jeg ble pushet til å signere.

Kom tilbake med pekefingeren din når du har gått i mine sko og vet hva du snakker om.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når du har vært i den situasjonen jeg har vært i de siste ti årene, fått den beskjeden om den sykdommen som jeg fikk, mistet noen du stod så nær som jeg gjorde min far på den måten jeg mistet han og blitt presset på slik jeg har blitt, så skal du få komme hit å belære meg Vox Pupoli. Men ikke før. Om du synes jeg var idiot som signerte får du holde det for deg selv. Der og da virket det som det rette og jeg hadde aldri før stått i situasjonen jeg var i og jeg var av den oppfatning at faren min ville ta del i livet mitt igjen etter å ha vært ute av det siden jeg var konfirmant.

Denne tråden handler overhodet ikke om hvorvidt du mener jeg har vært lettlurt eller ikke det handler om å finne ut om det i det hele tatt er noe jeg kan gjøre for å trekke tilbake underskriften jeg ble pushet til å signere.

Kom tilbake med pekefingeren din når du har gått i mine sko og vet hva du snakker om.

Du verden, skal jeg bli overveldet? Jeg har da visst også gjort mine tabber, spesielt helt tilbake i ungdommen, men en kan ikke skru tida tilbake og rette opp feilen. Sutring og unnskyldninger er barnslige, kontraproduktive reaksjoner, en bør heller prøve å lære av sine feil. Det er den voksne reaksjonen.

Du for lengst fått svar på om du kan gjøre noe for å trekke tilbake underskrifta. Utdebattert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo ikke det dette handler om Vox.. På tide å kaste inn håndkleet i og med at du ikke har noe fornuftig å komme med her. Du vet ingenting om situasjonen til TS utover det som er skrevet her.

Ts: snakk med advokat. Det er dyrt men er du organisert i LO-forbund kan det være du har gode rabatter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...