Gå til innhold

Audis elbilsjef: – Tesla tenker helt feil rundt lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW/Audi er på ballen og slår et slag for elbiler. Spørsmålet er om de mener noe med det, eller om de kun ee ute etter å forbedre imaget etter dieselgate. I den forbindelse legger jeg merke til at Audi snakker om 'en fantastisk utvikling for dieselmotorer' .

 

Det blir spennende å se hva som skjer på bilfronten de neste årene, og om Tesla kan overleve konkurransen. Audi er jo tydelig på at det er vanskelig å tjene penger på elbiler...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, jeg kan ikke helt se at metoden til Tesla er feil nå denne har fungert med høyere levert effekt, vært gratis og hatt lite kø de siste seks årene.

 

Jeg kjører en av de andre mindre elbilene og er ikke spesielt imponert over hurtigladeoppsettet her. Det er ofte kun en til to ladeplasser per plass. Noe som øker faren for ladekø. Hastigheten er lav sammenlignet med Tesla og man må betale overpris per kwh.

 

Tesla har hatt orden på dette siden 2012 mens leaf, Kia og VW som lader på 50 kW stasjonene opplever kø, betaling og stasjoner ute av drift. I tillegg er det her forskjellige leverandører å forholde seg til (BkK, Fortum, Grønn kontakt).

 

Det virker som at VW/audi ikke vil bruke penger på ladeinfrastrukturen og legger ansvaret for dette over på myndighetene/enova. Jeg er enig i visjonen hans, men det har fungert dårlig i praksis de siste årene.

i Tesla sin buisness model så vil han ha så si monopol på ladestasjoner, som ikke Tesla brukere må betale ekstra for :p Han prøver og bite over mye på en gang, håpe han har stor nok munn :p

 

Man kan jo tenke og kø det kan være på bensin stasjoner av og til, og vet ikke hva gjennomsnitts tiden på en tanking er men regner med den er endel lavere enn lading. Så gang antall pumper med.. 10? 20? For og ikke nevne at man må lade endel oftere enn tanking.

 

For og få det til og fungere skikkelig så må vanlige mennesker kunne leve med og bare lade hjemme, så har du de med spesielle behov som lader på stasjoner. Altså endel mer rekkevidde, selv i de kalde månedene.

 

Har en Audi hybrid, alt fungert knirke fritt så langt. Kjekt med el-modus så jeg kan bruke den som en elbil til den vanlige til butikken kjøringa etc. 

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Han sier Audis fremtidsvisjon er en ladestasjon som fungerer som en bensinstasjon. Uansett hvilken bil du kjører, så kan du lade den der.

 

– Det er grunnen til at vi grunnla Ionity med de andre bilprodusenten, og at vi har utviklet ladestandarden CCS sammen med dem, sier han.

Morsomt jukskongene fra VAG tør å kritisere andre elbilprodusenter på denne måten. Er vel heller ingen hemmelighet at det ligger store tap bak elbiler som har forsinket denne utviklingen, spesielt fra et land som ellers lager high end teknologiske biler.

 

Det er vel også åpenbart at de stifta "lonity" for å unngå den massive investeringen Tesla har vært gjennom med egen infrastruktur. Tesla måtte tross alt bevise at det var fullt mulig å kjøre langtur med elbil. Dette slipper VAG og de andre kartellmedlemmene. For Teslas eiere har dette vært en realitet siden 2013-2014. Vi har til gode å se noe lignende fra de andre produsentene.

Endret av Woods
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Han sier Audis fremtidsvisjon er en ladestasjon som fungerer som en bensinstasjon. Uansett hvilken bil du kjører, så kan du lade den der.

 

– Det er grunnen til at vi grunnla Ionity med de andre bilprodusenten, og at vi har utviklet ladestandarden CCS sammen med dem, sier han.

Morsomt jukskongene fra VAG tør å kritisere andre elbilprodusenter på denne måten. Er vel heller ingen hemmelighet at det ligger store tap bak elbiler som har forsinket denne utviklingen, spesielt fra et land som ellers lager high end teknologiske biler.

 

Det er vel også åpenbart at de stifta "lonity" for å unngå den massive investeringen Tesla har vært gjennom med egen infrastruktur. Tesla måtte tross alt bevise at det var fullt mulig å kjøre langtur med elbil. Dette slipper VAG og de andre kartellmedlemmene. For Teslas eiere har dette vært en realitet siden 2013-2014. Vi har til gode å se noe lignende fra de andre produsentene.

 

 

Det verste er jo at de kritiserer noen som har dette i orden, mens de selv skal levere elbil snarlig(påstår de) og har så og si ingen plasser å lade foruten fortum osv. Tragikomisk egentlig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Se for dere hvordan det ville blitt da, alle produsentene skulle hatt sin egen fylleplass.

20-30 forskjellige stasjoner etter hvilket merke du kjører. Smart?

 

Nei jeg er enig i at en bør få til en ordning der alle kan lade, det er ikke det jeg mener. Men det hjelper ikke å mase om det, en må gjøre det også. Det er bare tesla som leverer oppegående stasjoner om dagen, med nok plasser(de fleste plassene iallefall) og nok effekt. Ser en på de "andre" er det håpløse tilstander så og si over alt. Og disse "store" selskapene som bare syter og driver på, de bygger jo ikke engang(ja jeg vet de har ett par).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Se for dere hvordan det ville blitt da, alle produsentene skulle hatt sin egen fylleplass.

20-30 forskjellige stasjoner etter hvilket merke du kjører. Smart?

Nei ikke smart eller optimalt. Jeg er ening med visjonen, men erfaringen så langt er at det fungerer dårlig for alle unntagen Tesla (Zoe opplever også lite kø på 22kw, men dette er tregt for hurtiglading). Da blir det rart å anklage Tesla for å gjøre det på feil måte.

 

Salvesen kom meg i forkjøpet med ca. samme innhold.

Endret av JUL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har gjort alt rett med hensyn til hurtigladerer dersom målet er å danke ut fossil transport. Det skjer ingenting om alle skal vente på et kommersielt ladenettverk som skal være attraktivt for andre enn småbiler. At fremtiden neppe består av dedikerte hurtigladere til hver bilmerke stemmer nok, men det ser ikke ut til at fossilbilindustrien klarer å stable på veien et nettverk som er like attraktivt som Teslas' på mange år enda. Da blir nye elbiler fra Audi og Jaguar aldri en reel konkurrent til Tesla om du vil kjøre mer enn 200 km fra hjemmet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Audi hører til VW konsernet. Å hurtiglade en VW e-Golf i -10°C kan sammenlignes med rotfylling. Det gjør vondt i noe som oppfattes som en evighet. Og er et dundrende tapsprosjekt så lenge man betaler per minutt. Men akkurat den siden av saken er visstnok lovverket sin skyld (bare kraftindustrien har lov til å selge per kWt. Den loven må endres.) 
 
I realiteten så både starter og slutter hurtiglading tregt. Men det er spesielt den trege starten som plager meg – med referanse til hurtiglading i RC verden, så vet vi at den er heller unødvendig. Den trege avslutningen kan jeg unngå med å stoppe ladingen på 80%. Starten kan jeg derimot ikke unngå få med meg.
 
 
 
Btw, så er CCS Fraaankenplug et typisk komitéarbeide. Og den saken fantes ikke da Tesla laget sitt. Men Herr Musk var ikke vanskeligere som at han byttet kontakt (og ombordladere) til europeisk trefasekontakt signert Mennekes på det tidspunkt han også skulle selge biler på denne siden av dammen.
 
Og han gjorde som Mennekes hadde ment allerede fra begynnelsen – overlagret DC hurtiglading på de eksisterende (dog forsterkede) pinnene for AC trefaselading. An "Elegant Weapon for a More Civilized Age," og ikke dette misfosteret av et kompromiss som er Fraaankenplug
 

mennekes.jpg

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Audi vil nok levere når de først satser, og det er helt riktig å ikke innføre eget ladesystem! Jeg flirer når jeg ser en SC full av Teslaer og eiere som tusker rundt og prøver å få tuden til å gå..

Jeg er allikevel overrasket over at Audi satser såpass friskt, men de har dermed muligheten til å ta store markedsandeler i premiumsegmentet og være med når batteriteknologien modnes. Det er uansett ikke noe stort marked, så bensin/diesel/hybrid vil nok være hovedproduktet i lang tid ennå.

Synd at biofuel ble offer for politiske/økonomiske krefter, det kunne sikret enkel distribusjon av lokal energi til en lav kost. Tydeligvis altfor 'ubeleilig' for kartellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, jeg kan ikke helt se at metoden til Tesla er feil nå denne har fungert med høyere levert effekt, vært gratis og hatt lite kø de siste seks årene.

 

Nå har vel prisen for hurtiglading vært bakt inn i bilprisen, så gratis har det nok ikke vært. Det er lett å overvurdere driftskostnadene for de fleste kjøretøy, der selve 'drivstoffet' ofte tillegges en altfor stor del av totalen. Å betale separat for lading er nok noe Tesla helst skulle innført ført som sist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"slik som har skjedd med Ampera-e. Da kan du ikke dekke etterspørselen."

 

Skulle tro stor etterspørsel var et luksusproblem for en bilfabrikk, så logikken i det Audi kommer med er ikke overbevisende.

Det er nok mer samarbeid mellom bilfabrikkene og oljeselskapene enn det vi er klar over, så lobbyistene i oljeindustrien har nok puttet kjepper i hjulene for utviklingen av gode elektriske biler.

Tesla kom nok som lyn fra klar himmel, og nå er Audi på etterskudd.

Det er klart Tesla må ha tid på seg for å få opp volumet, og det skal godt gjøres å treffe blink med en helt ny teknologi.

Det blir spennende når modell 3 blir den vanlige bilen på norske veier, og kan hende blir en svoren diesel entusiast som meg overbevist til å kjøpe Tesla likevel.

Audien min er tross alt 20 år til sommeren, og gått 300 000 km.

Men fortsatt bruker den bare 0,5 l/mil, og jeg kjører 1000 km mellom hver fylling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla gjorde nok det riktige. Hvor mange biler hadde de solgt uten hurtiglader nettverk? Det var helt nødvendig for at strategien skulle fungere. Godt mulig at andre får kjøpe seg inn til en høy pris etterhvert som antall el biler øker og andre vil inn på markedet. Godt mulig at det er hurtigladernettverket som er teslas gullegg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tesla gjorde nok det riktige. Hvor mange biler hadde de solgt uten hurtiglader nettverk? Det var helt nødvendig for at strategien skulle fungere. Godt mulig at andre får kjøpe seg inn til en høy pris etterhvert som antall el biler øker og andre vil inn på markedet. Godt mulig at det er hurtigladernettverket som er teslas gullegg.

Hvis Teslas ladenettverk er et gullegg så er det kun én ting som teller for de andre bilprodusentene, nemlig hvor mye det koster å sette opp et nettverk som er minst like bra. La meg gjette, det koster mindre enn 30 milliarder kroner. Daimler alene hadde 100 milliarder i overskudd i fjor. Med andre ord så vil fordelen Tesla har med sitt ladenettverk lett kunne utlignes av andre. Og de er allerede i gang.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...