AnonymDiskusjon Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Hei, Leier bl.a. et lager på ca 500kv2. Det er svært dårlige lysforhold på lagret. Har leid i ca. 5 år. Jeg har noen kolleger som klager over dårlige lysforhold, og er enige med de. Virksomheten går veldig bra, og kan godt koste utbedringer selv. Jeg har fått tilbakemelding av en hobbyjurist (god venn) at jeg krever for lite av mine underleverandører. Ettersom virksomheten går bra og at utsiktene ser relativt gode ut, ser ikke jeg problemet med å være raus. Men jeg ønsker likevel ikke å lastes mer enn nødvendig. Det jeg kan spare ved å være strengere mot mine underleverandører kan jeg bruke på de ansatte ved dårligere tider. Så til spørsmålet; Uavhengig av leiekontrakt, kan jeg kreve at huseier utbedrer lysforhold (deler/hele av kostnader knyttet til dette) ihht. Norsk lov? Anonymous poster hash: 3d7fd...87e Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Enkelt svar: nei. Så lenge du ikke leier for beboelse så er det mindre regulert. Og alt kommer an på hva som er avtalt i leiekontrakt. Det er ikke engang sikkert at du har lov til å foreta utbedringen uten eiers samtykke, og det kan være at kommunen også vil ha et ord med i laget. 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Er det noen som har fast arbeidsplass inne på dette lageret, siden de klager over dårlige lysforhold? I så fall er det krav til dagslys og utsyn. 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Er det noen som har fast arbeidsplass inne på dette lageret, siden de klager over dårlige lysforhold? I så fall er det krav til dagslys og utsyn. Men det er arbeidsgivers ansvar, ikke utleiers ansvar... 5 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 (endret) Hva er lyskildene? Har vært med på litt vask av reflektorer på et stort verksted og lyset ble 2-3 ganger bedre. Pærene varer heller ikke evig så det ble tid for bytte av dem etterhvert også og det hjalp enda mer. Som natt og dag Edit; Ganske svære greier med kraftige pærer, ikke puslete lysrør. Var vel HID-pærer hvis jeg husker rett. Nå til dags så er det stort sett kraftige LED-pærer. Ikke det at det har noe å si så lenge det lyser skikkelig. Endret 5. februar 2018 av Soseks Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Med mindre anna er avtalt så kan du kun kreve at utleiger stiller med den ytelsen som var avtalt. Så med mindre lysforholda har blitt dårligare enn dei opprinnelig var, eller det foreligger avtale på at lysforholda skulle utbetrast så kan eg ikkje sjå at du i ettertid kan komme med krav. Det einaste eg kan kome på er dersom du kan arrestere utleiger på at lokalet ikkje er egna til det formål som du trenger lokalet til, i dette tilfellet som lager. Men det skal nok mykje til for at ein kan pårope seg at lokalet er uegna, og i alle fall ikkje etter 5 år. Ditt handlingsrom er nok begrensa til at du truer med å seie opp (eller ikkje fornye) leigeavtalen dersom lagerlokalet ikkje blir satt i stand. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Men det er arbeidsgivers ansvar, ikke utleiers ansvar... §1-3. Hvem forskriften retter seg mot Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir gjennomført. [...] For utleiere av arbeidslokaler og kaianlegg gjelder følgende: - kapittel 2 Krav til arbeidsplasser og arbeidslokaler, [...] §2-10. Dagslys og utsyn De enkelte arbeidsplasser skal ha dagslys og utsyn. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 §2-10. Dagslys og utsyn De enkelte arbeidsplasser skal ha dagslys og utsyn. Er det noen krav rettet til det igjen? Dagslys og utsyn har vært heller labert på et par av verkstedene og lagrene jeg har jobbet/vært innom. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Krav til leie av husrom (bolig, lokale, lager mv - se husleieloven § 1-1) på tidspunktet for oppstart av leieforholdet følger av husleieloven §§ 2-1 til 2-5. Hovedregelen er at husrommet skal være i samsvar med leieavtalen, og hvis ikke annet er avtalt skal husrommet passe til de generelle formål et tilsvarende husrom brukes til og de spesifikke forhold leietaker skal bruke husrommet til. Du bør derfor sjekke leieavtalen, og sjekk særlig om den har et "as-is"-forbehold. Hvis lyset er blitt forverret i løpet av leieperioden må du i stedet se på vedlikeholdsklausulene i leieavtalen og husleieloven kapittel 5. 2 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Er det noen krav rettet til det igjen? Dagslys og utsyn har vært heller labert på et par av verkstedene og lagrene jeg har jobbet/vært innom. Litt usikker på om det har vært endringer i beregningsmetodikken i de forskjellige utgavene av teknisk forskrift (og dermed hva som var gjeldende da bygget TS leier i ble satt opp), men i gjeldende forskrift, TEK 17, er det krav til gjennomsnittlig dagslysfaktor på min. 2,0 % i rom for varig opphold. Beregningsmetodikken har jeg ikke prøvd meg på selv. 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Men det er arbeidsgivers ansvar, ikke utleiers ansvar... §1-3. Hvem forskriften retter seg mot Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir gjennomført. [...] For utleiere av arbeidslokaler og kaianlegg gjelder følgende: - kapittel 2 Krav til arbeidsplasser og arbeidslokaler, [...] §2-10. Dagslys og utsyn De enkelte arbeidsplasser skal ha dagslys og utsyn. Dette er et lager i følge TS. Når man leier et lager og deretter bruker det som arbeidsplass er det ikke utleiers ansvar. 3 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Dette er et lager i følge TS. Når man leier et lager og deretter bruker det som arbeidsplass er det ikke utleiers ansvar. Det var nettopp derfor jeg spurte TS om det er noen som har fast arbeidsplass der inne. Hvis utleier har markedsført dette som et "frostfritt lokale for langtidslagring", bare for å ta et eksempel, og TS bruker det som et plukklager med fem ansatte som er tilstede hele arbeidsdagen, så kan jeg ikke tenke meg at TS stiller spesielt sterkt. 2 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Dette er et lager i følge TS. Når man leier et lager og deretter bruker det som arbeidsplass er det ikke utleiers ansvar. Det var nettopp derfor jeg spurte TS om det er noen som har fast arbeidsplass der inne. Hvis utleier har markedsført dette som et "frostfritt lokale for langtidslagring", bare for å ta et eksempel, og TS bruker det som et plukklager med fem ansatte som er tilstede hele arbeidsdagen, så kan jeg ikke tenke meg at TS stiller spesielt sterkt. Vi kan sikkert spekulere mye i hva slags lokale dette er, og hva det er leid som. Hvis vi forholder oss til det TS skriver, så er dette er lager, og han lurer på om han har noen rettigheter uavhengig av hva som står i leiekontrakten. Han kan ha massevis av rettigheter, avhengig av hva som står i kontrakten. Slik jeg tolker TS så er det snakk om et lokale, som blant annet inkluderer dette lageret med dårlige lysforhold. Uansett så koster det jo sjeldent så mye å rett og slett ringe utleier å spørre om utleier er villig til å gjøre noe med problemet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå