JackT Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg har to forskjellige tabeller. En med nyheter, og en med bilder. bilde ------ id, int nyhet, int osv... nyhet, int er fremmed-id'en til nyhet. og nyhet ----- id, int osv.. Det kan være registrert flere bilder til en nyhet. Det jeg vil gjøre er å hente 3 tilfeldige nyheter med kun et tilhørende bilde pr. nyhet som også helst skal hentes tilfeldig. Spørsmålet er kort og godt. Er dette mulig å gjøre med kun _en_ setning i mysql? Lenke til kommentar
HP_H Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 For å hente ut tre tilfeldige nyheter kan du bruke: ORDER BY RAND() LIMIT 3; Det enkleste (og kanskje det beste) er da å bruke nyhetenes id til å hente ut et tilfeldig bilde. Hvis det ikke er så viktig at bilde er tilfeldig: SELECT * FROM nyhet, bilde WHERE nyhet.id = bilde.nyhet GROUP BY nyhet.id ORDER BY RAND() LIMIT 3; Er sikkert mulig å få tilfeldige bilder også. Med subqueries (som kan brukes i MySQL 4.1) hadde det vært enklere. Lenke til kommentar
JackT Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Haha! Takk! Det var det jeg glemte ja, GROUP BY.. Huff. Er ikke bestandig hukommelsen er den beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå