Patkaaa Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Hei!Solgt en MacBook til vedkommende tilbake i august, og har siden den gang vært litt for grei mot ham. Har, via facebook chat, over 4-5 måneder med "Jeg skal overføre penger xx dato " eller " Vi møtes ikveld" type meldinger, uten at noe har skjedd.Ettersom han ikke betalte den avtalte summen, har han gått med på at beløpet skal økes med kr 2000,- som følge av at han ikke hadde gjort opp for seg innen avtalt tid. Jeg skrev et gjeldsbevis som jeg sendte elektronisk, og han bekreftet elektronisk ( via chat ) at han hadde lest og forstått innholdet.Står blant annet "Det har blitt informert om at innkreveren vil gå i sak mot personen, xxx, dersom denne avtalen ikke blir overholdt. "Har også gitt påminnelser om at betalingsfristen nærmet seg. "Dette samlede skyldige beløp betales ukrevet innen 02.02.18 kl. 22.00 Avtales avdragsvis betaling skal avdragene betales slik: Ingen avdragsbetaling."Mal'en på dette gjeldsbrevet fant jeg på nettet, men har som sagt over 4-5 måneders med bevis på at han har motatt varen, men aldri betalt den.Har snakket med vennene til vedkommende, og det viser seg at personen det er snakk om, har en lang historie med svindel på nett og privat.Jeg kan ikke mye om lover og rettigheter, så hadde suttet pris på en liten "guide" på hva jeg kan gjøre, og i hvilken rekkefølge.Takk! Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 (endret) Lykke til... Selv har jeg solgt ved for tre måneder siden, ikke fått betaling ennå og nå er all veden (eller beviset?) brent opp. Og hver lønningsdag er vedkommende bortreist og så får jeg melding senere om at det ble litt mye uforutsette utgifter og vedkommende lover dyrt og hellig å betale neste lønningsdag... Endret 3. februar 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Nei, jeg ville anmeldt forholdet. Fyren driver tydeligvis å svindler venner og familie, så da kan du ikke godta at han ikke betaler. Kan jeg spørre hvorfor du i det hele tatt lot han "kjøpe" macbooken uten å betale for seg først? Av prinsipp får ingen noe av meg gratis med mindre det er nær familie/svært nær venner. Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 3. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2018 Nei, jeg ville anmeldt forholdet. Fyren driver tydeligvis å svindler venner og familie, så da kan du ikke godta at han ikke betaler. Kan jeg spørre hvorfor du i det hele tatt lot han "kjøpe" macbooken uten å betale for seg først? Av prinsipp får ingen noe av meg gratis med mindre det er nær familie/svært nær venner. Jess! Godt du spør. Solgte MacBooken til en pris av kr 6000,- rundt sommertidene. Begynte på universitetet, så tenkte jeg skulle oppgradere PC etter endt skolegang på videregående. Ettersom fyren befinner seg i samme by som meg, og er bekjent, tenkte jeg at det var alright å selge Pc'en til ham kontra noen jeg ikke kjente. Vi inngikk en avtale om at han skulle betale ca. 30 dager etter han hadde fått varen, da han ikke hadde penger på konto. Personen det er snakk om er lærling i et oljefirma, og kjører dyre biler, så tenkte gjerne at det han sa, stemte. Har siden fått vite at han skylder privatpersoner over 50.000,- ++ og har solgt en pc ( Macbooken min? ) videre til en på Finn.no, og at kjøperen har betalt for Pc'en, men at den ikke har blitt levert. Nå er det snakk om 8000 kr, og jeg, som student, er ikke villig til å gå vekk fra denne saken. Jeg har også fått trusler i form av vold av vedkommende, men er ikke noe redd fyren. Ser heller ikke hvordan dette kan påvirke utfallet for hva som kommer til å skje, men tenker det er verdt å nevne. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Google privat inkasso. 2 Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 3. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2018 Google privat inkasso. Takker! Har du noen selskap du anbefaler å gå via? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Har du bevis for at han har truet deg med vold? Det bør du anmelde, uansett. 4 Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 3. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2018 Har du bevis for at han har truet deg med vold? Det bør du anmelde, uansett. Nei, var en snap han sendte til bestevennen hans, som jeg er venn med ( trener på samme senteret, og han støtter meg i denne saken ). "Bestevennen" har selv kuttet kontakt med vedkommende etter at han fant utav at han drev med svindling. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Steike... han svindler folk i begge ender gitt! Kreativ fyr! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Google privat inkasso.Takker! Har du noen selskap du anbefaler å gå via? Du trenger egentlig ingen selskap, det er hele poenget. Du bare sender de riktige brevene. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Kompis, etter alt du skriver her så er det eneste for deg å anmelde fyren, og håpe at politiet tar dette på alvor. Du har mye bevis som du nevner, og at han har gått til fysisk vold er den klareste grunnen du kan ha for å gå til dette skrittet. Vedkommende fortjener å enten få en saftig bot, eller bøte med å sitte inne. Samfunnet burde virkelig skjermes for slike som han! Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 4. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2018 Kompis, etter alt du skriver her så er det eneste for deg å anmelde fyren, og håpe at politiet tar dette på alvor. Du har mye bevis som du nevner, og at han har gått til fysisk vold er den klareste grunnen du kan ha for å gå til dette skrittet. Vedkommende fortjener å enten få en saftig bot, eller bøte med å sitte inne. Samfunnet burde virkelig skjermes for slike som han! Det blir nok veien å gå, dessverre.. Men jeg kan sverge på at jeg mener at det finnes noen statlige organer som kan hjelpe meg her, typ forliksrådet..? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Men jeg kan sverge på at jeg mener at det finnes noen statlige organer som kan hjelpe meg her, typ forliksrådet..?Ja, namsmannen, som tar pengene rett ut av kontoen hans (dette er poenget med privat inkasso). 4 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Men jeg kan sverge på at jeg mener at det finnes noen statlige organer som kan hjelpe meg her, typ forliksrådet..? Forliksrådet kommer inn i bildet etter at du har sendt krav og purring på kravet, om han bestrider det, altså om han nekter for at han skylder deg penger, da må saken først dit før du kan sende kravet til namsmannen for tvangsinndrivelse. Politiet har ikke noe med inndriving av pengekravet (eller om det er reelt) å gjøre, bare truslene. 2 Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Takker for gode svar!Fått en liten update. Han sendte meg sms av alle ting, og begynte å gi meg komplimenter om at jeg var snill osv, og at banken hans (enda) har problemer, men at disse skulle bli fikset senest i dag. Har gitt han frist ut dagen, da han sa han kunne betale halvparten via Storebrand ( sikkert penger i fond ).Har også gitt beskjed om at jeg kommer til å ta dette videre med privat inkasso / politiet dersom han ikke gjør opp for seg innen dagen.Takk til alle som har hjulpet! 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Takker for gode svar! Fått en liten update. Han sendte meg sms av alle ting, og begynte å gi meg komplimenter om at jeg var snill osv, og at banken hans (enda) har problemer, men at disse skulle bli fikset senest i dag. Har gitt han frist ut dagen, da han sa han kunne betale halvparten via Storebrand ( sikkert penger i fond ). Har også gitt beskjed om at jeg kommer til å ta dette videre med privat inkasso / politiet dersom han ikke gjør opp for seg innen dagen. Takk til alle som har hjulpet! Hehe håper du får pengene dine, men i min erfaring så skylder lasaroner på at banken sin har "problemer" når det er kontoen som er tom... Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 Fikk alle 8000 nå Hjalp å true med politiet!Takker for hjelpen! 3 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Gratulerer (det ordnet seg for meg også!) Lenke til kommentar
WPX Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Vært borti lignende selv, en på finn.no som aldri sendte en mobiltlf til meg. 4000kr i dass. Sendt saken til namsmannen nå, spent på hva som skjer videre. Håper jeg blir like glad som du er nå til slutt 2 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Fint det ordna seg! Hva er moralen? - Penger i hånda før du overleverer varen. Alltid, ingen unntak. Selv ikke for familie. - Er du kjøper? Ikke gi pengene før du faktisk ser varen foran deg. Forskuddsbetaler du via Finn driver du sjansespill. Er du glad i slikt er det sikkert gøy, men er du forsiktig med pengene tar du også avstand fra dette. Det finnes dog ingen sikker måte å handle på Finn via post etter de fjerna trygg betaling, så det er litt surt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå