orp Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Klarer noen å se hva er det jeg gjør feil siden jeg får ingen melding på skjermen? Jeg får ingen kompileringsfeil. import javax.swing.*; public class Oppgave4kap5{ public static void main(String[]args) { String nedregrense = JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn nedre grense"); String øvregrense = JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn øvre grense"); int nedre = Integer.parseInt(nedregrense); int øvre = Integer.parseInt(øvregrense); String utskrift = ""; int sum = 0; for(int i = nedre; nedre < øvre; i++) { sum += i; utskrift += sum; } JOptionPane.showMessageDialog(null, utskrift); }} Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Kanskje det heller skal være slik: for (int i = nedre; i < øvre; i++) { sum += i; utskrift += sum; } ? Lenke til kommentar
orp Skrevet 3. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2018 Kanskje det heller skal være slik: for (int i = nedre; i < øvre; i++) { sum += i; utskrift += sum; } ? Takker. Det fungerte, men jeg tok utskrift ut av krøllparentesen. Vet du hvordan jeg får skrevet ut alle tallene som er med i summasjonen i utskriften? Altså om jeg taster inn 2 og 5 i de grensene, så ønsker jeg denne meldingen kommer på skjermen: 2+3+4+5 = 14 Lenke til kommentar
orp Skrevet 3. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2018 for(int i = nedre; i < øvre; i++) { sum += i; utskrift = utskrift + i + "+"; } utskrift += " = " + sum; Jeg har gjort det slik. Men jeg får en ekstra + tegn før = i skjerm meldingen Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 (endret) Finnes mange måter å gjøre det på, her er èn av dem: for(int i = nedre; i < ovre; i++) { sum += i; utskrift += i+"+"; } utskrift = utskrift.substring(0, utskrift.length()-1); utskrift += "=" + sum; Du bør bruke Google og Java-dokumentasjonen når du har slike enkle problemer så slipper du å vente. Endret 3. februar 2018 av nightowl Lenke til kommentar
orp Skrevet 5. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2018 Finnes mange måter å gjøre det på, her er èn av dem: for(int i = nedre; i < ovre; i++) { sum += i; utskrift += i+"+"; } utskrift = utskrift.substring(0, utskrift.length()-1); utskrift += "=" + sum; Du bør bruke Google og Java-dokumentasjonen når du har slike enkle problemer så slipper du å vente. Takker igjen. Jeg bruker mye Google, men har ikke brukt java dok. så mye. Med tanke på at jeg kan så lite og er i start fase, så er nødt til å bruke andre metoder for å forstå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå