Anderspr0 Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Hei. Bygde en rig for ca 1.5 år siden. Etter min mening, et helt ok oppsett. Når jeg kjører installeringer/updates eller spiller (WoW), fykter ledig minne til 0, og alt går som et rustet maskineri. Har for tiden 8gb ram, noe som har fungert greit fram til nå. Se bilder for specs. Skal det virkelig være en slik fordeling på minne? Endret 2. februar 2018 av Anderspr0 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Tror ikke det er problemet. Ledig minne er en dårlig ting. Tilgjengelig minne er det du ønsker. Når minne er ledig så blir det brukt til å hurtigbufre data fra harddisken din, og da blir det bare tilgjengelig minne for mer viktige oppgaver. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Bruker du HDD eller SSD? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Jepp. Hurtigbufret minne er det nye ledige minne i moderne OS. Dette minnet frigis rask når det trengs. Jeg disabler alltid ting som ikke trenger å kjøre på maskinen og det er også greit å avinstallere ting du ikke bruker og å defragmentere snurredisker etter behov alt etter bruk (fragmenteringsgrad). SSD som nevnt er et godt tips, gjerne NVMe om du kan bruke det, men vanlig SATA er også en grei boost. Snurredisker er trege, og en SSD blåser gjerne nytt liv i en maskin på dette området. Kan være lurt å sjekke task-manager på hva som skjer når maskinen blir laggy for mer spesifikk feilsøking. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Nyere windows er overhodet ikke laget for gamle snurredisker. Tidligere ble operasjoner i OS utført sekvensielt for å ikke få alt til å gå i stå. I dag laster OS-et absolutt alt inn samtidig og gjør alt som skal gjøres på en gang. Laster inn oppstartsfiler, programfiler, buffrer data fra HDD til RAM, laster ned og installerer oppdateringer (meget vanlig synder!) og alt annet som må gjøres. En enkel windows update kan ta mangfoldige timer med en vanlig snurredisk. Og da regner jeg ikke med nedlastingstiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå