Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av fritidseigendom.. skattefritt?

117163

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte et gårdsbruk for 2 årsiden.taksten var då 435.000 men betalte 450.000.

gårdsbruket inneholdt et redskapsbod,et fjøs,og en sæter med en hytte.

taksten mannen mente at selve verdien på gården var ca 100.000 men at verdien på sæteren og hytten var ca 335.000kr.

eg har nå skilt ifra sæteren og hytten i frå gårdsbruket . slik at nå har eg 2 gårds og bruksnummer.

1.Hytten og sæteren   

2. selve gården

Nå skal eg selge hytten men usikker på hvordan grunnlag jeg eventuelt må beskatte dette.

Hytten og sæteren blir solgt for 290.000kr .men denne eigendommen har jo nå plutslig nytt gards og bruksnummer må eg då skatte for hele summen på 290.000kr ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du brukt hytten som egen fritidsbolig i minst 5 av de siste 8 årene?

Har du brukt sæteren som egen fritidsbolig i minst 5 av de siste 8 årene?

Svaret er nei på begge spørsmålene og det medfører at det skal betales skatt på evt gevinst, evt gis fradrag for tap ved salg.

taksten mannen mente at selve verdien på gården var ca 100.000 men at verdien på sæteren og hytten var ca 335.000kr.

Dersom du kan dokumentere dette mener jeg at du skal ha fradrag for 290000-335000 på skattemeldingen forutsatt at det ikke er et gavesalg.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Når et formuesobjekt deles skal inngangsverdien fordeles mellom delene i tråd med delenes andel av inngangsverdien til den opprinnelige totalen. Skattemyndighetene vil stille spørsmål ved en beregning som gjør at du får et fradragsberettiget tap, og det er derfor viktig å dokumentere hvordan du er kommet frem til resultatet.

Utgangspunktet for gevinst- og tapsberegning er inngangsverdi minus utgangsverdi, minus påkostninger, minus salgsomkostninger (meglerutgifter mv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...