Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fant en genser, brente den for morroskyld

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og noen andre var på grilltur hvor vi plutselig så en genser på bakken som vi slang på bålet. Eieren har i etterkant funnet ut av dette via en felles venn av meg som absolutt ikke liker meg. Han vil ha erstatning for genseren eller så anmelder han for skadeverk? Er dette noe som går gjennom i et rettsystem?

Anonymous poster hash: ca566...d5e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, kanskje ikke helt riktig beskrivelse.

Vi er på en russebuss, brente en annen buss sin genser, og har fått melding om å erstatte. Hvis ikke blir vi anmeldt. La ut på sosiale medier, det var sånn de fikk vite om det. Det har vært en slags "krangel" som har foregått og de har lagt ut "krenkende" bilder og meldinger mot oss, osv på blant annet instagram.

Vil helst unngå å erstatte, bare for "konkuranssens" skyld.

Lenke til kommentar

Ok, kanskje ikke helt riktig beskrivelse.

Vi er på en russebuss, brente en annen buss sin genser, og har fått melding om å erstatte. Hvis ikke blir vi anmeldt. La ut på sosiale medier, det var sånn de fikk vite om det. Det har vært en slags "krangel" som har foregått og de har lagt ut "krenkende" bilder og meldinger mot oss, osv på blant annet instagram.

Vil helst unngå å erstatte, bare for "konkuranssens" skyld.

Taperslig oppførsel. Det du nå sier er at dere brant genseren "fordi vi er tøffere enn de andre". Jeg håper virkelig de anmelder og at politiet ikke henlegger saken. Håper virkelig at dere får bot i tillegg til å måtte erstatte genseren.

Dere er visst søppelmennesker, trodde faktisk ikke det var så ille når jeg leste førstepost.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skadeverk, og da antakelig "mindre skadeverk" virker som en mulighet ja, jf. straffeloven § 353:

§ 351. Skadeverk
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som skader, ødelegger, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

For skadeverk straffes også den som uberettiget endrer, gjør tilføyelser til, ødelegger, sletter eller skjuler andres data.

...

§ 353. Mindre skadeverk
Mindre skadeverk straffes med bot. Ved avgjørelsen av om skadeverket er mindre, skal det særlig legges vekt på dets art og objekt, skadeomfanget og hvilke følger det har hatt eller lovbryteren burde ha skjønt at det kunne ha fått.

For mindre skadeverk straffes også den som tilsmusser en gjenstand som tilhører en annen.

https://lovdata.no/NL/lov/2005-05-20-28/§351

(Hittegodsloven § 12, om ulovlig tilegnelse av hittegods, passer antakelig ikke da dere ikke "tilegnet" dere genseren. Ren ødeleggelse er ikke "tilegnelse".)

I alle tilfeller kan eieren antakelig kreve erstatning for sitt økonomiske tap.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Politiet kommer ikke til å ta i en slik sak. Jeg garanterer at de som anmelder kommer til å motta melding om henleggelse før de får bekreftelsen på anmeldelsen.

Når det er sagt: Dere har oppført dere som drittunger og bør erstatte genseren.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over at det er en veldig idiotisk at det endte opp sånn. Ender nok opp med å erstatte uansett.

Men spørsmålet var om vi rettslig kom til å tape en rettsak med dette som utgangspunkt eller om det kom til å bli henlagt, ikke om vi hadde oppført oss dårlig eller bra.

Lenke til kommentar

Dere skal representere en generasjon som er det ypperste Norge har produsert i hele vår historie. Ingen før har hatt hatt så mye kunnskap og så mange muligheter som du har foran deg nå.

Tviler på at TS har så voldsomt mye kunnskap og mange muligheter. Han representerer nok de laveste av de ypperste for å si det slik. Greit å huske på at det alltid er en % med ræl også selv om standarden er høyere enn før.

Fylla har ikke skylda, idiotisk og dum hjerne har skylda.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...