LasseMyr Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Hei Jeg har en 3-fas sentrifugalpumpe på 7,5Kw. Den er for 400V trekant. Jeg har ikke 400V tilgjengelig, og kunne tenkt meg å kjøre denne på 230V, ved rett og slett bare forsyne den med 230V, fortsatt selvsagt i trekantkobling. Den vil da bruke mindre strøm, ha mindre effekt, men er dette bra for motoren? Motorvernet må selvsagt stilles slik at det ikke går mer strøm i viklingene enn det ville gjort ved 400V, så da skulle man være på trygg grunn m.h.t. overbelastning av viklingene. Turtallet blir jo det samme, men den vil nok lagge litt mer. Motoren kan bli overbelastet, men det er jo avhengig av trykkhøyde og motstand på vannet ut. Det er til brannpumpe i en båt. Noen som vet noe om dette er lurt? med hilsen Lasse Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Nei, dette er veldig dumt. Skal denne motoren gå lenge av gangen? Mest sannsynlig vil den overopphete i løpet av kort tid. Dersom dette skal fungere i lengden må du inn med trafo 230-400. Lenke til kommentar
LasseMyr Skrevet 4. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2018 Nei, dette er veldig dumt. Skal denne motoren gå lenge av gangen? Mest sannsynlig vil den overopphete i løpet av kort tid. Dersom dette skal fungere i lengden må du inn med trafo 230-400. Motoren er duty klasse S2, altså for intermitterende drift. Den skal ikke brukes lenge av gangen. Hvis man kjører den på 230V vil den få en effekt på: 7,5Kw / 1,73 = 4,33Kw Det vil da gå en fasestrøm på ca.10,5A, normal strøm ved 400v er 15,3A, så det er godt under. Turtallet vil være det samme, så vifta vil kjøle det samme som ved 7,5kW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå