Gå til innhold

HP Photosmart 435!

Anbefalte innlegg

heihei..

skal på klasse tur til praha og er hypp på og kjøpe meg et billig digital kamera bare for å få tatt nonen bilder nå jeg er der.. med andre ord har jeg et ganske tett budsjett!

men så lurer jeg på om dette kameraet er noe å satse på:

http://pris.akam.no/vis_produkt.php?product_id=9183

det sto også at man kunne bygge ut med minnet, fordi kameatet hadde en SD-/MMC-kortplass!!! men hva er det?? hvordan kort er det man bruker???

takker for alle svar!

god jul! :thumbup::xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les erfaringen som noen har lagt inn: http://pris.akam.no/vis_produkt.php?view=e...id=9183&id=4527

SD (Secure Digital) og MMC (multimedia card) er minnekort for lagring av bildene, og et slikt bør du absolutt ha hvis du skal kjøpe digitalkamera. Men om SD/MMC er billig aner jeg ingenting om. Uansett bør du nok ha et kort på minst 128MB, sånn at du slipper å slette for mange bilder mens du er bortreist...

Lenke til kommentar

128 MB??? hvor lenge har folk tenkt å være borte? Jeg ser egentlig ingen grunn til å bruke maksimal oppløsning på alle bildene, om du ikke bare er ute etter å briefe. Mesteparten av bildenene blir jo dritt likevell! Selv bruker jeg "normal" innstilling på 2MP på mitt Fuji A202. Det gir 40 bilder på 16 MB. Det vil si at du kan få plass til: (128/16=8) 8 ganger så mange som på mitt kort. Stakkars deg viss du tar 320 bilder på EN reise!!!

Lenke til kommentar
128 MB??? hvor lenge har folk tenkt å være borte? Jeg ser egentlig ingen grunn til å bruke maksimal oppløsning på alle bildene, om du ikke bare er ute etter å briefe. Mesteparten av bildenene blir jo dritt likevell! Selv bruker jeg "normal" innstilling på 2MP på mitt Fuji A202. Det gir 40 bilder på 16 MB. Det vil si at du kan få plass til: (128/16=8) 8 ganger så mange som på mitt kort. Stakkars deg viss du tar 320 bilder på EN reise!!!

tenkte på å kjøpe 256 MB :green:

hihi..

prisforskjellen er bare 100 kr, for dobling! (128 til 256) desuten koster kortet bare 500 spenn.. og jeg mener det er hvert det..

Lenke til kommentar
128 MB??? hvor lenge har folk tenkt å være borte? Jeg ser egentlig ingen grunn til å bruke maksimal oppløsning på alle bildene, om du ikke bare er ute etter å briefe.

Jeg bruker ALLTID full oppløsning OG maks kvalitet på mitt 3 megapixel kamera, og har flere ganger vært glad for det da jeg enten har villet ta ett utsnitt fra bilder eller blåse opp ett bilde til A4 og henge på veggen til pynt.

Dårligere oppløsning, og lavere kvalitet, og ett A4 bilde vil ikke se like skarpt ut. Noen folk har kanskje andre behov enn deg, så tenk litt før du prater da.

Herregud... det er for mange folk på dette forumet som mener at deres personlige mening er det som alle burde mene.

Lenke til kommentar
128 MB??? hvor lenge har folk tenkt å være borte? Jeg ser egentlig ingen grunn til å bruke maksimal oppløsning på alle bildene, om du ikke bare er ute etter å briefe.

Dårligere oppløsning, og lavere kvalitet, og ett A4 bilde vil ikke se like skarpt ut. Noen folk har kanskje andre behov enn deg, så tenk litt før du prater da.

Herregud... det er for mange folk på dette forumet som mener at deres personlige mening er det som alle burde mene.

enig! :thumbup:

Lenke til kommentar

OK, det kommer ann på hva folk bruker bildene til. Jeg har ikke skrevet ut mer enn 2-3 bilder siste året. ALDRI i A4 format. Når jeg tar bilder jeg ønsker å f.eks skrive ut bruker jeg selvsagt 3Mpix.

Må da være lov å være litt kritisk. Jeg prøver ikke å prakke på folk min personlige oppfatning, men synest at folk kan vurdere litt sine egne behov.

Ang. prisene så var jeg ikke klar over at det var så billig. Når et 256 MB kort koster så lite, så var det kanskje på tide med et større selv :xmas:

GOD JUL!

Lenke til kommentar

Litt flere meninger når vi først har startet:

Hva er vitsen med å bruke lavere kvalitet enn tilgjengelig når man har betalt x-antall tusen for et bra kamera? Opsjon for endring av oppløsning og kvalitet er en unødvendig funksjon og kunne godt være fjernet fra mitt kamera.

Jeg tar alltid bilder med best mulig kvalitet og oppløsning. Grunnen til det er ganske enkel; Tenk hvis jeg tilfeldigvis tar et skikkelig blinksudd med kameraet innstilt på lav oppløsning og lav kvalitet. Da har man kun begrenset mulighet for beskjæring og forstørrelse i ettertid.

Imidlertid tar jeg ikke bilder i råformat (RAW), da dette senker hastigheten på kameraet. RAW er litt oppskrytt spør du meg...

Børge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...