Philitas Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) . Endret 16. mars 2018 av Philitas Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Som du selv er inne på er alle de tre alternativene du lister opp "trygge" i den forstand at det er gode utdannelser som gir jobb i dagens marked, og som trolig vil være etterspurt i tiden fremover også. Når det gjelder NHH vil jeg si det er en sikker utdannelse primært pga skolens rykte og muligheten for en veldig allsidig utdannelse. Du vil kunne spesialisere deg innen samfunnsøkonomi ved å velge samf.øk emner som valgfag+master, men du vil selvfølgelig ikke få like stor tyngde som en universitetsutdanning innen samfunnsøkonomi. Mitt personlige syn er at Siviløkonomutdannelsen er et tryggere valg enn samfunnsøkonomi fordi den er bredere og i større grad retter seg mot næringslivet. Ren Samf.øk kan fort bli veldig teoretisk og akademisk. Av de tre alternativene er nok NHH enklest å gjennomføre, mens FysMat er klart vanskeligst. FysMat bør man ikke starte på om man ikke er veldig trygg på matematikk/fysikk, og da er det ikke tilstrekkelig å oppnå gode karakterer i vgs-fag, men faktisk være genuint interessert i fagfeltene, også på fritiden. Farmasi kjenner jeg godt til da jeg har flere provisorfarmasøyter i familien. Markedet for farmasøyter har vært bra i mange år allerede, og såvidt jeg har forstått støvsuges dagens marked for nyutdannede. Vet også at det finnes ordninger hvor man får dekket deler av utdannelsen av arbeidsgiver (f.eks apotek 1) mot at man arbeider noen år + deltid under studiene for dem. Dette tror jeg først og fremst gjelder den treårige reseptarutdannelsen vel og merke. Sjansen for å havne i industrien er vel ikke spesielt stor, så man må nok være forberedt på å ende i apotek. Mitt personlige synspunkt på "apotek-bransjen" er at jeg kan se for meg at digitalisering kan bli et problem litt lenger frem i løypa. Netthandel osv. Det skal sies at den femårige universitetsutdannelsen i farmasi er ganske tung, faktisk vil jeg påstå den er tyngre enn medisin, som ofte blir fremhevet som tøft. Det gjenspeiles også i karakterstatistikken. Veldig få i toppen på Farmasi. Mitt råd er egentlig å velge etter interesse og evner. Lenke til kommentar
Yes yes Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 (endret) Hei! Nå har samordna opptak igjen åpnet opp for å søke på høyere utdanning. Derfor lurte jeg på om noen har erfaring, eller noen tanker, om følgende alternativer: 1. farmasi. I følge en del sider jeg har lest på etterspørres det farmasøyter. Dog vil jeg helst jobbe som noe annet enn farmasøyt.. Noe innen industrien e.l. Vet ikke om en annen utdanning kanskje hadde passet bedre da? Kjenner noen som nærmest blir 'headhuntet' innen industrien, men han har doktorgrad, og er jo lite sannsynlig at jeg kommer til å gå så langt. 2. NHH. Sånn passe interessert i økonomi, eller ganske, men ikke alle felter. Hadde samfunnsøkonomi på videregående og synes det var spennende. Bedriftsøkonomi og slikt er ikke helt min gate. 3. Eller en siving-linje på NTNU... Her står det mest mellom fysmat (her vil jeg få akkurat nok poeng til å komme inn, så spørs litt om det endres... og har hørt at det er ganske vanskelig), materialteknologi og EMIL. Dette var jo ganske vagt, men vet ikke helt hva jeg vil. Har følelsen av at det blir bra kanskje uansett hva jeg velger.. Men vil helst ha noe som er litt allsidig, at man ikke bare blir låst til en jobb, og at jobbutsiktene ikke er så altfor dårlig. Så ja, lurer bare på om noen har erfaring fra noen av disse studiene? Synes også det er ganske vanskelig å finne statistikk om ansettelser etter endt utdanning - er det fordi lærestedene sjelden foretar slike undersøkelser eller blir det bare ikke offentliggjort? (ev. jeg som ikke har lett godt nok? Har funnet for NHH..) Endret 24. mars 2019 av Yes yes Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Ikke ta høyere utdanning bare for å gjøre det, det er sløseri med tid Personlig er jeg helt uenig i dette. Så lenge man har en viss peiling på hva man vil, er det ikke dumt å starte bare for å prøve ut noe. Problemet med å vente med å studere er at man aldri vil bli sikker på om en utdannelse er rett, før man tester det ut i praksis. I dag er det ikke uvanlig å hoppe av en utdannelse, både en og to ganger. Det er heller ikke slik at alle fullfører på normert tid. Så en mastergrad kan fort bli å ta 6 eller 7 år istedenfor 5 osv. Da er det dumt om man er "for gammel" før man kommer ut i arbeidslivet. 1 Lenke til kommentar
Philitas Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) . Endret 16. mars 2018 av Philitas Lenke til kommentar
Yes yes Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) 0 Endret 24. mars 2019 av Yes yes Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Hvor attraktiv vil du si at en kan forvente å bli i arbeidsmarkedet om en tar en dobbel bachelor? På normert tid. Men, la oss si at en teoretisk går gjennom en utdannelse hvor det ikke er sååå mange relevante jobber, men de finnes, og man går ut med nesten rent A-snitt, burde det ikke være mulig å kunne sikre en relevant jobb da? På generelt grunnlag vil jeg si at en bachelor, kanskje særlig fra et universitet, ikke er særlig mye verdt i dag. Det betyr ikke at man ikke kan få jobb, men det er betydelig enklere med en master. De bachelorene som gir lett jobb i dag er typisk yrkesrettede, f.eks sykepleie, høyskoleingeniør, reseptarfarmasøyt, informatikk osv. Når det gjelder en bachelor i biologi spesifikt har jeg ikke inntrykk av at det er noe som lett gir jobb. Om du tar en dobbel bachelor tviler jeg på at det vil gi deg noen store fortrinn, men det skader vel heller ikke om du har arbeidskapasitet til det. Jeg er av den oppfatning at karakterer er ganske viktig i dag, og vil bli enda viktigere i fremtiden pga høyere konkurranse. Så fremt man ellers er normalt omgjengelig, vil jeg si karakterer er blant de viktigste faktorene for ansettelse i bransjer hvor det er stor konkurranse. Så et A-snitt fra et renommert studium vil kunne være en inngangsport til mange typer jobber, ikke bare jobber du kvalifiserer til i kraft av din faglige kompetanse, men også bransjer som setter pris på prestasjoner. Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Det ser ut som at dere tokk meg alt for bokstavelig. Grunnen til at jeg synes at det er sløseri med tid er fordi: 1. Du kan arbeide i stedet. Hvis du begynner som dørselger som jeg gjorde og gjør det godt der er det mange muligheter uten å utdanne seg. Jeg har blitt kontaktet av 2 tech firmaer i Oslo som vil ha selgere som kan selge inn tjenstene de tilbyr. Selv så jobber jeg i Power nå på deltid, og hvis jeg vil ha fulltid nå etter vgs så kan jeg få det. 2. Du investerer 3år av livet ditt i et fag. Det er 3 år du ikke får tilbake, og det kommer til å suge hvis du føler at du tokk et feil valg. Poenget mitt her er at du bør ta deg god tid og bli sikker på hva du virkelige vil gjøre. Du kan selvsagt ta en utdanning i noe annet etterpå, men da har du mistet 3år og kanskje mistet viljen til å gjøre det også. ... Synd du ikke vil ha skift, fordi da kunne du bli sikkerhetsvakt. Revisor og regnskap blir kankjse litt for kjedelig for deg tror jeg, du slår meg nemlig som en person vil ha variasjon. Hva med å gå in i software development. Du kan utvilke programvare til alle typer industrier da. Og som jeg allerede sa så kan du finne ut hva du vil bli ved å spørre folk rundt deg hva du passer til, personlighetstester. Det var det jeg gjorde. Så visualiserte jeg at jeg jobbet som en data scientist og forestillte meg hvordan det ville være. Og så bestemmte jeg meg. Merk deg at det er dette jeg ser for meg å gjøre i den nærmeste fremtiden, men hvem veit hva jeg vil gjøre om 10-15 år. Det er er spørsmål jeg bare må takle når det kommer. Jeg skal ikke arrestere deg her, men dette var et sammensurium av svar. TS vurderer siv.ing., farmasi og siv.øk og du foreslår at han skal bli dørselger, sikkerhetsvakt eller software developer? Det virker som om du er mer opptatt av å rettferdiggjør egne valg. Jeg er svært ofte enig med Halberstram og han kom med gode råd over her. Til de andre som nevner at du må sjekke karrieremuligheter på LinkedIn/Glassdoor osv. så tror jeg dette har lite for seg. Jeg husker selv da jeg skulle velge utdanning og jobbmarkedet "ropte" etter sivilingeniører til oljeindustrien. Det var veien til en helt sikker jobb og store lønninger ifølge arbeidsmarkedsundersøkelsene i 2011 og 2012. Velg en utdannelse hvor du får brukt dine sterke sider og som du trives greit med. Man blir aldri 100% sikker på utdannelsen sin og det vil komme dager der du tviler på både jobb- og utdannelsesvalg. Det er bedre å prøve en vei, for så å finne ut at det er feil, enn å sitte på gjerdet. Lenke til kommentar
Philitas Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) . Endret 16. mars 2018 av Philitas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå