Gå til innhold

Neste Office-versjon vil kun fungere på Windows10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 10 følges av Windows 10 følges av Windows 10... Jeg lurer på om jeg vil få et forhåndsvarsel den dagen det kommer en build som ikke lengre er støttet av min hardware, eller om jeg finner det ut først når en eller annen høst- eller vårrelease allerede har kjørt gjennom installasjonsprosessen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At Microsoft dropper støtte til anvendbar maskinvare er vel allerede annonsert?

Forøvrig har f.eks ATI hatt en legacyhåndtering som ihvertfall jeg ikke hoppet i taket for.

Nå har jeg Windows 10 og nyeste Office på en 11 år gammel bærbar. Også på en stasjonær med hovedkort som er over 11 år (nyere CPU). Det er vel ikke akkurat å droppe støtte når over 11 år gammel hardware støttes. Ja, jeg vet at en del hardware har problemer - men det skyldes jevnt over mangler på drivere.

Og har ikke sett at jeg mister støtte så snart - og levetid på pluss 10 år er jeg fornøyd med. Nyeste OSX kjøre vel også dårlig på mer enn 11 år gammel hardware.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At Microsoft dropper støtte til anvendbar maskinvare er vel allerede annonsert?

Forøvrig har f.eks ATI hatt en legacyhåndtering som ihvertfall jeg ikke hoppet i taket for.

Nå har jeg Windows 10 og nyeste Office på en 11 år gammel bærbar. Også på en stasjonær med hovedkort som er over 11 år (nyere CPU). Det er vel ikke akkurat å droppe støtte når over 11 år gammel hardware støttes. Ja, jeg vet at en del hardware har problemer - men det skyldes jevnt over mangler på drivere.

Og har ikke sett at jeg mister støtte så snart - og levetid på pluss 10 år er jeg fornøyd med. Nyeste OSX kjøre vel også dårlig på mer enn 11 år gammel hardware.

Det er ikke noe sensasjonelt i dette nei. Mht Win 10 så har MS lagt til rette for at flest mulig med gamle Win-versjoner skal bytte til Win 10 uten kostnad. Fornuftig på de fleste måter vil jeg mene. Apple har vel hatt for vane å fjerne funksjonalitet som vil fungere dårlig på eldre maskinvare eller som ikke vil fungere i det heletatt fra installasjoner på eldre maskiner. Ganske logisk spør du meg. Et eksempel på det var vel nytt filsystem.

Har selv vært godt fornøyd med eldre maskinvare (bortsett fra batteritid). Jeg ble avslørt - ikke av Windows, men av RAW....

Lenke til kommentar

Microsoft begynner å ta etter Apple i forretningspraksis.... Skummelt...

Men hvorfor ikke. Det er kun Windows 10 1709 versjonen som får support i 2019..

https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Jeg antar at en nokså bred brukergruppe vil ha oppdatert til 1803 eller 1809/1810 og nyere innen dess, men det er klart at det vil være surt for mange om de nye versjonene ikke støtter maskinvaren de (vi) sitter med.

Selv begynner jeg å se skriften på veggen mht batteritid, flere kjerner og nye usb++ standarder.

Lenke til kommentar

Apple har vel hatt for vane å fjerne funksjonalitet som vil fungere dårlig på eldre maskinvare eller som ikke vil fungere i det heletatt fra installasjoner på eldre maskiner. Ganske logisk spør du meg. Et eksempel på det var vel nytt filsystem.

Nei, Apple gjør de ukompatible - ikke bare fjerner funksjonalitet. I korte trekk kunne man ikke installere (oppgradere) OSX High Sierra til Macer eldre enn fra 2010 (et par unntak seint 2009). Og de gjør klart ting med funksjonalitet også, men det henger mye sammen med ny funksjonalitet i hardware.

Lenke til kommentar

Apple har vel hatt for vane å fjerne funksjonalitet som vil fungere dårlig på eldre maskinvare eller som ikke vil fungere i det heletatt fra installasjoner på eldre maskiner. Ganske logisk spør du meg. Et eksempel på det var vel nytt filsystem.

Nei, Apple gjør de ukompatible - ikke bare fjerner funksjonalitet. I korte trekk kunne man ikke installere (oppgradere) OSX High Sierra til Macer eldre enn fra 2010 (et par unntak seint 2009). Og de gjør klart ting med funksjonalitet også, men det henger mye sammen med ny funksjonalitet i hardware.

Jeg kan berolige deg med at jeg er helt uten illusjoner når det gjelder Apples, Googles eller Microsofts ubestridte fortreffeliget ;o)

Lenke til kommentar

Jeg har en iMac late 2009, kjøpt i november 2009 som kjører siste versjon av MacOS, High Sierra. Og det gjør den smooth som bare det. Faktisk bedre enn de to forrige versjonene.

Regner med at det var siste oppgradering av OS for akkurat den maskinen. Men den kommer til å fungere med High Sierra lenge enda. En 8 år gammel iMac med 12 GB RAM, og jeg bruker Photoshop på den uten antydning til hikke.

Lenke til kommentar

Jeg har en iMac late 2009, kjøpt i november 2009 som kjører siste versjon av MacOS, High Sierra. Og det gjør den smooth som bare det. Faktisk bedre enn de to forrige versjonene.

Regner med at det var siste oppgradering av OS for akkurat den maskinen. Men den kommer til å fungere med High Sierra lenge enda. En 8 år gammel iMac med 12 GB RAM, og jeg bruker Photoshop på den uten antydning til hikke.

En mac varer lenge, og holdes oppdatert nokså lenge. Men kan man på et gitt tidspunkt ha et sett med appleprodukter som er maskinvarekompatible mot hverandre/tilbehør? Hvilke pluggnykker har de denne måneden?

Lenke til kommentar

MS fortsetter med siste førti års taktikk. Vendor lock in på alle dine data. Nå ønsker MS å låse deg til skyen sånn at ikke bare eier MS tilgangen til dine data, men nå også det du lagrer dine data på.

Prøv nå å ikke gi de løsepengene MS krever og se hva som skjer med dine data.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo det eg skriver - 2010 med et par unntak fra 2009 - og det er blant annet iMac late 2009. Poenget mitt var ellers at Apple ikke er bedre enn Microsoft eller vice versa.

Lenke til kommentar

MS fortsetter med siste førti års taktikk. Vendor lock in på alle dine data. Nå ønsker MS å låse deg til skyen sånn at ikke bare eier MS tilgangen til dine data, men nå også det du lagrer dine data på.

Tullpreik. Microsoft krever ikke at du skal lagre data i skyen. Selv med siste versjon av Office 365 kan du lagre akkurat hvor du vil, f.eks på din lokale disk. Du trenger ikke en gang å være logget inn på Office - du må bare verifisere eierskapet av og til.

Om du bruker OneDrive så lagrer du også lokalt - men med sync til skyen. Backup til Jotta kan du også ha.

I tillegg kan du bruke Open Office som standard lagringsfornat - dvs slutter du å betale abonnementet så fortsetter man bare med de lokalt lagrede Open Officefilene og lat er som det skal være.

Den som reelt sett har tatt kontroll over dataene dine er Google. Bruker du Google sitt Officealternativ - da har du gitt fra deg dataene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der tar du nok helt feil. - Mantraet til nåværende MS sjef er at alt skal være åpent, og alle propretiære løsninger er på vei til å fases ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Et greit trekk spør du meg. De har vel lyst å kunne utnytte fordelene i det nå etterhvert aldrende Windows 10 uten å måtte drive med mye dobbeltkoding for å få til Win7 og Win8-støtte også.

Det er også på høy tid å tenke upgrade om du kommer deg til 2019 med Windows 7-maskinen din, med tanke på at Win7 var end of sale i 2013, end of support i 2015, og går end of life i januar 2020.

Lenke til kommentar

Et greit trekk spør du meg. De har vel lyst å kunne utnytte fordelene i det nå etterhvert aldrende Windows 10 uten å måtte drive med mye dobbeltkoding for å få til Win7 og Win8-støtte også.

Det er også på høy tid å tenke upgrade om du kommer deg til 2019 med Windows 7-maskinen din, med tanke på at Win7 var end of sale i 2013, end of support i 2015, og går end of life i januar 2020.

I tilfellet Windows synes jeg det er greit å pushe folk over til Win 10 ja. Nå er ikke jeg spesielt entusiastisk mht Windows, men skal det være Windows så er # 10 å foretrekke. Mener jeg.

Lenke til kommentar

Lur måte å få alle over til Windows 10 og 365 abonnement, grei måte å hente inn faste penger på, samtidig som det på sikt blir færre builder for ms å feilsøke og utvikle patcher for. Får bare håpe at 3dje parts leverandører av plugins mange bedrifter bruker begynner å oppdatere disse litt oftere, så de ikke slutter å fungere før neste hovedbuild er ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...