Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alternativ lading av starthjelp

nilshv

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en slik starthjelp jeg kjøpte på bilxtra for en god stund siden. Jeg har vært litt treg med å lade den, og nå får jeg ikke ladet den skikkelig. Har en slik kontakt jeg plugger i veggen, og så inn i laderen.

Den piper hele tiden, og volten er på ca 10 v. Hjelper ikke å lade den et døgn heller.

Så det jeg lurte på. Kan jeg koble på en billader på kontaktene på starthjelperen? Antar det sitter et bilbatteri lignene batteri i den. Så tenker at i teorien burde det gått, og at den ble ladet opp til 12v.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk bruksanvisningen for produsentens problemløsningsforslag og voltstyrken på laderen med multimeter. Mest sannsynlig trenger du nye celler i starteren. Du trenger svært høy strøm fra en starthjelp-dings så det er viktig å følge produsentens krav for kondisjonering av cellene for å holde dem vedlike. Hvis volten synker har du nok mistet en del kapasitet. 

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva slags type battericeller som er brukt, og hva slags type lader og evt. BMS som er brukt. Hvis det er av den gamle gode typen på mange kilo så skal du i teorien bare kople den på bilbatteriet ditt noen få minutter for å få opp volten og deretter sette den på vanlig lading. Du må imidlertid være litt forsiktig med å bruke en bilbatterilader siden den gamle typen er beregnet for våte batterier, mens disse gamle boosterne er lukkede batterier, gjerne AGM.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...