Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Samboer har kanskje kreft.. Sykemelding ok i avvente av svar?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Min samboer har kanskje påvist kreft, uten å vite dette 100%. Men skal nå inn til en ordentlig konsultasjon med leger. Der diverse prøver osv skal sjekkes.

Opp i alt dette, så er det også mye som skjer på jobbfronten, i form av stress og tidsfrister mm.

Uten å gå i for mange detaljer, lyder spørsmålet slikt.

Er det innenfor å sykemeldes i avvente av prøveresultatene?

Er som sagt mye påkjenning for samboer med både jobb, og nå uviten om kreft...

Skal være ærlig, at det er en stor påkjenning for meg og, men tenker mest på samboer at det hadde vært fint med litt ro oppi alt kaoset.. Selvom ikke samboer skulle hatt kreft, er det og ikke vite en påkjenning!

Anonymous poster hash: f199c...0b6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det innenfor å sykemeldes i avvente av prøveresultatene?

Jeg mener det er klart innenfor med et par dager, men er det snakk om uker, så syns jeg ikke det. 

Iøvrig vil det typisk være best å dra på jobb så man får tankene bort fra det negative selvom det kanskje ikke er første reaksjon.  Man får det ikke noe bedre av å sitte hjemme uten annet å gjøre enn å utspille alle mulige 'hva om...' scenarier oppe i hodet.  Det er i al fall helt sikkert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for mange raske svar her!

Skal sies at i jobben, er det ikke så mye som fører til det positive. Vil ikke gå i detalje, men er litt konflikter der.

Og nå oppå det hele, kanskje en kreft diagnose..

Jeg er forøvrig enig at det å sitte hjemme ikke nødvendigs er noe bedre, men da er heller tankene om at det finnes andre ting å gjøre.

Trening, gå turer osv. Er mye som gjør min samboer lykkelig, men jobben er definitivt ikke en av dem.

En sykemelding bestemmer vell ikke at en må sitte hjemme innenfor 4 vegger. Så regner med at det å "farte" rundt burde vell være innenfor?

Anonymous poster hash: f199c...0b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns hun skal gå for sykemelding hvis hun føler at det er best. Er hun som sitter med diagnosen, er enkelt å si hva folk burde gjøre når man befinner seg i en situasjon hvor man blir konfrontert med sin dødelighet, er vanskeligere å ta ett tilsynelatende logisk valg når du står midt i det. Noen kan finne trøst i arbeidet sitt og noen gjør rett og slett ikke det og syns heller at det bidrar til en unødvendig stressende hverdag. 

Lenke til kommentar

Sykemelding i påvente av svar av undersøkelse, er ikke et eget kriteria som man kan sykemeldes for.

Derimot høres det ut som summen av alle omstendighetene fører til at vedkommende ikke er i stand til å utføre et arbeid eller at arbeid vil føre til økt helsesvikt.

Derfor er det innafor å be legen om å vurdere sykemelding. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er absolutt innenfor å ta opp problemstillingen med legen, som jo tross alt avgjør. Mener legen det er best at du får sykemelding så får du det. Det er en avgjørelse du slipper å ta selv.

Men ta det opp med legen.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg er ikke din samboer, men for meg ville gradert sykemelding og/eller tett dialog med sjefen vært det beste. Hverken du eller jobben er tjent med at du sitter og griner på dass på jobb, og hverken du eller jobben er tjent med at du tenker deg sykere enn du er i senga hjemme. Ofte går det å finne en kombinasjon av jobb og sykemelding som alle tjener på

Lenke til kommentar

Høres greit ut med sykemelding om det føles behov for det, er jo ikke bare bare og gå rundt og tenke på dette.

Å drive med noe under sykemeldingen er vell en stor fordel, trening eller annet så man får tankene litt på avstand.

Håper det bare er falsk alarm, og alt går bra :)

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...