Gå til innhold

– Jo mer man snakker frem elbiler, jo mer går oljeprisen opp


Anbefalte innlegg

Herregud så mye kverulering/trolling som kom inn på slutten av tråden her da. Og unødvendig sitering i tjue generasjoner bakover. Anyway, rene batterielektriske biler økte sin andel blant elbiler i Europa fra 2016 til 2017: https://cleantechnica.com/2018/01/27/tesla-surges-renault-zoe-coasts-1-2017-europe-electric-car-sales/

I rene tall økte BEV i USA også i samme periode, men jeg sjekket ikke andelen vs. PHEV der.

God natt.

Men ingen sa noe om Europa da.....:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Strøm produsererer I hovedsak av fornybar energi i Norge. Og i gjennomsnitt 50% av strømmen i Europa er fornybar..

Du kan jo tro det... https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/01/29/195367169/64-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2016-var-fossil

 

Artikkelen sausar saman handel med kraft med handel med opphavsgarantiar. Det er ingen samanheng mellom dei to marknadane. Krafta vi kjøper og får levert er fornybar. Det er berre å sjekke statistikken på NordPool. Opphavsgarantiane er ikkje anna enn avlatsbrev. Du kan kjøpe opphavsgarantiar frå Island, men det er ikkje mogeleg å få levert straum derifrå. Island har difor masse papir-kolkraft, sjølv om dei ikkje har eit einaste kolkraftverk, og det ikkje er teknisk mogeleg å importere kolkraft til Island. Det er ikkje mogeleg å lade ein elbil med papir-kolkraft. Då treng du ekte straum, som er fornybar både i Noreg og på Island.
Lenke til kommentar

Hadde ikke elbilene hatt de norske særfordelene, hadde det blitt solgt 14 elbiler i måneden.

Mykje meir enn det. Den beste fordelen, billig drivstoff, kan du ikkje ta frå elbilane.

 

Så kom ikke med den latterlige påstanden at nordmenn er miljøvennlige, er bare å se hva som skjedde i Danmark når de stengte subsidie krana.

Danmark har aldri subsidiert elbilar. Dei har berre hatt reduserte avgifter. I Danmark kostar straumen minst 2,50 pr kWh, og det legg ein kraftig dempar på interessa.

 

Og for dere som egentlig ikke liker biler med stor motor, høy morofaktor og rå lyd, så er jo ikke fremtiden så langt unna med selvkjørende kjønnsløse batterikasser.

Om du tykkjer ein treg bil, som ryk og høyrest ut som ein sykkel med pappskiver mot eikane, er moro, seier det mest om deg. Eg er veldig glad i kraftig motor, men ein kraftig motor treng då slett ikkje ta stor plass, bråke, lukte og vere seig å få opp i fart. Rå lyd har eg i stereoanlegget. Om eg vil høyre høg brumming i staden, kan eg alltids spele av noko frå ein minnepinne.
Lenke til kommentar

For selv om salget av elbiler øker, så øker det totale salget mer

Nesten heile auken i det totale salet er elbilar. Dvs at salet av eksosbilar globalt knapt aukar. Tal for 2017 er ikkje klåre, men det er ikkje usannsynleg at vi vil sjå ein nedgang i salet av eksosbilar. Veksten i salet av elbilar er nesten usannsynleg rask. 60% i året, og berre avgrensa av produksjonskapasiteten til bilprodusentane. Det er ventelister på alt av elbilar no.
Lenke til kommentar

Om du tykkjer ein treg bil, som ryk og høyrest ut som ein sykkel med pappskiver mot eikane, er moro, seier det mest om deg. Eg er veldig glad i kraftig motor, men ein kraftig motor treng då slett ikkje ta stor plass, bråke, lukte og vere seig å få opp i fart. Rå lyd har eg i stereoanlegget. Om eg vil høyre høg brumming i staden, kan eg alltids spele av noko frå ein minnepinne.

 

Du må vel forstå at det finnes folk med andre interesser enn deg? Jeg liker alt fra bråkete v8, til 4r med alt for store turbo. Om du ikke liker det betyr det ikke at andre ikke gjør dette.

Og for enkelte entusiaster som er mer en bare "ta mine penger" entusiaster. Så klarer ikke en 4r 1500 hester lenge. Derimot en v8 kan du lage ganske så holdbar ved de kreftene.

Det er et ganske stort miljø som setter amerikanske v8 i Europeiske biler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men ingen sa noe om Europa da..... :D

Vel, i Norge økte solgte BEV med 36% fra 2016 til 2017: http://www.eafo.eu/content/norway#country_pev_sales_vols_graph_anchor

 

Gode kjelder til elbil-statistikk er:

EV-Volumes.com for verda og regionar

EV-Sales blogg for verda, enkeltland og bilmodellar

EAFO for Europa, inkludert statistikk om hydrogenbilar, ladestasjonar, elbilfordelar osb

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

En haug av meningsløse innlegg er fjernet fra tråden. Husk også på at en skal diskutere sak, ikke person.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via Personlig Melding.

 

Lenke til kommentar

Herregud så mye kverulering/trolling som kom inn på slutten av tråden her da. Og unødvendig sitering i tjue generasjoner bakover. Anyway, rene batterielektriske biler økte sin andel blant elbiler i Europa fra 2016 til 2017: https://cleantechnica.com/2018/01/27/tesla-surges-renault-zoe-coasts-1-2017-europe-electric-car-sales/

I rene tall økte BEV i USA også i samme periode, men jeg sjekket ikke andelen vs. PHEV der.

God natt.

Tall er moro - denne viser bilsalget i Norge desember 2017.

 

Og utenom Zoe siden franske småbiler ikke er det helt store i dette landet, så ser man på feks Tesla S at ca 1/3 av antall solgte biler i Europa havner i Norge. Holder man igjen Zoe utenom, så ender mellom 1/3 og 1/4 av elbilene i Norge.

 

Fordi vi er så miljøvennlige - kødda, fordi vi har en regjering som ikke hadde fantasi nok til å tenke seg at det kunne komme noe større og bedre enn Think og Buddy.

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/12/Disse-Tesla-tallene-er-helt-utrolige

 

Og siste tallene for denne gang som viser hvordan ting er i bakvendtland.

 

EU+EFTA: 15 631 687 solgte personbiler i 2017

Norge: 158 650 solgte personbiler i 2017

 

Som tallene lenger opp viser, så solgte Norge mellom 1/3 og 1/4 av de feks Tesla og andre populære elbiler (utenom Zoe).

 

Av det totale bilsalget i Europa+EFTA står altså Norge for 1,4% - en smule mindre en elbilsalget mao, som igjen hadde ikke eksistert hadde bilene ikke hadde hatt de fordelene de har hatt siden Think sine (oppskrytte) glansdager.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrydningstruet lyd:

I hele stempelmotorens historie har motormodeller blitt utviklet, brukt noen år for så å bli erstattet av nyere og bedre varianter. Endel av disse motorene har hatt unik lyd. Det seg være vakker lyd, spesiell lyd, merkelig lyd, lyd laget for å imponere kvinner...eller andre menn... Totaktsmotorer, amerikanske V6, italiensk lyd, Harley lyd...osv osv... Når en dag stempelmotorens tid er over og en bestefar ønsker å forklare barnebarnet hvordan han, imponerte bestemor med lyden fra muskelbilen sin....for 60 år siden....Dah kan det være greitt å ha noen lydopptak fra den perioden......

 

Båtfolket ligger helt i front med å spille inn....det de kaller "utrydningstruet lyd" .

 

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=10262

 

Kanskje også bil og motorsykkelentusiaster, som setter pris på motorlyd... snarlig bør begynne ta opp lyd fra de motorer som har lyd verdt ta vare på....før de forsvinner for godt

Lenke til kommentar

Strømpriser vil også på sikt moderere el-bil salget, etterhvert som smarte strømmålere er installert i alle boliger vil vi se en strømprisøkning på 100% og oppmot 300% i de periodene hvor det er stort forbruk siden Norge skal ha samme pris som resten av Europa "EUs energiunion og energibyrå ACER forlanger dette".

Så det er mer fornuftig og bruke pengene på solceller og batteri-support så man selv kan administrere sitt strømforbruk utifra gjeldende strømpriser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Og siste tallene for denne gang som viser hvordan ting er i bakvendtland.

 

EU+EFTA: 15 631 687 solgte personbiler i 2017

Norge: 158 650 solgte personbiler i 2017

 

Som tallene lenger opp viser, så solgte Norge mellom 1/3 og 1/4 av de feks Tesla og andre populære elbiler (utenom Zoe).

 

Av det totale bilsalget i Europa+EFTA står altså Norge for 1,4% - en smule mindre en elbilsalget mao, som igjen hadde ikke eksistert hadde bilene ikke hadde hatt de fordelene de har hatt siden Think sine (oppskrytte) glansdager.

Dette er eit typisk døme på at du ikkje klarer å sjå det store biletet.

 

Elbilsalet globalt veks stabilt med 60% i året. Det er mykje større enn veksten her i landet. Kina registrerte over 100.000 nye elbilar berre i desember. Dersom veksten held fram – og alt tyder på at han gjer det – vil Kina snart registrere fleire elbilar i månaden enn det totale norske nybilsalet for eit heilt år.

 

Veksten utanom Noreg er enorm. Det norske elbilsalet, i prosent av nybilsalet, er det vi ser globalt om 3 år dersom den globale veksten held fram.

 

Det er fyrst og framst stadig betre bilar til lågare pris som driv salet internasjonalt. Noreg har kunstig skrudd prisane eit par år fram i tid med avgiftsfordelane, og dermed skapt ein marknad som har gjort denne revolusjonen mogeleg.

Lenke til kommentar

 

Og siste tallene for denne gang som viser hvordan ting er i bakvendtland.

 

EU+EFTA: 15 631 687 solgte personbiler i 2017

Norge: 158 650 solgte personbiler i 2017

 

Som tallene lenger opp viser, så solgte Norge mellom 1/3 og 1/4 av de feks Tesla og andre populære elbiler (utenom Zoe).

 

Av det totale bilsalget i Europa+EFTA står altså Norge for 1,4% - en smule mindre en elbilsalget mao, som igjen hadde ikke eksistert hadde bilene ikke hadde hatt de fordelene de har hatt siden Think sine (oppskrytte) glansdager.

Dette er eit typisk døme på at du ikkje klarer å sjå det store biletet.

 

Elbilsalet globalt veks stabilt med 60% i året. Det er mykje større enn veksten her i landet. Kina registrerte over 100.000 nye elbilar berre i desember. Dersom veksten held fram – og alt tyder på at han gjer det – vil Kina snart registrere fleire elbilar i månaden enn det totale norske nybilsalet for eit heilt år.

 

Veksten utanom Noreg er enorm. Det norske elbilsalet, i prosent av nybilsalet, er det vi ser globalt om 3 år dersom den globale veksten held fram.

 

Det er fyrst og framst stadig betre bilar til lågare pris som driv salet internasjonalt. Noreg har kunstig skrudd prisane eit par år fram i tid med avgiftsfordelane, og dermed skapt ein marknad som har gjort denne revolusjonen mogeleg.

 

Jeg ser det store bildet, jeg bare holder meg til tørre fakta istedet for føling i fjæra.

 

Politikere i store deler av Europa har jo allerede på papiret tatt livet av bensin og diesel biler de kommende årene.

Lenke til kommentar

Veksten utanom Noreg er enorm. Det norske elbilsalet, i prosent av nybilsalet, er det vi ser globalt om 3 år dersom den globale veksten held fram.

 

Det er fyrst og framst stadig betre bilar til lågare pris som driv salet internasjonalt. Noreg har kunstig skrudd prisane eit par år fram i tid med avgiftsfordelane, og dermed skapt ein marknad som har gjort denne revolusjonen mogeleg.

 

Enorm ? er vel antallet el-biler totalt som gir store utslag i salgsstatistikken.

 

Enkel matematikk, selger du 1 første året og selger du 2 neste året har du en økning på 100%

 

Salget er en naturlig konsekvens av at det produseres flere elbiler generelt og at det selges flere på det grunnlaget og allerede solgte el-biler totalt er mikroskopisk i den sammenhengen, vi vil nok se salgsøkninger på både 100% og 200% de neste årene. Når det finnes noen millioner elbiler vil salgskurvene stagnere betraktelig igjen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...