Gå til innhold

En diskusjon om alder: Skjeggete 17 åringer fra Afghanistan er oktoberbarn, mens Trine Skei Grande har sex med 17 år gammel mann?

Anbefalte innlegg

Poenget er åpenbart at ordvalg og agenda henger sammen. Det er vel alt nevnt, men det er det som er saken. Er det kritikkverdig? Absolutt. Enten er man barn når man er 17, ellers er man det ikke. Hadde det gjort noe om begrepet var "oktoberungdom" og at vedkommende TSG hadde seg med også ble beskrevet som en "ungdom"? Det er begreper som i begge tilfeller er mer nøytrale beskrivelser enn det som er benyttet i begge saker. Det er all mulig grunn å henge seg opp i dette, da det skaper vrangforestillinger.

"TSG banger et barn" og "oktobervoksne" er akkurat like rett som de motsatte, men man kan jo selv se for seg hvordan spesielt førstnevnte ville gitt utslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er åpenbart at ordvalg og agenda henger sammen. Det er vel alt nevnt, men det er det som er saken. Er det kritikkverdig? Absolutt. Enten er man barn når man er 17, ellers er man det ikke. Hadde det gjort noe om begrepet var "oktoberungdom" og at vedkommende TSG hadde seg med også ble beskrevet som en "ungdom"? Det er begreper som i begge tilfeller er mer nøytrale beskrivelser enn det som er benyttet i begge saker. Det er all mulig grunn å henge seg opp i dette, da det skaper vrangforestillinger.

"TSG banger et barn" og "oktobervoksne" er akkurat like rett som de motsatte, men man kan jo selv se for seg hvordan spesielt førstnevnte ville gitt utslag.

Ikke sikker på om du har lest i tråden, men her går du tvert i mot det jeg har skrevet i denne tråden, så jeg hadde satt pris på om du utfordret mine påstander også.

Retorikken i ordet ligger uansett på at det dreier seg om uselvstendige mennesker, som kanskje ikke er voksne nok mentalt til å ta vare på seg selv, og som trenger stabilitet og trygghet. Her spiller faktisk alder og hårvekst liten rolle.

Poenget er vell at det i mange tilfeller virker misvisende enn at det er "utrolig". Når en bruker ordet barn tror jeg veldig få tenker på noen som er 18 om et par måneder, på samme måte som "barnesoldater" gir et helt annet bilde enn en 17-åring med skjegg. 

Jeg er ikke uenig i at ordet barn kan i mange tilfeller være oppe til debatt, men dette er en konsekvens av at man graver etter dritt, og leter man etter dritt så har man en tendens til å finne dritt. Det betyr ikke at det er mer rimelig å konkludere med at dette er hjernevask og konspirasjoner. Det er tusenvis av snublertråder media kan gå i der toppkommentatorer hopper på såpeboksen og langer ut pekefingeren sin. Snubletrådene kan være feller der de går for langt, eller det kan rett og slett bare være ignoranse og et sterkt fravær av fucks to be given. I og med at jeg selv vender sterkt mot sistnevnte så har jeg en følelse på at jeg ikke er alene.

Som skrevet på første side:

Misunderstandings and neglect create more confusion in this world than trickery and malice. At any rate, the last two are certainly much less frequent

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Retorikken i ordet ligger uansett på at det dreier seg om uselvstendige mennesker, som kanskje ikke er voksne nok mentalt til å ta vare på seg selv, og som trenger stabilitet og trygghet. Her spiller faktisk alder og hårvekst liten rolle.

Poenget er vell at det i mange tilfeller virker misvisende enn at det er "utrolig". Når en bruker ordet barn tror jeg veldig få tenker på noen som er 18 om et par måneder, på samme måte som "barnesoldater" gir et helt annet bilde enn en 17-åring med skjegg. 

Jeg er ikke uenig i at ordet barn kan i mange tilfeller være oppe til debatt, men dette er en konsekvens av at man graver etter dritt, og graver man etter dritt så har man en tendens til å finne dritt. Det betyr ikke at det er mer rimelig å konkludere med at dette er hjernevask og konspirasjoner.

Du kan godt kalle det å "grave etter dritt", men det er påfallende når det på den ene siden er snakk om "oktoberbarn" og mens Grandes sexpartner, på samme alder som disse "barna", ikke omtales som barn. Og nei, en trenger ikke hjernevask eller konspirasjonsteorier for å forklare dette, men journalister og lignende som antagelig selv har sterke overbevisninger, og kanskje manglende refleksjon rundt ordene man velger. 

Lenke til kommentar

Bare for å hoppe inn i debatten (dog uten at jeg har satt meg veldig inn i den aktuelle saken) så tenker jeg på hvordan disse karene blir oppfattet hjemme i Afghanistan. Jeg tviler på om de anses som barn etter egne sosiale normer.

Det er vel heller litt som det var her i landet for en del generasjoner siden, dvs. i 14 års alder (etter konfirmasjon) var du voksen nok og klar til å dra til sjøs eller ta vanlig arbeide.

Lenke til kommentar

Du kan godt kalle det å "grave etter dritt", men det er påfallende når det på den ene siden er snakk om "oktoberbarn" og mens Grandes sexpartner, på samme alder som disse "barna", ikke omtales som barn. Og nei, en trenger ikke hjernevask eller konspirasjonsteorier for å forklare dette, men journalister og lignende som antagelig selv har sterke overbevisninger, og kanskje manglende refleksjon rundt ordene man velger.

Nei. Som nevnt så er det ikke urimelig å kalle en gruppering fra 0 til 18 år for "barn" som en beskrivelse av flyktninger som kan være uselvstendige, og det er heller ikke urimelig å kalle et individ på 17 år for en mann.

Kan slike ting bli gjort med vilje for å manipulere folk sitt syn på saken? Absolutt. Er det sannsynlig at det er dette som skjer? Nei.

Konspirasjonsteorier er 50 øre stykket her på forumet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kan slike ting bli gjort med vilje for å manipulere folk sitt syn på saken? Absolutt. Er det sannsynlig at det er dette som skjer? Nei.

vel, det virker veldig spekulativt når media f.eks. skriver "250 barn forsvunnet fra norske flyktningmottak"

Hvis man ikke vet bedre (alders definisjonen) og at de det gjelder egentlig har tatt seg sydover til Europa for egen maskin, kan nok en god del mennesker sitte igjen med vrangbilde av realitetene.

At det for øvrig ikke er bortførte og ei heller "barn", avsløres i grunn av den slappe reaksjonen hos instanser som vanligvis rykker ut. Dvs. når et "ekte" barn forsvinner, settes himmel & jord i bevegelse innen få timer.

Men her vet alle impliserte at det ikke foreligger noe kriminelt, så ingen red alert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ordbruken er ikke tilfeldig og det er temmelig åpenbart for å høste velvilje i befolkningen til å ta i mot skjeggebarna.

La meg spørre dere, hva er det første du ser for deg når du hører «barn»? Hvilken aldersgruppe ser du for deg?

Når folk hører «flyktningbarn» «oktoberbarn» eller «enslige mindreårige asylsøkere» så vekker det en følelse om omsorg og ansvar til å hjelpe hjelpesløse småunger som er ofre for krig.

Man ser for seg små barn under ti år med store øyne og hjerteskjærende historier, ikke skjeggete og kraftige afghanere som ser ut som de er over 30 år.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...