Gå til innhold

En diskusjon om alder: Skjeggete 17 åringer fra Afghanistan er oktoberbarn, mens Trine Skei Grande har sex med 17 år gammel mann?

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske usikker nå. Det er slik at skjeggete 17 åringer (eller kanskje noen årtier mer) fra Afghanistan er oktoberbarn. De må naturligvis beskyttes, gis penger, opphold, statsborgerskap og klær. Mens Trine Skei Grande har sex med en voksen 17 år gammel mann fra Trøndelag, over seksuell lavalder. Det er hva massemedia sier.

I andre saker så omtales ofte 17 åringer av hunkjønn som jenter. Om Per Sandberg hadde hatt sex med ei på 17 år, hadde han vært en overgriper da? Journalisten i meg skriker om at 17 åringen Per Sandberg hypotetisk hadde hatt sex med, hadde vært ei jente og ikke ei kvinne over seksuell lavalder. Og han skulle fått gjennomgå.

Men samtidig føler jeg meg lit hyklerisk som faktisk mener at 17 åringen Trine Skei Grande hadde sex med er en mann, langt over seksuell lavalder og klar for pensjonstilværelsen. Mens jeg mener at de andre nevnte er barn.

Er det slik at norske gutter/menn blir voksne som 8 åringer, mens jenter blir voksne kanskje som 18 åringer og Afghanske migranter aldri blir voksne, de vil for alltid bli (insert arrival month here)barn? Hmm. Vi bør alle tenker over dette, for det er en viktig sak. 

Basert på medias tolkning, når blir folk voksne og hvordan varierer det mellom grupper?

Endret av OleNord
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vanskelig. Oktoberbarn er alle under 18, mann er når et individ er betraktet til å være voksen.

Hva foreslår du? Oktoberbarnogvoksnenoenavdesværtungemensandreerskjeggeteogselvstendigemennesker? Det er du som kjøper mer inn i uttrykket enn "Flyktninger under 18 år, som gjerne har behov for omsorg og stabilitet"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig. Oktoberbarn er alle under 18, mann er når et individ er betraktet til å være voksen.

Hva foreslår du? Oktoberbarnogvoksnenoenavdesværtungemensandreerskjeggeteogselvstendigemennesker? Det er du som kjøper mer inn i uttrykket enn "Flyktninger under 18 år, som gjerne har behov for omsorg og stabilitet"

Men kan du forklare meg hvordan 17 åringer fra Afghanistan, som ofte biologisk er tiår mer, er blant annet oktoberbarn (ofte januarbarn og februarbarn). Mens Trine Skei Grande sine sex partnere automatisk blir voksne menn og som hopper på henne (slik at han må bryte stillheten og beskytte seg selv mot stemplet som overgriper). Det er noe som ikke helst stemmer her ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Påstanden om at de er biologisk tiår mer kan du kaste rett i søpla. Vi snakker om semantikk her, ikke konspirasjoner og svakheter i asylordningen.

Jeg ga deg definisjonen på Oktoberbarn over. Jeg anbefaler deg å børste støv av leksikonet og slå opp ordet voksen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Voksen

Det har ikke spesielt mye med alder å gjøre, med mindre du vil bruke juridiske definisjoner, noe både Oktoberbarna og 17 åringen er innenfor.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man regnes juridisk sett som voksen når man er over 18.

Så juridisk sett hadde hun sex med ett barn, men ett barn over lovlig seksualalder, altså ingenting galt.

Antar det er de juridiske definisjonene som er relevant her?

Ellers har jeg ikke sett noen fremstille Grande sin partner gammel mann klar for pensonsalderen..

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden om at de er biologisk tiår mer kan du kaste rett i søpla. Vi snakker om semantikk her, ikke konspirasjoner og svakheter i asylordningen.

Jeg ga deg definisjonen på Oktoberbarn over. Jeg anbefaler deg å børste støv av leksikonet og slå opp ordet voksen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Voksen

Det har ikke spesielt mye med alder å gjøre, med mindre du vil bruke juridiske definisjoner, noe både Oktoberbarna og 17 åringen er innenfor.

Men du har fremdeles ikke svart på hvorfor noen er barn ved 17 årsalderen, mens andre blir beskrevet som menn. Det er heller ikke slik at alle "oktoberbarna" snakker sant om alderen og på migrasjonstallene tviler jeg på at de blir sjekket og i alle fall skikkelig.

Endret av OleNord
Lenke til kommentar

Oktoberbarna er et logisk skille på 18 år og nedover, noe som dekker store deler barn. Å flytte den grensen ned etter fysisk utvikling eller seksuell lavalder ville vært helt absurd. Vi snakker om en stor og grov gruppering her.

Når man har samleie med noen over 16 år så er man i betraktning regnet som voksen. Et individ kan også vurderes som voksen basert på individets utvikling, så noen på 17 år med skjegg og lang arbeidserfaring kan fint vurderes som voksen individuelt sett. Det er heller ingenting som tilsier at politikere eller media snakker direkte om disse selvstendige 17 åringene, men at de er et avvik fra begrepet. Slik jeg forstår det så har det aldri vært snakk om å innføre handlinger basert på om du passer inn med begrepet "Oktoberbarn".

Tror du må tilbake til tegnebordet. Dette er flisespikkeri. Å dra frem individer er bare en konsekvens av ditt ekstreme fokus på ubetydelige detaljer.

Misunderstandings and neglect create more confusion in this world than trickery and malice. At any rate, the last two are certainly much less frequent

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man regnes juridisk sett som voksen når man er over 18.

Så juridisk sett hadde hun sex med ett barn, men ett barn over lovlig seksualalder, altså ingenting galt.

Antar det er de juridiske definisjonene som er relevant her?

Ellers har jeg ikke sett noen fremstille Grande sin partner gammel mann klar for personsalderen..

Spørsmålet her er ikke jussen, den vet vi. Men problemet her er hvordan media oppfører seg. Det var ikke lenge siden en Ap politiker ble sparket fordi han hadde sex med ei 17 år gammel jente (etter et medieopprør). Mens Trine Skei Grande ikke blir det samme. Fordi han hun hadde sex med ikke var et barn, mens jenta ap politikeren hadde sex med var ei jente. Han gjorde noe umoralsk, mens Grande ikke. Det er en stor dobbelmoral. Det samme er at ofte voksne menn eller til et minimum 17, er oktoberbarn , mens denne gutten (på tidspunktet) ikke. Det er poenget her.

Endret av OleNord
Lenke til kommentar

Hvordan er det media oppfører seg? De snakker om en gruppering fra 0 til 18 år, og et individ på 17 år, og du henger deg opp i siste delen av ordet "Oktoberbarn" som om det var planlagt på et mørkt bakrom, og ikke bare er et resultat av at de bryr seg like lite som det resten av oss gjør.

Du får klage og si at de må endre det til Oktoberbarn og Oktoberungvoksen, eller at de må passe på at de kun tar barn mellom 0 og 16, men bare 17 og 18 om de ikke har skjegg.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men kan du forklare meg hvordan 17 åringer fra Afghanistan, som ofte biologisk er tiår mer, er blant annet oktoberbarn (ofte januarbarn og februarbarn). Mens Trine Skei Grande sine sex partnere automatisk blir voksne menn og som hopper på henne (slik at han må bryte stillheten og beskytte seg selv mot stemplet som overgriper). Det er noe som ikke helst stemmer her ...

Har du bevis på at flyktninger under 18 år er minst 10 år eldre en de påstår?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det springende punkt her er at damer/jenter blir seksuelt lokket av status-markører (slik som høye stillinger i autoritære systemer, penger, berømthet etc). Dette har også litt med å "ligge seg oppover" i systemer å gjøre. Dette kan menn utnytte. Gutter/menn blir ikke tilsvarende lokket av slike status-markører. Denne forskjellen mellom kvinner og menn kjenner man igjen i praktisk talt alle kulturer. Det er mye "biologi" her.

Derfor er det en privatsak om Grande knuller med en 17-åring i fylla. Dersom Giske det samme, så ville saken være en helt annen.

Så er spørsmålet om det er smart å ignorere denne forskjellen på kvinnelig og maskulin sexualitet? Donald Trump sa jo på et hemmelig lydopptak at når man er berømt (som han) så er det bare å "ta for seg" blant kvinner. Grab their puzzy etc. Han gjorde vel ironi av dette. Dette ble jo skandale og han ble kalt en overgriper - men han var/er vel også et sannhets-vitne her? Kvinner har slike svakheter som lett kan utnyttes? Tabu å påpeke kvinners svakheter som de kan/bør passe på for at ikke ulvene straks er der og utnytter? Urealistisk å utrydde ulven? :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Handler nok mye om hvilket budskap en ønsker å få frem, og hva en håper og/eller tror en kan oppnå med dette. En ønsker å skape sympati for "oktoberbarna" og bruker derfor barn, selv om mange nok er over 18, og de fleste vell nærmer seg denne alderen. De er med andre ord bortimot jevngamle med norske "barn" vi kunne endt med å sende i krig for å forsvare oss. 

Trine Skei Grande har det nok vært liten lyst blant journalistene etter å "ta" og det som i ovennevnte tilfeller blir kalt barn blir i noen tilfeller kalt mann, og en kommuniserer således et helt annet bilde enn når eksempelvis Roger Ingebrigtsen fikk gjennomgå for hans upassende forhold til den 17 år gamle "jenta". 

Personlig synes jeg det blir for upresist å sette en grense ved 18 år mellom voksen/barn og gutt/mann, da vi rent på den måten ender opp med språklige absurditeter som at det er lovlig for voksne å ha sex med barn. Dette stusset jeg også tidligere på ved en av de større "sommerkonfliktene" mellom Israel og Palestinerne/Hamas, der antallet drepte "barn" ble brukt som argument, uten at det ble gitt særlig stor oppmerksomhet til at mange av disse antagelig var stridende, da Hamas ikke er fremmede for å bruke barnesoldater, og en 17-åring er godt innenfor det som gjerne kalles "fighting age". 

Lenke til kommentar

Mørkt hår sees bedre. Så skjegg vil da her tilsi kanskje to-tre år ekstra i biologisk alder. Ikke ti år.

Samtidig så tviler jeg på de har så mye skjegg. Mange av de som har kommet til Norge er fra det såkalte Hazara-folkeslaget. Disse er etniske mongolere som har blitt muslimer i løpet av perioden de har bodd i Afghanistan.

Uten å være en ekspert på mongolere eller øst-asiater generelt, så har de ut i fra det jeg har sett mindre hårvekst enn folk fra Europa og Midt-østen for eksempel. Dette gjelder også en del afrikanere som har mindre hårvekst når de er fra vest-afrika sammenlignet med øst-afrika (hvor de har mer arabisk blod i seg).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje. Men det er rart å arrestere uopplyste på slike definisjonsspørsmål nå i etterkant.

Spør du meg så er det ikke utrolig å kalle en gruppering mellom 0 og 18 år for barn, selv om det er noen avvik i toppen. Analyserer du dette ihjel så klarer du alltid å flisespikke på ting.

Retorikken i ordet ligger uansett på at det dreier seg om uselvstendige mennesker, som kanskje ikke er voksne nok mentalt til å ta vare på seg selv, og som trenger stabilitet og trygghet. Her spiller faktisk alder og hårvekst liten rolle.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kanskje. Men det er rart å arrestere uopplyste på slike definisjonsspørsmål nå i etterkant.

Spør du meg så er det ikke utrolig å kalle en gruppering mellom 0 og 18 år for barn, selv om det er noen avvik i toppen. Analyserer du dette ihjel så klarer du alltid å flisespikke på ting.

Retorikken i ordet ligger uansett på at det dreier seg om uselvstendige mennesker, som kanskje ikke er voksne nok mentalt til å ta vare på seg selv, og som trenger stabilitet og trygghet. Her spiller faktisk alder og hårvekst liten rolle.

Poenget er vell at det i mange tilfeller virker misvisende enn at det er "utrolig". Når en bruker ordet barn tror jeg veldig få tenker på noen som er 18 om et par måneder, på samme måte som "barnesoldater" gir et helt annet bilde enn en 17-åring med skjegg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...