Gå til innhold

Trang til å fullføre kjipe spill

Anbefalte innlegg

For meg personlig ser det ut som at 2018 kan bli en gylden mulighet til å få spilt igjennom de par tre hundre spillene jeg har i min backlog etter snart 30 år som gamer. Tenkte å starte med det som var mest overkommelig for meg og det var å spille diverse Playstation 4-spill som jeg har startet på men ikke fullført. 

Ett av de er for eksempel The Order 1886, et helt greit, men egentlig ganske kjedelig spill. Likevel føler jeg en trang til å fullføre spillet fordi jeg har jo kjøpt det, spilt ca halve spillet og brukt penger på det, pluss at jeg liker ikke å selge unna spill som jeg ikke har fullført for da får jeg plutselig fryktelig lyst å spille det igjen en gang senere og ender opp med å kjøpe det på nytt (tusen takk min irrasjonelle hjerne). 

Tror seriøst jeg lider av FOMO. 

Er jeg alene i å pløye meg igjennom kjipe spill "bare for å ha gjort det"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er et spill kjedelig så har jeg null problemer med å pensjonere det. Inrømmer heller tabben med feilkjøpet en å bruke masse tid på noe som ikke er gøy.

Heldiggris som klarer dette. Jeg ender alltid opp med å lage unnskyldninger for meg selv som at "ja, spillet er kjedelig, men storyen er litt kul så jeg får se hva som skjer videre" osv. Mange, mange, mange titalls timer jeg egentlig har sittet og kjedet meg fordi jeg er redd for at det "blir kult til slutt og tenk om jeg går glipp av det".  

Gjort det selv flere ganger. Føler meg like "dårlig" hver gang etterå på, samma følelsen som hvis jeg tvinger meg til å pløye over en dame jeg egentlig burde holdt meg unna.

Tidenes sammenligning. Føles dritt etterpå hvis historien i spillet er kjip i tillegg, da har man brukt en del timer på noe som føltes som jobb. 

Tror det stammer fra Xbox 360-tiden der jeg var litt for glad i å jakte på achievements. Skaffet mange teite achievements bare for å ha gjort det, og bikket 50 000 i gamerscore før jeg hoppet over på Playstation. Trophies bryr jeg meg ikke om heldigvis, men hater å ikke fullføre spill likevel.  

Lenke til kommentar

For meg handler det mer om å ha det moro i spill. Jeg kan gjerne spille et spill i 20 timer, og sette det i hyllen uten å fullføre det. Så lenge de 20 timene var moro holder det for meg. Historien kan jeg lese gjennom på wikipedia. Jeg liker å finne collectibles osv, men også her handler det om å ha det moro med å lete, ikke om å finne alle sammen. Har for eksempel 320 måner i Super Mario Odyssey, og de fleste var moro å finne. Jeg om en drøss andre, men de er rimelig kjedelig og/eller vanskelige å få tak i, så hva er vitsen? Jeg er mer enn fornøyd med spillet, og er "ferdig" med det. Selv om jeg ennå mangler over halvparten av månene. De er ikke moro å lete etter, så hvorfor gidde kaste bort tid på det, i stedet for å spille noe jeg faktisk liker? :)

Lenke til kommentar

[..] Likevel føler jeg en trang til å fullføre spillet fordi jeg har jo kjøpt det, spilt ca halve spillet og brukt penger på det, pluss at jeg liker ikke å selge unna spill som jeg ikke har fullført for da får jeg plutselig fryktelig lyst å spille det igjen en gang senere og ender opp med å kjøpe det på nytt (tusen takk min irrasjonelle hjerne) [..]

Det er dessverre veldig vanlig å tenke slik, og det gjør selvsagt situasjonen bare verre.

Vet du hva en 'senket kostnad' er for noe? Les første eksemplet her: https://no.wikipedia.org/wiki/Senket_kostnad

Lenke til kommentar

Jeg har 136 spill i min steam library, og har sannsynligvis fullført 10% av de. Eller mindre.

Jeg startet på Game of Thrones-serien, binga første sesong, begynte på andre, og falt av halvveis. Aldri sett en hel episode siden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ikke helt sammenlignbart kanskje, men når jeg spiller rollespill(Neverwinter Nights, Dark souls etc) så blir karakteren min ofte veldig sterk på slutten. Jeg har det meste jeg trenger av items, og jeg har for lengst "gjennomskuet" spillets mekanikker - hva som er lurt og ikke lurt, hvilke items man bør oppgradere og hvordan, hvilke spells som finnes osv.

Ting blir forutsigbart og kjedelig helt mot slutten, kanskje etter å ha fullført 80-90% av spillet. Litt kjedelig.

Men jeg fullfører alikevell. Vil kunne si at jeg "klarte" spillet, og finne ut av historien.

Lenke til kommentar

Det er dessverre veldig vanlig å tenke slik, og det gjør selvsagt situasjonen bare verre.

Vet du hva en 'senket kostnad' er for noe? Les første eksemplet her: https://no.wikipedia.org/wiki/Senket_kostnad

Interessant lesning, hadde aldri hørt om det begrepet før. Det første eksempelet er jo veldig treffende. Det er ganske idiotisk å sitte å lide seg igjennom et middelmådig spill når man har mange bedre spill man ikke har begynt på som man egentlig har mer lyst å spille. Likte det eksempelet der godt, det fikk frem poenget om hvor teit det er å "fullføre bare for å fullføre". 

Jeg har 136 spill i min steam library, og har sannsynligvis fullført 10% av de. Eller mindre.

Jeg startet på Game of Thrones-serien, binga første sesong, begynte på andre, og falt av halvveis. Aldri sett en hel episode siden.

Jeg har 350+ spill på Steam og har kanskje fullført 30, maks. Men Steam-biblioteket mitt har jeg gitt opp å fullføre. Har brent meg på så uendelig mange sommer og vinter-salg og bare hjernedødt og impulsivt plukket med meg spill som virket litt kule. Aldri i verden om jeg kommer til å spille halvparten av de spilla jeg har der en gang. Mange av de er duplikater fra spill fra X360 også, siden den konsollen synger på siste verset. 

Det var spesielt etter jeg fikk Nintendo Switch fullfører-trangen kom sterkt frem hos meg, for nå fikk jeg en sjanse til å ikke handle inn for mange spill men fullføre de spillene jeg kjøper før jeg kjøper ett nytt. Har med få unntak (Stardew Valley, men det spillet tar aldri slutt, Shovel Knight (har ikke fullført DLC-spillene) og Mario+Rabbids (det spillet er kjedelig som fy)) klart å gjøre det. På PlayStation 4 har jeg derimot 30 spill og en del av de er middelmådige (Watch_Dogs, Life is Strange, The Order 1886, Rise of the Tomb Raider), men jeg vil gjerne fullføre alle sammen likevel. 

Ikke helt sammenlignbart kanskje, men når jeg spiller rollespill(Neverwinter Nights, Dark souls etc) så blir karakteren min ofte veldig sterk på slutten. Jeg har det meste jeg trenger av items, og jeg har for lengst "gjennomskuet" spillets mekanikker - hva som er lurt og ikke lurt, hvilke items man bør oppgradere og hvordan, hvilke spells som finnes osv.

Ting blir forutsigbart og kjedelig helt mot slutten, kanskje etter å ha fullført 80-90% av spillet. Litt kjedelig.

Men jeg fullfører alikevell. Vil kunne si at jeg "klarte" spillet, og finne ut av historien.

Samme her. Spilte igjennom hele Divine Divinity bare for "å ha klart det". Som om noen andre bryr seg om jeg fullfører det og det spillet liksom. 

Nei, tror jeg trenger å begynne å tenke annerledes. Er helt dust å lide seg igjennom The Order 1886 når jeg egentlig vil spille The Last Guardian eller Uncharted The Lost Legacy

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lider heller av ett annet problem,
kjøper og spiller mange bra spill,
men fullfører svært få av de,
spiller kanskje igjennom 50 - 80% av spillet så går jeg litt lei,
og så finner jeg noe annet å spille og "glemmer" det første spillet,
rinse and repeat.

Finnes noen unntak,
f.eks FF, MGS, DMC og GoW spillene,
de har jeg alltid fullført når jeg har begynt på de.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Vi har et veldig begrenset antall timer i dette livet. Å bruke noen av dem til å spille spill en synes er dårlige er bare dumt. 

Tiden din er mer verdifull enn pengene dine. Uavhengig av hva du måtte ha betalt for et spill så er det bare tøys å spille det om du ikke har glede av det.

Har en spill som hobby så går en ut av dette livet på pluss-siden når man måler penger vs glede - det er veldig billig moro. Eneste en kan gjøre for å forandre det er å tulle vekk tiden sin ved å spille noe man egentlig ikke ønsker å spille.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har et veldig begrenset antall timer i dette livet. Å bruke noen av dem til å spille spill en synes er dårlige er bare dumt. 

Tiden din er mer verdifull enn pengene dine. Uavhengig av hva du måtte ha betalt for et spill så er det bare tøys å spille det om du ikke har glede av det.

Har en spill som hobby så går en ut av dette livet på pluss-siden når man måler penger vs glede - det er veldig billig moro. Eneste en kan gjøre for å forandre det er å tulle vekk tiden sin ved å spille noe man egentlig ikke ønsker å spille.

Vise ord. Det er jo et helt enormt luksusproblem man har om man har spill som hobby. Altfor mange gode spill å velge mellom, så teit å kaste bort time etter time på middelmådige opplevelser.

Lenke til kommentar

Slet med det samme selv. Siste jeg tvang meg gjennom var AC: Origins pga jeg har gjennomført alle andre. Men nå er det nok. Nyeste Wolfenstein gidder jeg ikke å fullføre og bruker nå tiden min på spill som faktisk er "morro" å spille som Monster Hunter World :D 

Lenke til kommentar

Jeg spilte mye nettspillet Kingdom Rush i en av eksamensperiodene jeg hadde på Høgskolen i Bergen - til slutt slettet jeg profilen for å spare meg for å spille mer, men likevel har jeg vurdert etter det å lage en helt ny profil og spille det mer for å runde det helt. Jeg tror jeg skal klare å unngå det, men likevel kjenner jeg en lyst til å fullføre det.

Lenke til kommentar

Hører vel ikke helt hjemme her, da Kingdom Rush ikke er et kjipt spill. Det er et av de beste tower defense-spillene som er laget.

Ja, jeg er enig i at det må være et godt Tower Defense spill, men jeg tror jeg er inne på noe med tanke på hva DKC er ute etter å dele likevel; spillet er jo så kjipt for meg at jeg har valgt å ikke spille det mer selv om jeg har en slags trang til å fullføre det likevel. SPill kan være kjipe for noen og være kjekk for andre - enig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...