Gå til innhold

– Det er allerede mange som spiser insekter. Det må bli flere

Anbefalte innlegg

[...]

Du nevnte bare et eksempel på en veganer, og det er selvsagt vanskelig å verifisere om den personen aldri spiste noen form for animalske produkter i sitt liv.

Ellers nevnte du kun samfunn uten kjøttinntak, samt vegetarianere. Alt jeg har skrevet har vært med tanke på om det går an å kun spise grønnsaker (som er det du snakket om i ditt første innlegg).

Vegetarianere er det mange av, men de spiser også animalske produkter. Det går an å leve uten kjøtt, men meget vanskelig å få i seg nok næring uten animalske produkter.

Det er meget få veganere og jeg tror omtrent ingen av dem har vært veganer siden fødselen (mye fordi de fleste foreldre heldigvis ikke vil risikere sine barns helse).

For mange er det bare noen år før de gir etter for fristelsen, eller kjøper et ukjent produkt som viser seg å inneholde animalske produkter.

Det tar heldigvis lang tid før alvorlige mangelsykdommer utvikles, og mange veganere tror dermed feilaktig at deres to år med vegansk kosthold er bevis for at de ikke trenger mer B-vitaminer f.eks.

Angående etikk så blir nok det en lang diskusjon ja så skal ikke si for mye.

Men hvis du innrømmer at mennesker er annerledes enn andre dyr så må jo også rettighetene være annerledes (og jakt på dyr bør dermed være lov selv om jakt på mennesker ikke er det). (Merk: Dette betyr ikke at vi skal behandle dem dårlig.)

Rettigheter kommer nemlig ikke uten plikter. Hvis man har rett til utdannelse har man også en plikt til å la sine barn få utdannelse.

Har man en rett til å ikke bli drept for mat har man også en plikt til å ikke drepe andre.

Til og med barn og utviklingshemmede får en form for straff eller behandling hvis de dreper, fordi de er mennesker og anses å ha rettigheter og plikter. Hvis vi skal gi dyr rett til å ikke bli drept må de også ha en plikt til å ikke drepe andre, hvilket er umulig som du fint gir eksempler på.

Nå ble det litt etikk prat likevel. Jeg har som sagt en visjon om mer jakt, fiske, insekter, hvalfangst (glemte å nevne det i stad) og moderat husdyrhold med fritt gående dyr. Samt null kjæledyrhold. I en slik verden ville vi vært færre slik at miljøavtrykket vårt hadde blitt mindre.

Det er likevel noe av det samme som min drøm om en verden uten religion. Jeg kan se for meg en slik verden, men vil likevel aldri forby religion fordi mine hender ville da vært dekket med blodet til alle menneskene som ville lidd i konfliktene som fulgte. Jeg bryr meg for mye om folk til det.

Mindre kjøtt og oppdrettslaks burde vi klare dog.

Takk for svaret ditt uansett. Forlater diskusjonen nå, men det var morsomt å reflektere litt rundt det. Hvis du skriver svar vil jeg lese det etter hvert, men ikke sikkert jeg vil svare med mindre du stiller et direkte spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg nevnte stort sett tidlige eksempler, da ett av kriteriene dine var at de ikke skulle ta noen form for vitaminer ved siden av.
Om de har fått noe kjøtt i kroppen, er som du nevner, umulig å skulle påvise, og meningsløst pedantisk.
Du finner livslange veganske hinduer
Samt innen det nevnte 'vegan society'.
Påstanden om hvorvidt ett vegansk kosthold fører til mangelsykdommer har en tendens til å bli ord mot ord, eller kilde mot kilde.
Jeg er ingen lege eller ernæringsfysiolog, så jeg skal ikke påstå å sitte på noen bedre svar enn mine egne.

Hva angår dyrs rettigheter, er det ikke opp til oss å skulle gi, eller ta vekk.
Det er vårt tankegods, og angår dermed bare oss selv.
Jeg kan ikke forby en flodhest å drepe meg.

Om løsningen din er at 'vi ville vært færre', endres jo den grunnleggende problemstillingen.
Mindre kjøtt og oppdrettslaks er jeg enig, og positiv til at vi kan klare.

Takk for diskusjonen.

Endret av Atib Azzad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

«I nøden spiser fanden fluer»

Jo fler som spiser fluer, jo mer jævlig blir det på jorden...

Nå venter jeg bare på at et smart hode, finner på å lansere "flue-dietten". Da hiver nok folk seg på, på lik linje som med ketose-dietten?

Lenke til kommentar

Plankton og krill er jo på et vis havets insekter, så jeg ser ikke forskjellen på å spise krill eller insekter. Selv syns jeg at gresshopper smaker godt, diverse larver er også OK, men biller kan være litt ekle, spesielt de største. Men selv i Thailand er insekter dyrt i forhold til kjøtt, så noe må gjøres med produksjonen før det kan bli hverdagskost.

Og reker, hummer, krabbe er gigantinnsekter i havet da?  :)

Lenke til kommentar

Plankton og krill er jo på et vis havets insekter, så jeg ser ikke forskjellen på å spise krill eller insekter. Selv syns jeg at gresshopper smaker godt, diverse larver er også OK, men biller kan være litt ekle, spesielt de største. Men selv i Thailand er insekter dyrt i forhold til kjøtt, så noe må gjøres med produksjonen før det kan bli hverdagskost.

Og reker, hummer, krabbe er gigantinnsekter i havet da?  :)

på et vis.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Vi må spise insekter.

Det gjelder å bryte ut av vante rammer, sa Schjødt Pedersen.

Han tok for seg matvaresituasjonen. Det er ikke bærekraftig om alle skal spise kjøtt.

– Det er allerede mange som spiser insekter. Det må bli flere, det er veldig næringsrikt og har 100 ganger lavere klimautslipp enn storfe, sa han."

Kjøtt-Pedersen var da et underlig navn i den forbindelse, men det er bare å begynne å spise insekter det, Pedersen.

Du har kanskje allerede begynt? - Eller vil du at andre skal begynne, du er kanskje politiker?

Vi andre kan heller produsere larver og innsekter som vi forer  f.eks. griser  og fisk med, så slipper vi å "bryte ut av vante rammer"

Ja dersom vi fortsetter å avskaffe landbruket i dette landet, er det klart at vi må ty til insekter når vi ikke lengre evner å betale for argentinsk biff... Underlig dette her, og i butikkene får man ikke tak i Norske handelsvarer som fårekjøtt (bortsett fra en uke på høsten og lamelår til påske og naturligvis pinnekjøtt til jul)! Må man virkelig gå på Gresk restaurant for å få tak i greske kjøttboller (fårekjøtt) eller greske lamekoteletter med fetaost? Må man ty til selvberging for å skaffe seg noe annet enn insekter i fremtiden? "Kjøtt-Pedersen" fremstår som en ivrig forkjemper for videre nedleggelse av landbruket, og insektimport fra hvor? Hvem jobber han for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...