torest Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Verden går i feil retning, men det finnes muligheter, ifølge bærekraftsrapporten DNV la fram i dag.– Det er allerede mange som spiser insekter. Det må bli flere Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) "Vi må spise insekter. Det gjelder å bryte ut av vante rammer, sa Schjødt Pedersen. Han tok for seg matvaresituasjonen. Det er ikke bærekraftig om alle skal spise kjøtt. – Det er allerede mange som spiser insekter. Det må bli flere, det er veldig næringsrikt og har 100 ganger lavere klimautslipp enn storfe, sa han." Kjøtt-Pedersen var da et underlig navn i den forbindelse, men det er bare å begynne å spise insekter det, Pedersen. Du har kanskje allerede begynt? - Eller vil du at andre skal begynne, du er kanskje politiker? Vi andre kan heller produsere larver og innsekter som vi forer f.eks. griser og fisk med, så slipper vi å "bryte ut av vante rammer" Endret 1. februar 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Jeg hadde nok spist mer innsekter, hvis det var bundla inn i mat jeg allerede spiser.. Ser sjeldent på hva ting inneholder. 4 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Vi spiser vel allerede på mange måter insekter. Rødfargen i godteri og sikkert andre matvarer kommer fra en lus, som produserer en rødfarge når den knuses. Det lures så mye griseri i maten vår alleréde, så det blir nok ikke noe problem. Insektburgere er noe jeg har lyst til å markedsføre ^^ Så lenge det kvernes med litt vanlig kjøtt, en haug med krydder, og stekes i fett, så spiser folk hva det skal være. Folk spiser jo innvoller og MUK, så insekter kan ikke være så ille. Det skal jo være veldig næringsrikt i forhold til vekt. Alt handler bare om hvordan det blir presentért for oss. Det er svært få som ville spist en levende, eller til og med fritért, larve eller bille, men om man kvernet 1 slik inn i kjøttdeigen til 10 burgere, så hadde ingen sagt noe som helst. Så kan man ta det derfra. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Det MÅ være døde dyr altså?Om man snakker om å endre spisevaner til fordel for miljøet, hvorfor kan det ikke dreie seg om å bare spise grønnsaker? 5 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Fordi det ikke er nok næring i grønnsaker. 5 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Innsekter er vel veldig rikt på protein å fiber.. Er vel bare å høste de inn, tørke de og lage mel ut av det.. Tror det vil bli et ettertraktet kostholdsprodukt rimelig kjapt.. Kan sikkert ta ekstra godt betalt for det også.. Men da får vi vel igjen problemet at de fattigste ikke har råd til å spise innsekter heller 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Er det ingen som har tenkt på at de fleste mennesker er født med en naturlig frykt for insekter som gjør dem nær sagt umulig å få i seg? Dette er biologisk og har kommet på plass gjennom evolusjonen nettopp fordi insekter kan være farlige for oss, det er altså ikke bare å hive på salt og pepper eller bake billa inn i bolla også er det greit. Å knase seg igjennom ett slikt kryp utgår om du er skrudd sammen på vanlig vis og det blir uavhengig av sult da det vil fremkalle brekkelser og du vil dermed komme ernæringsmessig ut i minus. Men for all del, kjør på med tang, brennesler, bark og what not. Jeg skal ikke være finere på det enn kravet om at maten ikke kan komme krypende ut av munnen på meg 2 Lenke til kommentar
Nether Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Det MÅ være døde dyr altså? Om man snakker om å endre spisevaner til fordel for miljøet, hvorfor kan det ikke dreie seg om å bare spise grønnsaker? Mennesker er altetere. Vi har utviklet oss til å innta både planteprodukter og animalske produkter. Spesielt i et land som Norge vil vegansk kosthold innebære import for å få tak i planter (og kosttilskudd) som faktisk kan dekke næringsbehovet. Import er ikke akkurat noe mer miljøvennlig enn kjøtt og fisk. Vet ikke hvor miljøvennlig det ville vært å dekke landet med drivhus heller. Fisk, meieriprodukter og kjøtt kan vi få frem her i fjellheimen, og vil dekke mye av næringsbehovet vårt uten behov for import (hvis man først skal være opptatt av miljøvern altså). Diverse norske rotgrønnsaker er ikke nok (selv om poteten gjorde mye bra for oss da den kom hit). Generelt er det slik at animalske produkter er vår største kilde til de fleste vitaminer utenom vitamin C (som uansett finnes mest i frukt, ikke grønnsaker). Jeg synes vi bør fokusere mer på jakt, insekter, storfe og lam (både storfe og sau blir behandlet bedre enn svin og høns). Selvsagt bør vi alltid spise mer grønnsaker, men et kosthold kun basert på grønnsaker er umulig i lengden uten kosttilskudd. 2 Lenke til kommentar
Nether Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Er det ingen som har tenkt på at de fleste mennesker er født med en naturlig frykt for insekter som gjør dem nær sagt umulig å få i seg? Dette er biologisk og har kommet på plass gjennom evolusjonen nettopp fordi insekter kan være farlige for oss, det er altså ikke bare å hive på salt og pepper eller bake billa inn i bolla også er det greit. Å knase seg igjennom ett slikt kryp utgår om du er skrudd sammen på vanlig vis og det blir uavhengig av sult da det vil fremkalle brekkelser og du vil dermed komme ernæringsmessig ut i minus. Men for all del, kjør på med tang, brennesler, bark og what not. Jeg skal ikke være finere på det enn kravet om at maten ikke kan komme krypende ut av munnen på meg Jeg er kresen når det gjelder konsistens så tanken på å spise knasende gresshopper og biller gir meg frysninger. Likevel virker det som om det er delvis kulturelt betinget siden ganske store deler av verden spiser insekter, og ikke bare oppmalte. Noen spiser hele gresshopper og larver som potetgull. Spesielt i en del asiatiske land hvis jeg husker rett. Så vår frykt for insekter kan nok avlæres. Edit: Plasserte "delvis" foran "kulturelt betinget". Endret 1. februar 2018 av Nether 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Etter min erfaring så er det vrient å få tak i insekter og insektsprodukter her til lands og jeg gidder ikke betale dyre dommer og hoppe over den relativt strenge norske matvarekontrollen bare fordi jeg skal spise innsekter. Skal ting bli populært så må man få det inn i markedet og levere det til en konkurransedyktig pris. Ingen gidder å spise insekter hvis det koster mer enn det smaker. Med andre ord så bør de som predikerer løsninger også stå for løsningene. Det går ikke an å sitte på gjerdet og fortelle andre hva man skal gjøre. Å vente på at komersielle aktører satser tar stort sett for lang tid. 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Er det ingen som har tenkt på at de fleste mennesker er født med en naturlig frykt for insekter som gjør dem nær sagt umulig å få i seg? Dette er biologisk og har kommet på plass gjennom evolusjonen nettopp fordi insekter kan være farlige for oss, det er altså ikke bare å hive på salt og pepper eller bake billa inn i bolla også er det greit. Å knase seg igjennom ett slikt kryp utgår om du er skrudd sammen på vanlig vis og det blir uavhengig av sult da det vil fremkalle brekkelser og du vil dermed komme ernæringsmessig ut i minus. Men for all del, kjør på med tang, brennesler, bark og what not. Jeg skal ikke være finere på det enn kravet om at maten ikke kan komme krypende ut av munnen på meg Jeg er kresen når det gjelder konsistens så tanken på å spise knasende gresshopper og biller gir meg frysninger. Likevel virker det som om det er kulturelt betinget siden ganske store deler av verden spiser insekter, og ikke bare oppmalte. Noen spiser hele gresshopper og larver som potetgull. Spesielt i en del asiatiske land hvis jeg husker rett. Så vår frykt for insekter kan nok avlæres. Tror hjernevasken må starte som barn, holder neppe med ett lite motivasjonskurs for meg kjenner jeg Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Skal være litt mere forsiktig når jeg vasker bilen neste sommer. Lykter og grill kan inneholde insekter nok til et festmåltid! 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Etter min erfaring så er det vrient å få tak i insekter og insektsprodukter her til lands og jeg gidder ikke betale dyre dommer og hoppe over den relativt strenge norske matvarekontrollen bare fordi jeg skal spise innsekter. Skal ting bli populært så må man få det inn i markedet og levere det til en konkurransedyktig pris. Ingen gidder å spise insekter hvis det koster mer enn det smaker. Med andre ord så bør de som predikerer løsninger også stå for løsningene. Det går ikke an å sitte på gjerdet og fortelle andre hva man skal gjøre. Å vente på at komersielle aktører satser tar stort sett for lang tid. Du har vært på leting etter en liten insekt-snack for en billig penge ja hehe. Alle monner drar, men om dette er av klima og miljø hensyn så tror jeg vi skal ta en lang titt på verdens storfe-produksjone hvorav det kreves ca 20 000 liter vann for å produsere èn kilo biff. Ønsket mitt er at vi begynner å se mer alvorlig på det en stund før vi må åpne vår første boks med hermetiske gresshopper. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Plantebasert kost sniker seg vel inn raskere enn insekter. Tanken med å gå over til insekter er mer uvant enn overgangen fra kjøtt til planter vil jeg tro. 3 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Etter min erfaring så er det vrient å få tak i insekter og insektsprodukter her til lands og jeg gidder ikke betale dyre dommer og hoppe over den relativt strenge norske matvarekontrollen bare fordi jeg skal spise innsekter. Skal ting bli populært så må man få det inn i markedet og levere det til en konkurransedyktig pris. Ingen gidder å spise insekter hvis det koster mer enn det smaker. Med andre ord så bør de som predikerer løsninger også stå for løsningene. Det går ikke an å sitte på gjerdet og fortelle andre hva man skal gjøre. Å vente på at komersielle aktører satser tar stort sett for lang tid. Du har vært på leting etter en liten insekt-snack for en billig penge ja hehe. Alle monner drar, men om dette er av klima og miljø hensyn så tror jeg vi skal ta en lang titt på verdens storfe-produksjone hvorav det kreves ca 20 000 liter vann for å produsere èn kilo biff. Ønsket mitt er at vi begynner å se mer alvorlig på det en stund før vi må åpne vår første boks med hermetiske gresshopper. Og forbruk av vatn i norsk jordbruk er et problem pga? 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 No har det no blitt so populært å samle metan, kunne en ikkje samle metan frå fjøs og gjødselrom ute på gardane? Så kunne oss sleppe det her maset om at storfe(som et norsk gras) er et klimaproblem og at svin og kylling (som et brasiliansk soya) er bra for miljøet. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Tipper 1 unødvendig-gadget-fabrikk i Kina resulterer i mer forurensning enn hele norges kjøttproduksjon.. Kan vi få tall på dette? Jeg kommer hvert fall til å proppe i meg kjøtt inntil det motsatte er bevist. Insektene skal Schjødt få ha for seg selv. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Etter min erfaring så er det vrient å få tak i insekter og insektsprodukter her til lands og jeg gidder ikke betale dyre dommer og hoppe over den relativt strenge norske matvarekontrollen bare fordi jeg skal spise innsekter. Skal ting bli populært så må man få det inn i markedet og levere det til en konkurransedyktig pris. Ingen gidder å spise insekter hvis det koster mer enn det smaker. Med andre ord så bør de som predikerer løsninger også stå for løsningene. Det går ikke an å sitte på gjerdet og fortelle andre hva man skal gjøre. Å vente på at komersielle aktører satser tar stort sett for lang tid. Du har vært på leting etter en liten insekt-snack for en billig penge ja hehe. Alle monner drar, men om dette er av klima og miljø hensyn så tror jeg vi skal ta en lang titt på verdens storfe-produksjone hvorav det kreves ca 20 000 liter vann for å produsere èn kilo biff. Ønsket mitt er at vi begynner å se mer alvorlig på det en stund før vi må åpne vår første boks med hermetiske gresshopper. Og forbruk av vatn i norsk jordbruk er et problem pga? Verden er litt mer enn Norge. Vannmangel er ett økende problem for store deler av verden, dette vannet burde bli brukt til irrigasjon av jorda og tørsteslukker for mennesker. Byttehandelen her for å få en kilo biffkjøtt er ikke verdt det, ei heller bærekraftig. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Mennesker er altetere. Vi har utviklet oss til å innta både planteprodukter og animalske produkter.Spesielt i et land som Norge vil vegansk kosthold innebære import for å få tak i planter (og kosttilskudd) som faktisk kan dekke næringsbehovet. Import er ikke akkurat noe mer miljøvennlig enn kjøtt og fisk. Vet ikke hvor miljøvennlig det ville vært å dekke landet med drivhus heller. Fisk, meieriprodukter og kjøtt kan vi få frem her i fjellheimen, og vil dekke mye av næringsbehovet vårt uten behov for import (hvis man først skal være opptatt av miljøvern altså). Diverse norske rotgrønnsaker er ikke nok (selv om poteten gjorde mye bra for oss da den kom hit). Importen er allerede ett faktum, jeg er ikke uenig i at frakten er miljøskadelig. Det er både slakt og planter, som importeres. Det virker som du overser at kjøtt og fisk også fores importert mat, den avskogende soyaen. Selv om du har rett i at det ville knyttes utslipp til drivhus, er jeg ikke i tvil om at det totale avtrykket ville vært betydelig mindre. Om påstanden din er at det vil være mer miljøvennlig å drive frem kjøtt og fisk enn frukt og grønt, stemmer nok ikke dette. Kilde At ku og sau blir behandlet bedre enn gris og kylling stemmer. Om det er tilstrekkelig er jo en annen sak. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå