Gå til innhold

Nå kan du lese alle norske bøker utgitt før 2000 gratis på nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere linker til https-versjonen av nettsiden, men de benytter et sertifikat som bare gjelder nb.no og diverse subdomener. Nettleserne krangler derfor. Generelt positivt at dere linker til sikre tilkoblinger, men bør nok falle tilbake på http i dette tilfellet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

PS: Digi.no sjekket ut tjenesten, og det viser seg at de rundt 250.000 titlene som kan leses fra hvor som helst i Norge utgjør bare halvparten av bøkene. Resten av bøkene må leses når du befinner deg i Nasjonalbibliotekets lokaler.

Så... Nå kan du lese alle norske bøker utgitt før 2000 gratis... på Nasjonalbibliotekets lokalnett? Jojo, det er jo et nett, det også. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Norske bøker, eller bøker oversatt og utgitt på norsk?

Illustrasjonen viser både Wheel of time, samt en Star Wars bok.

De er vel strengt tatt utenlandske bøker som er oversatt...

Ser at flere av Tidshjulet-bøkene er tilgjengelig på nett, også. Mens andre ikke er det. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

PS: Digi.no sjekket ut tjenesten, og det viser seg at de rundt 250.000 titlene som kan leses fra hvor som helst i Norge utgjør bare halvparten av bøkene. Resten av bøkene må leses når du befinner deg i Nasjonalbibliotekets lokaler.

Så... Nå kan du lese alle norske bøker utgitt før 2000 gratis... på Nasjonalbibliotekets lokalnett? Jojo, det er jo et nett, det også. 

De fleste av bøkene som krever at man sitter hos Nasjonalbiblioteket, er utgitt etter 2000. Men det skal være ytterligere 4000 bøker som ikke er omfattet av avtalen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei - det viser seg at vi blingset litt og har inkludert også bøker utgitt etter 2000. Totalt er det rundt 4000 av bøkene utgitt før 2000 som er holdt tilbake gjennom at forfatterer og forlag har reservert seg. Jeg har lagt inn en faktaboks med info som forklarer mer.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei - det viser seg at vi blingset litt og har inkludert også bøker utgitt etter 2000. Totalt er det rundt 4000 av bøkene utgitt før 2000 som er holdt tilbake gjennom at forfatterer og forlag har reservert seg. Jeg har lagt inn en faktaboks med info som forklarer mer.

Jeg må være sykt flink til å søke, 24 av 33 søketreff var holdt tilbake, alle bøker før 2000. Begynner å tro at det kan være mer enn 4000 som er holdt tilbake.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ettersom jeg har en preferanse for gamle klassikere benytter jeg meg av Gutenberg som har få norske bøker. Har forsøkt meg på et par titler fra bokhylla.no men finner de vanskelig å lese.

Jeg vet ikke om det gjelder alle utgivelsene de har tilgjengelig, men alle de jeg har sjekket ut er scannet i et eller annet bildeformat. Hadde de vært tilgjengelige som "bokbrettfiler" hadde jeg helt sikkert lest en god del derfra ettersom en del av de er vanskelig å få fatt i innbundet.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har en preferanse for gamle klassikere benytter jeg meg av Gutenberg som har få norske bøker. Har forsøkt meg på et par titler fra bokhylla.no men finner de vanskelig å lese.

Jeg vet ikke om det gjelder alle utgivelsene de har tilgjengelig, men alle de jeg har sjekket ut er scannet i et eller annet bildeformat. Hadde de vært tilgjengelige som "bokbrettfiler" hadde jeg helt sikkert lest en god del derfra ettersom en del av de er vanskelig å få fatt i innbundet.

Da vil jeg anbefale Bokselskap ( http://bokselskap.no/ ), som også er én av Nasjonalbibliotekets tjenester. Her finner du bare lesebrettvennlige norske klassikere i både ePub- og Kindle-format.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale Bokselskap ( http://bokselskap.no/ ), som også er én av Nasjonalbibliotekets tjenester. Her finner du bare lesebrettvennlige norske klassikere i både ePub- og Kindle-format.

Se der ja, DET var mat for mons!

Bøkene jeg har tittet på ser ut til å være frie for modernisering av språket også, og det liker jeg. Når det gjelder gamle internasjonale storheter så er jeg ikke så begeistret over nyere norske oversettelser, så jeg kommer nok til å bruke Gutenberg til å leseTurgenev & Co på engelsk. Men jeg fant noen gamle oversettelser hos Bokhylla.no som er av større interesse. Vanity fair av Thackeray i oversettelse fra 1937 ser lovende ut. Høyst relevant bok fra 1847/48.

Takker erbødigst :o)

Lenke til kommentar

Norske bøker, eller bøker oversatt og utgitt på norsk?

Illustrasjonen viser både Wheel of time, samt en Star Wars bok.

De er vel strengt tatt utenlandske bøker som er oversatt...

Det er vel bl.a rettigheter tilknyttet oversettelsen som avgjør om utenlandske bøker kan inkluderes? Ganske typisk med life+70. Synes det er bra at de inkluderer litteratur som er publisert i Norge og ikke bare norske forfattere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel... Project Gutenberg starta det. I dag har det 56.000 bøker. Ja, det har stagnert, men jeg har/hadde downloada alle på et tidspunkt... ...(rest in pieces, my poor CD's).

-Det 'kjedelige' var at alle var i .txt ...

Det morsomme var når man som komputernørd møter en lærer eller bibliotekar, og de spør... ...-men hvor mange bøker har du, som er fattig og hjemløs.... ...-~50.000...

urp, hurp, durp. :3

Lenke til kommentar

Synd de ikke er nedlastbare eller mulig å importere i talesyntese-programmer. Ei heller tilgjengelig i lydbokversjon. Det er mange bøker jeg kunne tenkt meg å høre når øynene er opptatt med andre ting. f.eks kjøring.

Du kan, du må bare få de i txt, med en talesyntese der ikke driver deg til vannvidd...

Lenke til kommentar

Synd de ikke er nedlastbare eller mulig å importere i talesyntese-programmer. Ei heller tilgjengelig i lydbokversjon. Det er mange bøker jeg kunne tenkt meg å høre når øynene er opptatt med andre ting. f.eks kjøring.

Du kan, du må bare få de i txt, med en talesyntese der ikke driver deg til vannvidd...

Han... ...gikkoverstien... for... ...åfinne.. ... ...mat...

Når man snakker om talesyntese... ...14 bøker med Napoleons biografi med Homer Simpson-stemme... ...Det er vanskelig å falle i søvn.

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel... Project Gutenberg starta det. I dag har det 56.000 bøker. Ja, det har stagnert, men jeg har/hadde downloada alle på et tidspunkt... ...(rest in pieces, my poor CD's).

-Det 'kjedelige' var at alle var i .txt ...

Det morsomme var når man som komputernørd møter en lærer eller bibliotekar, og de spør... ...-men hvor mange bøker har du, som er fattig og hjemløs.... ...-~50.000...

urp, hurp, durp. :3

Har hatt stor glede av Gutenberg. Langtur med et strømgjerrig lesebrett pakket med godbiter - ikke å forakte. Skal hente ned en del fra Bokselskap.no også når det passer seg slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...