Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barneverninstisusjon som nærmeste nabo

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er en privat barneverninstitusjon som har kjøpt nabohuset (Aleris).

Det er selvfølgelig ingen som vil bytte ut vanlige naboer med potensielt tvilsomme ungdommer. Er det noe jeg kan/bør foreta meg for å hindre dette så lenge som mulig?

Jeg legger ved foreløpig (anonymisert) saksgang mellom Aleris og min kommune.

Det er gått mer enn 14 dager siden kommunens svar, men det er ikke kommet mer dokumentasjon ut på kommunen sin web-tjeneste. Anonymous poster hash: 07079...d35

Aleris.txt

Kommunen.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som at filene ikke fungerte, her er tekstene:

Vurdering av eventuell bruksendring av bolig til barneverninstitusion

Viser til tidligere samarbeid i forbindelse med åpning av våre

barneverninstitusjonsavdelinger i KOMMUNEN.

Vi vil nå snarlig søke godkjenning fra statlig godkjenningsmyndighet i forbindelse med at

vi vil drifte en ny avdeling i MITTSTED.

Jf. våre rutiner sendes med dette brev for vurdering ift. eventuell bruksendring.

Sakens baksrunn

Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat), som vår oppdragsgiver, ber oss i forbindelse

med søknad om godkjenning av bolig til barneverninstitusjon, om å henvende oss til

kommunen for å undersøke om institusjonen må søke om bruksendring fra enebolig til

institusjon etter plan- og bygningsloven $ 93.

Ut fra vår erfaring på landsbasis, så vurderes ikke at det må fattes vedtak om

bruksendring. Dette omhandler det forhold at det kun vil vare inntil 2 ungdommer som

bor i boligen over tid (gjennomsnittlig av ett ås varighet). Disse vil bo sammen med fast

personale som jobber i medleverturnus (mandag - torsdag / torsdag - mandag), herunder

vil det normalt oppholde seg 4 personer i boligen. Boligen vil benyttes slik den fremstår i

dag. Bruken går i retning av ordinære boforhold, og vil fortsatt måtte karakteriseres som

bolig. Dette er formuleringer som benyttes av kommuner i de regioner hvor Aleris driver

våre små private barnevernboliger.

Brannsikkerheten i boligen anses svært tilfredsstillende og iht foreliggende krav, herunder

rømningsveier med godkjente vindusmål på 1,5 gang omforbar, brannvarslere og

brannslukkingsutstyr.

Dere er for øvrig hjertelig velkommen om dere ønsker å foreta en brannteknisk

gjennomgang av boligen. Aleris har avtale med firma for årlig brannteknisk

inspeksjon.

Ber om snarlig tilbakemelding dersom det fra deres side er motforestillinger og/eller det

vurderes å være behov for bruksendring iht. deres regelverk.

SVARBREV ANGÅENDE BRUKSENDRING

MANGLER VED MOTTATT DOKUMENTASJON

Tiltakshaver: Aleris Omsorg

Det vises til deres forespørsel om bruksendring av X, mottatt her den DATO.

Dersom dere vil foreta en bruksendring av bolig til barnevernsinstitusjon, så krever dette en full

søknad etter PBL. Bruksendring må vurderes opp mot plan-og bygningslovgivning § 20-1 d og

krever ansvarlig foretak jamfør § 20-3, tiltaket er også slik vi ser det også avhengig av

dispensasjon fra følgende regulering: LNFR, Pbl §1-8 100-meters beltet og hensynssone

rasfare.

Deres tomt er i kommuneplanens arealdel avsatt til LNFR område (landbruks-natur og

friluftsområde samt reindrift). Dere må dermed søke om dispensasjon fra fastsatt arealbruk

(NLFR) fordi boligen tas i bruk som noe annet enn tillatelsen/etablert bruk.

Boligen deres ligger innenfor 100-meters beltet langs sjøen (ca. 43m fra hushjørne til

strandlinjen). Her skal det tas særlig hensyn til natur, kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre

allmenne interesser. Her kreves dermed en dispensasjon fra 100-m beltet.

Ut i fra kommuneplanen er boligen også oppført innenfor ras-og skredfareområdet,

hensynssone X. Det bes om en redegjørelse av sikkerhetstiltak for boligen med hensyn

til de planlagte tiltak.

I og med at det skal være heltids/fulltidsansatte i boligen, bes det om arbeidstilsynets vurdering

av bruksendringen.

Søknaden vil ikke kunne behandles før den er komplett. Når søknaden er komplett, vil saken

bli tatt opp til behandling. Dersom vi ikke mottar nødvendig dokumentasjon, jf ovenfor vil det

bli fattet et avvisningsvedtak eller saken vil bli avsluttet fordi søknaden ikke kan

realitetsbehandles. Et avvisningsvedtak kan påklages til Fylkesmannen i FYLKET.

Vi ber om en tilbakemelding om 14 dager på saksgang videre fra deres side

Anonymous poster hash: 07079...d35
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på det juridiske, men jeg har litt kjennskap til bufdir og aleris: du trenger nok ikke være redd for at det skal bli vanskeligere for deg med disse som naboer, det vil alltid være flere voksne på jobb enn ungdommer, og de fleste ungdommene er mer interessert i å reise derfra enn å lage problemer på stedet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her har kommunen misforstått hva Aleris spør om, som er hvorvidt det i det hele tatt må søkes om bruksendring fra bolig til institusjon.

Det du trenger å gjøre nå er å følge med på saksgangen. Hvis Aleris søker så må de nabovarsle bruksendringen, og da får du mulighet til å uttale deg. Hvis de ikke søker, noe det ser ut til at de ikke ønsker, må du eventuelt overbevise kommunen om at det likevel er en søknadspliktig bruksendring.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg får følge med på hva som kommer ut på kommunen sine sider.

Jeg føler jo at mange av de argumentene kommunen har i sitt brev er de jeg må bruke for å overbevise om at det trengs en bruksendring?

Iallefall det med skredfare. Vi kan f.eks. ikke få ett ekstra soverom i vårt hus uten å ha skredutredning først fordi da "kan flere personer oppholde seg i boligen".

Slik jeg forstår det er barnevernsinstitusjonen døgnbemannet, altså foregår det mer aktivitet der enn i en vanlig bolig der folk drar på jobb etc.? Anonymous poster hash: 07079...d35

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ingen som vil bytte ut vanlige naboer med potensielt tvilsomme ungdommer. Er det noe jeg kan/bør foreta meg for å hindre dette så lenge som mulig?

Nei. Det du burde gjøre er å ønske dem hjertelig velkommen, og takke dem for det fantastiske arbeidet de gjør. Dette er ikke "potensielt tvilsomme ungdommer", det er unge mennesker som er i en vanskelig livssituasjon som får en fantastisk mulighet til å oppleve en mer normal bosituasjon enn hva de vil kunne få på et rom på en overfylt institusjon. Mange får ikke denne muligheten, og det er disse som blir "potensielt problematiske" - ikke de som får bo slik. 

Jeg kjenner til et par tilfeller av slike boliger som Aleris bruker, og dette er ikke "institusjoner" i større grad enn hva ditt eget hus ville vært om du fikk permanent hjemmeboende personlig assistanse på skiftordning på grunn av en skade eller sykdom. 

Dette er ikke noe å bekymre seg for. Uten at jeg vet nøyaktig hva Aleris planlegger for akkurat dette huset, men baserer meg på det lille jeg vet om hva de gjør med slike boliger, så er det helt ufarlig for dere som naboer - heller tvert om. Vi skal være glade på disse ungdommenes vegne, de slipper faktisk å bo i det belastende miljøet en virkelig institusjon kan være. 

Det at de skriver at det skal være maks to beboere pluss ansatte (minst en per beboer?) bekrefter mine antakelser. 

Min erfaring med Aleris er også at de ansatte der, som jobber i disse boligene, er fantastiske, oppegående og forståelsesfulle mennesker. Jeg tror du vil komme mye lengre med å ønske dem velkommen til nabolaget og tidlig opprette et godt forhold til dem, enn å gjøre deg så vanskelig som mulig. 

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er barnevernsinstitusjonen døgnbemannet, altså foregår det mer aktivitet der enn i en vanlig bolig der folk drar på jobb etc.? Anonymous poster hash: 07079...d35

Hvis du leser brevet de har skrevet, så står det at de er bemannet i såkalt "medleverturnus". Dette betyr at en ansatt faktisk er på jobb i fire døgn i strekk. De bor der, sover der og lever der sammen med beboeren, blant annet fordi man ønsker å ha så tilnærmet normale og stabile boforhold som mulig.

Med maks 2 beboere med antageligvis en ansatt hver, vil ikke dette medføre mer trafikk eller aktivitet enn om det var en helt vanlig familie som bodde der. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg kan ikke svare på det juridiske, men jeg har litt kjennskap til bufdir og aleris: du trenger nok ikke være redd for at det skal bli vanskeligere for deg med disse som naboer, det vil alltid være flere voksne på jobb enn ungdommer, og de fleste ungdommene er mer interessert i å reise derfra enn å lage problemer på stedet.

En kollega av meg er nabo til et større fengsel. Hun tenker på samme måte. En som rømmer kaster ikke bort tida med å plage naboer, de ønsker å komme lengst mulig vekk.
Lenke til kommentar

En kollega av meg er nabo til et større fengsel. Hun tenker på samme måte. En som rømmer kaster ikke bort tida med å plage naboer, de ønsker å komme lengst mulig vekk.

Ikke helt enig i sammenligningen med fengsler her. Hvis dette er ment å skulle være en "institusjon" av typen jeg oppfatter det som, vil det nok være liten interesse blant beboere/beboerne for å "rømme". 

Lenke til kommentar

Det er flere faktorer som jeg tenker kan by på problemer.

Hvor kommer disse ungdommene fra? Får jeg sinte foreldre på døren som leter etter barna sine?

Hvordan vil disse ungdommene som har fått en hard start på live oppføre seg i møte med mine barn?

Hvordan vil verdien på boligen min påvirkes?

At det er ansatte som går i turnus er ikke utelukkende positivt. Jeg får nye "vokse" og forholde meg til flere ganger i uken hvis det skulle være noe. Hvordan er rutinene deres på overføring av informasjon som gjelder nabolaget?

Hvis jeg skulle gjøre noe på min eiendom å trenger nabovarsel må jeg forholde meg til ett firma ett helt annet sted. Det kan jo bli problematisk?

Det var bare det jeg kom på akkurat nå... det er sikkert flere ting. Anonymous poster hash: 07079...d35

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...