Kyrre S. Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Jeg har fått et snodig problem som jeg håper noen har noen tips på. Jeg er ingen spesialist med nettverk/nettverks-relaterte funksjoner i Windows. Jeg har en Qnap NAS som har fungert helt fint i 6 mnd. Nå kan jeg ikke lenger mappe shares mot denne i windows filbehandler ("add a network location"). Heller ikke NAS'en sin egen funksjon via Qnap qfinder pro "map network drive" fungerer. Jeg kan koble til NAS'en via FTP klient, via Qnap sin web-browser interface og fra smarttelefonen min. Det betyr jo at NAS'en fungerer fint. Det er mapping mot windows som er problemet. Jeg har prøvd på to maskiner, 1 desktop med win 10 pro v1709 og 1 laptop med win 10 home v1703. Det er samme problemet på begge maskiner. Jeg har forsøkt en del googling og prøvd noen "fixes" men ingenting ser ut til å fungere. Jeg har prøvd - Enable NetBIOS over TCP/IP (TCP/IPv4 protokoll på nettverkskortet) - Aktivere SMB 1.0/CIFS File Sharing Support fra Windows features - Slå av "network discovery", avinstallere nettverkskort-drivere og reaktivere network-discovery - Release/renew IP - Selvsagt slått av og på alt av maskinvare inkl PC, NAS, switch, router - Roll-back av firmware på NAS Ikke at jeg veit hva alt dette er men ingenting har fungert uansett. Software-endringer som ikke har gitt noen effekt har jeg stilt tilbake. Alt utstyret mitt er kablet med cat6 til en netgear switch og så kablet videre til router/"modem" og ut av huset. Alt fungerer fint her, det er bare det at jeg kan ikke mappe opp shared folders fra NAS som network drives i windows filbehandler. Det virker som om NAS ikke tillatter denne oppkobling, eller at det er Windows som stopper det. Jeg står fast her. Noen windows/nettverks-guruer som kan hjelpe? Bare spør om mer informasjon. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Får du noe feilmelding? Evt. prøv net use-kommandoen Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Feilmelding når jeg prøver mappe via Qnap qfinder pro: Hvis jeg prøver å mappe direkte i filbehandler enten vba \\[iP]\[Mappe] eller \\[NAS NAVN]\[Mappe] får jeg opp feilmelding "Windows cannot access ...". Velger jeg diagnose så får man Prøver jeg å kjøre ("run") direkte på \\[iP] så Kjører jeg f.eks ftp://[iP] eller ftp://[iP]/[Mappe] i nettleser kommer det rett opp. Kan også koble til via andre FTP klienter. Kjenner ikke til net use kommandoene. Skal prøve dette (hvis jeg klarer skrive det riktig .. Endret 1. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Er NAS-en lagt inn i Credential Manager? Har selv opplevd at nettverksautentifikasjon i windows kan bli kronglete uten. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Jepp den ligger der. Prøvde å fjerne og legge til men ingen endring Skjønner nada jeg. Jeg skal forsøke en fullstendig reset/reinitialisering av NAS. Kan jeg benytte anledningen til å øke litt på volumet også. Endret 1. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Det er feilkode 0x80070035 som kommer. Visstnok vanlig ift Nas .. men har prøvd alt jeg har kommet over av fix men det hjelper ikke .. Hmm Opprettet en tråd på tenforums. Får se om det hjelper. https://www.tenforums.com/network-sharing/103572-map-network-drive-qnap-ts-431p-nas-error-code-0x80070035.html Endret 2. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Slett eventuelle credentials til det sharet her og legg til et nytt. Så lager du et nytt og husk å ha med guest brukernavn. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2018 Så du mener lage 1 ekstra, som guest uten passord? Eller først lage en guest bruker på selve NAS'et og så legge det til under windows credentials? Jeg har p.t kun 1 bruker på NAS'et, hhv admin (og den ligger under credential) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Nei. Ikke lage noen bruker, men logg på med guest som brukernavn uten passord. Skal du logge på et share som har passord, så må du bruke den brukerkontoen og tilhørende passord. Du skulle jo slette de som låg under og lage nye credentials. Ser du sharene under lokal nettwork? Er NAS'en og datamaskinen på samme nettverk. Hvilke ip'er har dere? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Jeg ser nasen i filbehandler under "Network". Jeg kan pinge nas'en i cmd både vba IP og vba NAVN. Kan som sagt koble til den via FTP, eller direkte via Qnap sin interface. Vi er på samme nettverk, rett inn i samme switch som igjen går via telenor sin router og ut. IP og DNS tildeles automatisk, jeg har ikke satt opp statisk IP. Burde jeg det? Vi er på samme IP range her .. er det ikke dumt å skrive det her? Ser at jeg får tildel 10.0.x.xx IP, ikke 192.168.x.x .. Trodde det var mer vanlig jeg? Kan ikke dette i det hele tatt Men det er vel uansett telenor-boksen som tildeleer IP. Iallfall den som er default gateway. Edit: Vedr credentials har jeg tatt bort og lagt til. Det hjelper desverre ikke. Endret 2. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Jeg bruker å sette opp statisk IP på slikt stasjonært utstyr. Prøv å slå av brannmuren på maskinen din? Håper du bruker det som følger med Microsoft. Du har vel ikke noen spesielle Antiviruser? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2018 Bruker Windows sitt. Det var det første jeg prøvde på.. altså slå av. Hjelper ikke. Dette har fungert lenge .. jeg fatter ikke hva som er skjedd her. Prøver nå factory reset/reinitialiser av naset. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2018 Jeg har bare liksom på følelsen at disse problemene startet med en Windows update, men dette med smb 1.0 ble vel først fjernet i 1709? Fordi jeg prøvde å koble til på en laptop med 1703 og der funka det heller ikke. Hvis ingen ting funker skal jeg jaggu laste ned 1607 å prøve det. Funker det da blir jeg småsinna Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Har selv en liten NAS og har ikke hatt slike problemer, men det var litt vanskelig, når jeg hadde et nettverkskort som ikke hadde drivere til Windows 10. Det kan jo tenkes at du burde prøvd et annet kort, før du resetter NAS'en. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Gjorde susen å re-initialisere hele driten. Føler jo jeg skyter spurv med kanoner når man gjør slikt .. hva har skjedd liksom?! Og syntes det er elendig av qnap å fjernstyre NAS'en min og ikke klare å finne ut av noe - Han fant ikke noe feil med NAS'en en gang (tross at jeg viste han at det ikke gikk å mappe fra Qnap sin egen software). Siden dette ble løst ved å resette hele drittboksen så er det vel EKSTREMT nærliggende å tro at feilen lå i NAS'en hele tiden. Yeye .. Tok litt tid å hente ut alt fra volumet, og brukt en del tid til banning og feilsøking. Men nå har jeg iallfall satt alt opp på nytt, med 1 ekstra disk og Raid 6. Win Win. Endret 2. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå