Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte enkeltmannsforetak - konkurrerende bedrifit

jopppe1234

Anbefalte innlegg

Har hatt en tanke om å starte et enkeltmannsforetak som jeg kan drive som hobby på ettermiddagen etter endt arbeidstid. Sjefen i mitt firma sier det ikke er i tråd med min daglige stilling. Hva kan konsekvensene være ved at jeg trosser sjefen og starter opp dette enkeltmannsforetaket?

Enkeltmannsforetaket er i samme bransje, men ikke direkte konkurrerende bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra mitt synspunkt vil det ikke ha noen innvirkning. Men arbeidsgiver argumenterte med at de mente tilgjengeligheten min ville bli forstyrret. Arbeidsordningen i bedriften er at vi ikke får overtidsbetalt, men at overtid er "innbakt" i grunnlønnen, slik at vi arbeidstakere må kunne bidra ekstra utover ord. arbeidstid i perioder.

Lenke til kommentar

Fritaksbestemmelsene for overtid er så vide at arbeidsgiver sjelden vil kunne pålegge deg overtid (hvis arbeidet uten skade kan gjøres av andre, eller utsettes, så har du krav på fritak). Men hvis det ligger i arbeidsavtalen din at du skal være tilgjengelig utenfor arbeidstid så er du bundet av det.

Risikoen for utilgjengelighet er dog ikke nok. Det må faktisk være konkrete indikasjoner på at oppdragsomfanget vil bli så stort at du vil bli utilgjengelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men denne ubetalte overtiden hørtes ut som en "særlig uavhengig stilling"? Denne klausulen er jo i mange arbeidsavtaler, men den er vel ikke alltids lovlig brukt, med mindre du faktisk har folk ansatt under deg. Og da er det jo frekt å bruke den mot deg. 

Hvis du har en lovlig "særlig uavhengig stilling", så kan vel fort bedriften din komme i veien for bedriften du jobber i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...