AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Har en fysisk krevende jobb som innebærer ruter per dag som må kjøres ferdig. Noen ganger innenfor arbeidstiden, andre ganger ikke. Etter krangling med sjefen og forverring av psykiske og fysiske helsen har jeg sykemelding på 60% i to måneder. På sykemeldingen står også at legen ikke anbefaler skift over 7.5 timer eller overtid. Så vidt jeg vet er jeg da fritatt overtid iht. arbeidsmiljøloven. Kan jeg få problemer for å ikke kjøre ferdig ruten og dra hjem når arbeidstiden er over? Er det noe arbeidsgiver kan gjøre for å tvinge meg selv med helsemessige årsaker? Jobber 2 dager i uken nå på grunn av sykemelding. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Skriver legen "ikke anbefaler" eller "skal ikke". Du kan ikke omgjøre en anbefaling til et fritak.. Er det snakk om renovasjonsarbeid eller annen transport? Så var det dette med arbeidsgivers styringsrett. Jeg ville tro at det er en stor ulempe for arbeidsgiver å la deg "hoppe av i svingen", for å så leie inn ekstra. Eller det å kjøre med dobbel bemanning fordi din arbeidstid slutter halvveis opp Kongensgate. Men også arbeidsgivers plikt å tilrettelegge. Finnes det andre arbeidsoppgaver du kan utføre for arbeidsgiver? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Ja, det finnes en bedre rute å sette meg på for eksempel. Men den får jeg ikke på grunn av en krangel, da hadde det ikke vært problemer. Så vidt jeg tolker trenger man ikke legeerklæring til å begynne med en gang for helsemessig fritak, men det hjelper. Så et skriv på sykemeldingen er vel noe i midten, kanskje. Det er selvfølgelig svært irriterende for arbeidsgiver, men de har seg selv å takke. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Her ville jeg forsøkt å få til en god dialog. Sjefer har muligheter for å være svært fleksible (de bestemmer hva du skal gjøre og hvor greie de skal være når det kommer til arbeidet). Hvis sjefen er interresert i hans/hennes beste og ditt beste så vil h*n kunne være fleksibel. Inkluderer jobben en del overtid og det blir vanskelig og forverrende så ville jeg heller ha prøvd å få til 100% sykemelding og 60% når du er klar for å gjøre det som trengs de to dagene. /bareminetanker Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Nå spør jeg bare rent objektivt, og ikke dømmende: Du lurer på om du kan kjøre hjem med varer fremdeles i bilen, fordi arbeidsgiver nekter å samarbeide med deg om din helsemessige situasjon, sånn at de vil begynne å få klager fordi varene kanskje ikke kommer frem i tide? Skjønner at dette er en konflikt, og er imponert over at du gidder å dra det så langt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Jeg sliter veldig psykisk fra før, som går ut over det fysiske. Arbeidsgiver er ikke interessert i en bra ordning. Jeg hadde fast rute og hjelpemann før, men ble tatt av denne grunnet krangel med sjefen da vi to på den bilen hadde litt sterke meninger når det oppstod problemer. Ingenting med kunder å gjøre, altså, men internt i bedriften. Løsningen hadde vært å ha denne ruten, da kunne jeg vært i 100% jobb uten særlig overtid eller problemer. Nå jobber jeg steder jeg ikke kjenner til og blir byttet ut konstant. Det at arbeidsgiver gjør dette som hevn sliter meg enda mer ut og fører til sykemelding, men går hardest ut over han. Jeg har både bekreftelser fra psykolog og fastlege jeg har vært hos 10+ ganger siste månedene/ukene, så har I verste fall en god sak vil jeg tro. For tiden er det ikke mulig å finne en annen jobb enda, så jeg er litt stuck her, og da må jeg dessverre tenke på helsen og være kravstor som sjefen kaller meg. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 En god ledelse klarer å forstå, analysere og sjonglére personligheter og lede de ansatte. Fordrer godt sosialt miljø og dermed god psykisk helse. En dårlig/ignorant arbeidsgiver detaljstyrer bryr seg ikke om personlige egenskaper og tvinger igjennom uholdbare løsninger. Skjønner ikke hvorfor du skulle bli tatt av den ruten du kjente og utførte best, bare fordi du og den hjelpepersonen du hadde, ikke fungérte sammen? Hvorfor fikk du ikke bare ny hjelpeperson? Du skriver du hadde fast rute, så da antar jeg at du har hatt denne en stund, og dermed fungért bra i denne over en periode, uten problemer med kunder? I så fall er det arbeidsgiver som ikke bryr seg om hvem du har med deg, ikke lytter til deg, tvinger deg til å ha med folk du ikke passer bra sammen med. Folk er forskjellige, sånn er det over alt, også i arbeidslivet. Virker utrolig drastisk av arbeidsgiver å bare flytte deg fra en kjent rute til en annen grunnet denne ene lille uoverenskommelsen. Mitt beste råd blir å akseptére de nye rutene du får, men ta din tid. Ta så lang tid du må, ikke la det stresse deg ut. Hvis du må bruke lang tid fordi ledelsen er udugelig, så er ikke det din feil, det er faktisk ledelsens egen feil. Ta det som en ny mulighet til å lære og se nye steder. "Go with the flow". Da har faktisk ikke arbeidsgiver noe å ta deg på. Skjønner at det er vrient, men det er den beste måten å takle det på, i hvert fall til du har fått oversikt over situasjonen og kan forhandle tilbake den ruta du kan best. Men det var dette med at du ikke skulle jobbe mér enn 7.5 timer per dag. Om du bare kan reise hjem uten å ha levért alle varer, på grunn av helse. Jeg kan ikke nok om lovverket til å slå fast det her. Om arbeidsgiver kan si deg opp på grunnlag av "sviktende arbeidsmengde" eller noe annet sånt tull. Dét kan jo ikke være relevant: Siden du blir flyttet rundt, så er det ledige ruter og dermed mye jobb. Finn frem arbeidskontrakten og bruk en time på å finlese den. Se om du finner noe om sykemeldinger og lignende. Lederen kaller deg kravstor, det er heller leder som er ansvarsløs. Det virker for meg som at du prøver å være samarbeidsvillig, prøver å rekke ut en hånd, få til en løsning, men arbeidsgiver gjør dette vanskelig eller umulig for deg. Hvis det hadde vært tilfelle at det ikke hadde vært mulig å finne ruter til deg som passer din helsesituasjon, så hadde det vel heller vært bedre om han/hun var ærlig med deg og sa dette direkte til ansiktet ditt, med sympati for din situasjon, i stedet for å kødde rundt på den måten som det her gjøres. Skaper bare mer usikkerhet blant de ansatte, kaotisk lederstil. Men uansett er det dette med den konflikten mellom deg og den hjelpepersonen som jeg setter størst spørsmålstegn ved. Her må vel arbeidsgiver tråkke over noen grenser. En ledelse står vel stort sett fritt til å sjonglere de ansatte som de vil, men ansatte har vel også krav på en forutsigbar og trygg arbeidsdag/plass? Vitner bare nok en gang om udugelig ledelse. Dette bare slenger jeg ut nå; Du får vurdére dine trekk. Uføretrygd og dermed jobbe det du klarer, måtte være bedre enn å drive på denne måten. Da får du tid til å finne arbeidsplasser med bedre ledelse også. Det er jo urettferdig at de får fortsette på denne måten, men sånn er nå verden. Hvem som helst kan begynne business. Det er derfor jeg sier til folk: Man må vurdére sine trekk. Tyranner får grobunn fordi folk finner seg i sånn dritt som det her. Men kanskje jeg har oversett noe som du ikke har fortalt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Takk for utfyllende svar. Skal lese litt. Så vidt jeg husker er det bare arbeidstiden som står i kontrakten og at overtid må kunne påregnes. Ingen andre store ord. Kollegaen og meg funka veldig bra, det er vi som hadde sterke meningen som et lag mot ledelsen når de begynte pushe problemer på oss. Jeg tror det er en hevnaksjon å splitte oss to så vi ikke er sterke og som straff. Jeg har krav på tilrettelegging, men det får jeg jo ikke. Det hadde ikke vært problemer å holde meg med min kollega for eksempel. Har tatt kontakt med fagforbundet også of venter på svar der. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Så det var dét du mente ja ^^ Jeg trodde du mente at dere ikke kunne jobbe sammen på grunn av sterke personlige meninger. At dere kranglet så fælt at det ikke gikk. Jeg maser fælt, men hva mener du spesifikt med å "pushe problemer på oss"? Endret 1. februar 2018 av Taurean Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Det har vært mye problemer i firmaet egentlig bare. Mangel på lønn, for mye overtid osvosv. Vi to var noen av de få som turte å snakke tilbake og ta opp slike problemer - som ikke ble godt tatt imot og ble til og med en prat med øverste ledelse fra Oslo. Så er vel egentlig bare det at vi tok opp ting og turte å snakke tilbake. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Det kommer til å bli en eviglang kamp. Men all ære til deg og de andre for å gidde å prøve! Håper du får solid svar fra Krikkert, Herr Brun eller andre med advokatbakgrunn. De gir forøvrig alltid solide svar. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 - og for å si det slik, hadde jeg kommet tilbake på eget område kan jeg jobbe overtid ved behov og. For da har jeg ansvar for mitt område. Kjenner kundene osv. Nå flyttes jeg rundt og er det jeg som er hjelpemannen. Da er det ikke mitt ansvar lenger da jeg går rundt som en kylling uten hode uansett. Dette fortalte jeg også, men null forståelse fra ledelse. Jeg sliter allerede litt psykisk, men hele situasjonen og humøret på ledelsen er meget stressende og sliter meg totalt ut psykisk og gjør at jeg prøver å være på kontoret minst mulig da jeg er er nervøs nervevrak der borte. Dette sliter kroppen ut enda mer selvfølgelig. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 For det første kan man ikke planlegge med overtid, definert som arbeid ut over avtalt arbeidstid. Det skal være et særskilt og tidsavgrenset behov for å bruke overtid, se arbeidsmiljøloven § 10-6. Dernest har fire grupper arbeidstakere rett til fritak fra overtid: - arbeidstakere som av helsemessige grunner ber om det (en sykemelding som dekker den aktuelle perioden vil alltid være tilstrekkelig helsemessig grunn, uavhengig av om legen skriver noe spesifikt om overtid eller ikke) - arbeidstakere som av vektige sosiale grunner ber om det (en "catch-all"-begrunnelse, men vil typisk bli brukt av småbarnsforeldre) - arbeidstakere som ber om det, hvis arbeidet uten skade kan utsettes - arbeidstakere som ber om det, hvis arbeidet uten skade kan utføres av noen andre Tvist mellom arbeidsgiver og deg om hvorvidt du skal fritas fra overtidsarbeid avgjøres av Tvisteløsningsnemnda, jf. arbeidsmiljøloven § 10-13. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Takk for utfyllende svar. Hvordan oppstår en slik tvist? Kan jeg for eksempel bare nekte og dra uten konsekvenser? Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 En slik tvist oppstår ved at du søker fritak og arbeidsgiver avslår skriftlig, og du så klager dette avslaget skriftlig inn til Tvisteløsningsnemnda (ved Arbeidstilsynet) innen fire uker. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Takk for super respons. Hjelper veldig på å roe ned stresset. Men kan jeg dra fra jobben 14 trygt idag? Jeg har ting å gjøre idag, avtale like etter jobb (sosialt) pluss helsemessig årsak. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Det er flust av rævva sjefer som ikke bryr seg om noe annet om å få fylt på tanken i båten til helgen Det er synd, men slik er det Slutt mer, og oftere! hadde hjulpet mange til å innse hvordan de styrer en bedrift Åpenbart her at du søker en form for hevn ( Fullt forståelig ) for å koste arbeidsgiver mer enn hva han får ut av å evt hjelpe deg. Ingen av delene dere gjør er riktig. Hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg bort fra denne jobben og heller søkt meg inn et annet sted. Du kommer fint lite videre fremover med sjefen som fiende. Hadde samme case som deg.. Vi jobbet dag og natt for at sjefen skulle få bygd ferdig hytta si og kjøpe seg båt. Vi var irriterte alle mann, men siden vi fikk en relativt grei lønn ( HELT normal med tanke på arbeidstimer ) men ja.. den var relativt bra hver måned så holdt vi tankene for oss selv, Men når sjefen lagde kvalm hvis en av oss var syke..Da tok det ikke lange tiden før hevnlysten brant frem i meg og jeg fikk med meg 5/6 til å slutte på flekken ( Dårlige kontrakter fra ledelsen sin side gjorde det mulig ) Og vipps.. så satt arbeidsgiver der med masse jobber som ikke kunne bli gjort og firmaet fikk kjapt et dårlig rykte på seg og er nå 6 mnd senere konkurs, Sjefen har det sikkert bra den dag idag.. men kunne hatt det så mye bedre hadde han tatt ting som en normal person Greia er vell at ingen tjener på å være dust Vi har ikke samme lønn som vi hadde før, men nå slipper vi ihvertfall å bli truet med oppsigelse dersom vi må ta en egenmelding eller ikke kan jobbe 6 timer overtid hver fredag Slutt mer og oftere! Skulle spraylagt norge med denne teksten. Fjern drittsekkene som styrer skutene ( Yes det er mange av de..) Anonymous poster hash: ec777...2f2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Dessverre er det akkurat nå ikke mulig med ny jobb. Kanskje om en måned eller to, det er planen. Inntil da er min fysiske og psykiske helse svært dårlig på grunn av situasjonen, og det er ikke hovedsakelig hevnlyst, men rett og slett at kroppen ikke tåler belastningen for tiden. Så hvis arbeidsgiver ikke gidder tilrettelegge slik jeg har krav på (feks gi tilbake gamle rute og kollega) slutter jeg når arbeidstiden min er ferdig. Jeg gjorde det igår med kollegaen, og sa ingenting. Kollegaen fikk kjeft og måtte returnere og gjøre ferdig uten meg, men han nevnte ikke meg i betydelig grad og sa heller ingenting til meg på telefon, melding eller nå til morgenen. Snakket med min advokat kjapt som jeg har fra en annen sak (fra et veldig kjent og dyrt norsk advokatfirma) og spurte han. Han mente siden jeg har framvisning flere sykemeldinger der det står jeg ikke bør jobbe overtid og unngå belastning, samt at sjefen ikke har sagt noe enda, at jeg ikke kan få direkte juridiske problemer. Oppsigelse mm vil være usakelig og koste dem mye penger isåfall sa han. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Hva skal man med fjender når man har slike kollegaer/ansatte? Hva med å bare gjøre jobben din? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Hva skal man med fjender når man har slike kollegaer/ansatte? Hva med å bare gjøre jobben din? Har du lest noe som helst? Jeg har helseproblemer som har forverret seg på grunn av en vanskelig sjef. Så du gjør alt sjefen din ber deg om? Om du er bilmekaniker og du fikser 2 biler om dagen på 8 timer, og plutselig må du fikse 4 biler om dagen, helst innen 8 timer, så du sliter deg helt ut, gjør du det med glede? Noe som ikke stemmer med kontrakten heller? Jeg jobber for et firma som driver med sosial dumping. Anonymous poster hash: a23db...7bd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå