Jonas Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hallo For en stund siden så jeg en kode hvor man hadde lagd sin egen error melding (tror jeg) Tror den var noe som dette: On Error Goto error bla bla masse koder Error: MsgBox "blah bla" Da kommer erroren opp uansett!! må jeg ha end sub eller noe sånt under? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Ja, du må faktisk inkludere en form for end sub for at det skal virke: On Error Goto error bla bla masse koder Exit Sub Error: MsgBox "blah bla" Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 takker, men det er et problem til.. error'en kommer ikke! altså jeg skal ha en error hvis den ikke finner en lydfil. det kommer et lite bip fra den innebygdehøytaleren, men ikke noe mer skjer! Har du en kode for å "ikke finne en fil"? Jeg begyner å bli litt lei av å spørre her hele tiden og har lyst til å finne ut ting selv og lære! vet du om noe fine steder hvor jeg kan finne slikt? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg tror jeg vet hvorfor koden ikke virket. Du brukte API? Da er det ikke rart. API sender ikke tilbake en ERROR event til Visual Basic, og derfor vil ikke feilen registreres. Du må selv ta intiativet for å skjekke om koden returnerer feil, eller sjekke om noe du sender er galt. Derfor må du bruke denne koden som sjekker om filen eksisterer eller ikke: If Dir(File) = "" Then MsgBox "File doesn't exist!", vbCritical, "Error" Exit Sub End If Husk at File må ersattes med den variabelen som du har stien til lydfilen i. Når det gjelder linker ville jeg ha sett litt nærmere hos Google sine mapper. Men Planet source code er ganske bra, og All api er virkelig bra. Den siden er kanskje litt for de mer avanserte, men så fort du har lest noen eksempler vil det sikkert gå ganske greit. API er egentlig veldig lett! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Nå har jeg prøvd denne koden, men får en feilmelding: Private Sub Label10_Click() PlaySound "C:\min lydfil.wav", ByVal 0&, SND_FILENAME Or SND_ASYNC If Dir (c:\min lyd fil.wav) = "" Then MsgBox "File doesn't exist!", vbCritical, "Error" Exit Sub End If End Sub Får bare Compile error: expected: list separator or ) Skjønner ikke helt den meldinga der Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Sånn skal det skrives: Private Sub Label10_Click() If Dir ("C:\min lyd fil.wav") = "" Then MsgBox "File doesn't exist!", vbCritical, "Error" Exit Sub End If PlaySound "C:\min lydfil.wav", ByVal 0&, SND_FILENAME Or SND_ASYNC End Sub Lenke til kommentar
ratata Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 if not fileexists(fil) tror jeg var noe og... Lenke til kommentar
rwu Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 if not fileexists(fil) tror jeg var noe og... ja... hvis du laster Common.bas som følger med visual basic, eller du skriver funksjonen selv.. koden blir da (' = kommentar: if fileexists(<bane_til_fila>) = 0 then '0 = false msgbox "finnes ikke" ' gir beskjed at fila ikke finnes else msgbox "fil funnet" ' gir beskjed at fila finnes end if Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå