Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overbevise foreldre hjelp


lappå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Hva skal man argumentere med. Statistikken viser jo at de som kjører lett-MC er mer utsatt for alvorlige ulykker enn de som kjører på moppe.. Det er jo mangel på modenhet som er største utfordringen. Jentene klarer seg rimelig bra på lett-MC, bedre enn på moppe. Så er du jente så er det et argument.

Kostnadsmessig ift førerkort er det ikke så dumt med lettMC. En møter krav om teori og kjøreferdigheter alt som 16-åring, mens hjernen er "på topp" til å ta imot læring. Så for den som tenker å ta flere lapper, altså f.eks bedrive yrkestransport, kan lett-MC være ganske smart. Hinderet er som sagt mangel på modenhet, og "jeg kan jo aldri dø"-tankegangen hos ganske mange 16 år gamle gutter. Det gjør mer vondt å klinke i 80 enn i 40, sånn er det bare. At du kan kjøre i samme tempo som trafikken forøvrig kan være et argument, men det blir dessverre ofte spist opp av mangel på modenhet og trafikal forståelse.

Ift selve sykkelen så koster en lett mer enn en moppe. Men steller man tingene bra så får man også rimelig grei pris igjen, så det store tapet trenger det ikke være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt samme samme samtale med mine barn, selv om det er ett par år til de blir gamle nok, og ser helst de tar lett MC framfor moped hvis det er noe de ønsker når den tid kommer.

 

Grunnen er hovedsakelig muligheten til å følge trafikken i større grad enn scooter eller moped på det veinettet som forbinder byene her i distriktet.

 

Og ja, ulykker skjer men jeg tror med gode holdninger fra foreldre i og om trafikken og fokus på trygg trafikk, sikkerhetsutstyr og liknende så er det viktige element mot modenhet og konsekvens analyse hos en 16-18 åring som er på landeveien.

Lenke til kommentar

Spørs veldig på menneske spør du meg. Jeg har alltid vært motorgal, første moped som 11-12 åring. Crosser når jeg var 14 og en ny moppe da jeg ble 16. Kjørte 50 mil i 35-45km/t. Var en dødsfelle. Så fikk den en svanehals den ville hatt i alle andre land og gjorde 80.

 

Som motorgal vet jeg at om jeg hadde hatt lettMC hadde den blitt trimmet, og da er det snakk om 200km/t+.

Han som hadde lettMC i vår gjeng var den mest fornuftige av oss og, og det gikk veldig bra.

 

Så jeg er litt delt, slik lovene er i Norge må jeg si lettMC. Men så vet jeg hvor lett unge gutter bryter den loven og.

Beste løsning er at Norge lar mopedene gå i den hastighet de er bygget for.

 

Men beste er og argumentere og fornuftig du er i tilfelle, har du tilliten til dine foreldre tror jeg dette er noe du kan få til.

 

Samt det er økonomisk gunstig om du tenker og ha flere sertifikater i senere.

Lenke til kommentar

Du må ha en rasjonell diskusjon med foreldrene dine. Mine barn skal kjøre lett sykkel, eller trøsykkel. Som motorsyklist vet jeg hvor mye man må kunne om tohjulsferdsel for å kjøre sikkert. Mopedister vet ikke dette, fordi opplæringen er for dårlig. Lett mc oppnår høyere hastighet, men man får tilstrekkelig opplæring for å være trygg i trafikken. Mopedister kjører saktere men har få forutsetninger for trygg ferdsel.

 

Jeg tror at det er få ulykker på moped fordi mange som kjører moped ikke er interessert og dermed kjører fra a til b. Er man interessert, kjører man mer og er langt mer utsatt. Hadde man sammenliknet disse to gruppene på moped og lett mc, tror jeg ulykkesstatistikken hadde vært en annen.

Lenke til kommentar

Helt enig, hadde vi sammenliknet kjørte km LMC mot kjørte km moped tror jeg statistikken hadde slått ut fordelaktig for LMC.

Selv kjørte jeg moped 4 år fordi jeg ikke hadde råd til bil,(16-20 år) men 3-3,5 av årene kjørte jeg med 11hk trimsett. Jeg kjørte mopeden som om det var en LMC, antageligvis var det koffertsettet som gjore at jeg ikke ble stoppet av politibilen som lå bak meg i 80 en gang... :p

Vel vel, nå har jeg hatt førerkort på tung sykkel i over 10 år og har fått føle på kroppen hvor utsatt man er. Likevel mener jeg at det med riktig opplæring er langt tryggere å kjøre LMC kontra moped, km vs km. Både jeg og eksen er enige om at LMC er å foretrekke foran moped og jeg ser for meg å hjelpe junior med å få tatt førerkort på LMC når den tid kommer. Moped liker jeg ikke, det er farlig å være proppen i trafikken og det uten å ha skikkelig opplæring, og ikke kan man trimme lenger, er jo blitt så streng straff.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg overbevise foreldrene mine om at lett sykkel ikke er skummelt siden jeg vil kjøpe det når jeg er gammel nok. Jeg er sikker på at jeg er ikke den eneste som har hatt dette problemet

Hvordan har du tenkt å kjøre? Har du tenkt å kjøre trygt og sikkert, og bruke lettsykkelen som dét det er; Nettopp et fremkomstmiddel - eller har du tenkt å kjøre bajas? Har foreldra dine grunn til bekymring?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Moped liker jeg ikke, det er farlig å være proppen i trafikken ...

 

Ja, det er dette som er problemet. På en måte skjønner jeg tankegangen bak hastighetskravene, men mener også dette skaper mer farlige situasjoner enn om de hadde klart 60 Km/t. Det hadde nok også stoppet mye trimming som potensielt fører til høyere hastigheter og uforsiktig kjøring selv om dette avhenger av modell og trimsett. En ting er hva man tenker er utfallet av lovregulering, en annen er det som skjer i praksis. Folk i den alderen trenger god undervisning og opplæring som sitter. Vanskelige dilemma som denne hastighetsbegrensningen som er godt ment vs sikkerheten i god trafikkflyt har en tendens til å bare trekke ut uten at noen vil ta i det. Det å øke hastigheten øker også skade ved ulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke si at motorsykkel ikke er skummelt, for det er det jo til en viss grad. Da viser du bare at du ikke har skjønt det. Motorsykkelkjøring er relativt risikabelt, men det er fortsatt lovlig, og man får fortsatt løst forsikring. Altså kan det ikke være den garanterte dødsdommen mange vil ha det til.

Ikke bruk den "det er tryggere å kunne følge trafikken"-mopedlogikken. Den er i beste fall tvilsom. Si heller at statistikk til tross har alle sin personlige risiko, og din er lav siden du er så fornuftig. Du vil dra nytte av bedre opplæring og fartsressursene til lett MC, og på lang sikt vil du bli en suveren trafikant siden du startet så tidlig. Foreldrene dine kjenner deg sannsynligvis godt nok til å vite om dette vil være bullshit eller fakta fra din munn, og hvis de fremdeles nekter er det kanskje ikke uten grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjørte både moped, lett MC, og etterhvert MC og bil når jeg ble eldre, og kan med hånden på hjertet si at jeg er sjeleglad for at jeg kom meg gjennom 16-30 års-alderen med bare en håndfull tryninger og lettere skader.

 

Først nå i ettertid kan jeg se hvor dårlig jeg var på trafikal forståelse og ikke minst fysikken som er involvert, og hvor overmodig/usårlig jeg var. En utrolig dårlig kombinasjon! (som dessverre alle ungdommer lider under)

Foreldrene mine sa jo det til meg, men innerst inne var jeg jo verdensmester...

 

Veldig dumt at det første kjøretøyet man skal føre selv, er det mest ubeskyttede!

Derfor har vi satt ned foten for våre ungdommer, og nekter moped/MC i alle former (også sitte på), mot at de får gratis førerkort for bil. Det ble akseptert  :)

 

EDIT: Til TS: Den bedre opplæringen ville jeg fokusert på!

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg overbevise foreldrene mine om at lett sykkel ikke er skummelt siden jeg vil kjøpe det når jeg er gammel nok. Jeg er sikker på at jeg er ikke den eneste som har hatt dette problemet

Overbevise dine foreldre? Du kan jo prøve å forklare her (argumentere godt) kvifor du må ha lettMC og ikkje moped?

Skal du kjøre i byen/bygda eller lengre strekninger?

Er det for å imponere jenter og få deg noe?

Er det noe du brenner for og er virkelig interessert?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Hvordan kan jeg overbevise foreldrene mine om at lett sykkel ikke er skummelt siden jeg vil kjøpe det når jeg er gammel nok. Jeg er sikker på at jeg er ikke den eneste som har hatt dette problemet

Overbevise dine foreldre? Du kan jo prøve å forklare her (argumentere godt) kvifor du må ha lettMC og ikkje moped?

Skal du kjøre i byen/bygda eller lengre strekninger?

Er det for å imponere jenter og få deg noe?

Er det noe du brenner for og er virkelig interessert?

 

det er noe jeg brenner for og skal kjøre i lengere strekninger. har prøvd og agumentere og vist video av folk som forklarer hva forkjellen er og hvorfor lett mc er bedre for lengere streking. men min bror måtte opperere siden han knuste aluen i ulyke på moped så det er nåkk fordi at de ikke vil at jeg skal skade meg

Lenke til kommentar

Opplæringen på A1 er noe helt annet enn det man får på mopedkurs.. Når jeg kjørte opp til moped skulle vi kjøre slalåm mellom kjegler på en parkeringsplass, kjøre litt i rundkjøringer, og en "langtur" på en times tid med litt forbikjøring (lol). Da det var gjort fikk vi sertifikatet uavhengig av hvordan vi kjørte.

 

Når man kjører opp til motorsykkel må man gjennom et nokså omfattende sikkerhetskurs på en lukket bane, hvor man lærer svingteknikker, unnamanøvre i høy fart, nødbrems til fullt stopp, og krypkjøring. I tillegg er det sikkerhetskurs på vei der man skal på en lengre tur sammen med læreren. Om man ikke overstiger vektgrensen skal man og kjøre noen timer med lærer bakpå sykkelen.

 

Selv om det er dyrere å kjøre opp til lett motorsykkel, så får man så mye mer igjen for pengene. Og om man har A1 blir det igjen billigere i ettertid hvis du skal kjøre opp til A2 eller A.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...